Spring naar bijdragen

Moeilijk schakelen bij kou


Mjoeb
 Share

Recommended Posts

Nu het wat kouder is, heeft m'n YJ een probleem met schakelen.

Van 1 naar 2 gaat zeer slecht (tanden poetsen) lijkt wel of de koppeling niet ingetrapt is. Bij de overige versnellingen is er geen probleem.

Wat kan oorzaak zijn? Wat oplossing? Waar moet ik het in zoeken?

PS: Wachten tot het weer wat warmer is, is geen echte optie. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo

Waarschijnlijk zijn de lagers niet meer opie topie, dan gaat de as waar de tandwielen en singromes ringen op zitten heen en weer.

Wat gebeurt er dan, de 2e versnelling is bij een ax 15 altijd al wat moeilijk, als de boven genoemde as iets heen en weer kan, dan grijpen de singromes ringen niet goed meer in, dus rem hij het tandwiel waar je in wil schakelen niet meer af en krijg je tanden poetsen.

Met koud weer is de olie dikker en zal het dus meer moeite kosten om dit tandwiel af te remmen en dus in te schakelen.

Dunnere olie is geen optie want, een ax 15 is vrij gevoelig voor de soort bak olie die je gebruikt, als er niet de goede olie in zit gaan de lagers en singromes ringen nog sneller slijten, kort om een korte termijn oplossing.

Ik heb mijn ax 15 zelf gereviseerd en dat is goed te doen met de juiste boeken en materialen, de mijne schakeld met koud weer perfekt.

Het lijkt eerst wat een moelijke klus maar het best te doen.

tot heerde allemaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo'n oplossing was ik al bang voor.

Ik heb "vroehgah" eens alle onderdeeltjes uit een mini-1100-bak los gemaakt. Later alles als een puzzel weer in elkaar gezet :yes:, werkte weer prima. 'Had wat onderdeeltjes over (net Ikea) maar heeft nog jaren gelopen.

Ga ik denk ik nu ook maar doen, heb nu een forum, wat boeken en iets meer ervaring tot m'n beschikking. Moet dus wel gaan lukken.

Gaat alleen wachten tot de temperaturen weer wat hoger zijn.

Tot die tijd kan ik me mooi wat verdiepen in de stof.

Dus mensen met tips etc, ze zijn welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alsie warm is, is het waarschijnlijk over. Oorzaak is dikke versnellingsbakolie, vaak wel in combinatie met wat slijtage.

Verse versnellingsbakolie wil wel eens helpen. Desnoods neem je een iets dunnere soort.

Bij warm weer moet ik eigenlijk ook niet bij een te hoog toerental naar z'n twee doorschakelen. Dan gaat het prima. Zie boven, wordt reviseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha!

Mijn cj schakelt met de huidige temperaturen 's morgens ook moeilijk van 1 naar 2 (ondanks de standkachel). Wat helpt is 'dubble clutch' schakelen. Na een paar kilometer doet ie't weer gewoon.

En, de kortste dag is al voorbij dus we gaan weer naar de zomer.

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...