Spring naar bijdragen

Pro Comp 5" Coil Spring Conversion


Recommended Posts

jep klopt .

had er ook al iets over gelezen.

en kreeg vandaag een telefoontje en die zij dat het

voor straat gebruik helemaal niets was.

Rijd al een jaar of 4 met de pro-comp set. De negatieve geluiden die ik in de loop der jaren heb gehoord, heb ikzelf nooit ervaren. Er zitten wel een paar minpunten aan de kit maar die zijn te verhelpen. Ik zal proberen mijn ervaringen samen te vatten.

Het eerste belangrijke punt is de verhoging van de bracket voor de voorste panhardstang. Hierop komt een enorme kracht te staan omdat je geen ondersteuning meer hebt van de bladveren. Ook eventuele spelingen op de panhardstang zullen resulteren in een waardeloos stuurgedrag. Een degelijke bevestiging van het verhoogblok is dus vereiste nr1. Ikzelf heb deze steun versterkt en aangepast met een extra beugel.

Het volgende punt is het zoeken van de juiste hoek voor de vooras. Als je de montagehandleidingen volgt zul je uitkomen op een ideale hoek voor je voorste aandrijfas echter de naloop van de fusees is dan te weinig zodat je Jeep het winkelwagenwieltjes effect krijgt. De as iets verder onderuit zetten geeft het goede effect voor betrouwbaar rijden op de straat. (ik heb dit eigenlijk pas sinds een jaar pas goed voor elkaar en rijdt nu met één handje aan het stuur over de weg)

Ikzelf heb in den beginne problemen gehad met mijn achteras en wel de volgende. Doordat de achteras niet meer door de bladveren wordt tegengehouden worden deze krachten overgenomen door de brackets die de as op zijn plek gaan houden. Het probleem wat ik dus kreeg (weliswaar bij extreme belasting in Challengewedstrijden met continue gelockte assen en 35 x 13.5 banden) was dat de asbuizen van de Dana 35 losdraaiden van het difhuis. De proplas die op het diff zit kon deze kracht niet goed aan. Het is me 1 keer overkomen en heb niet weer geprobeerd met een standaard as, maar heb bij de nieuwe as meteen de asbuizen met nichroma electroden aan het diff laten lassen. (sindsdien geen problemen meer)

In het terrein is de procompkit super (volgens mij) Ik heb enorme flex, veer zeer comfortabel, wielen volgen nagenoeg elk spoor en kuil)

Op de weg is het aan te raden de voorste stabilisatorstang te gebruiken om probleemloos te rijden. Ik moet eerlijk zeggen dat dit eigenlijk nodig is nu ik van de achterasophanging een A-frame heb gemaakt. Het kan zonder (Cevenol 350 km al 2 keer zonder gereden) maar wel even aan wennen. De carosserie helt namelijk in de bocht over en dit geeft noodzakelijke stuurcorrecties. Een licht achterstabilisator van een TJ zou volgens mij wonderen doen (nog niet aan toegekomen)Het overhangen is dus met de originele Procomp veel minder.

Tot zover mijn ervaringen en inderdaad er zijn mooiere en duurdere systemen op de markt maar elk systeem heeft ook zijn minpuntjes. Bijv. Skyjacker werkt met mooie kogelkoppelingen op de uiteinden van de stangen maar daarbij rollen de vullingen weer uit je tanden als je een beetje hard op onverhard rijdt .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

he madmudder dank je voor de info.

heb je het set op een cj chassis of een yj.

weet nog niet welk chassie ik wil gaan gebruiken.

en heb je mischien wat foto,s van het geheel

ben een beetje aan het uitzoeken over wat en hoe.

voor dat ik ga beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo

Over de set kan ik niet veel zeggen, maar heb wel ervaring met schroefveren.

Ik vindt wel dat je goed moet nadenken over schroefveren of bladveren, ik heb beide gehad en kom toch weer terug bij bladveren.

Schroefveren geven nooit helemaal het goede gevoel over waar je met je auto hangt, ik heb dat probleem opgelost met straps bij het uitveren en bumpstops voor het inveren, maar compleet bolt on op een as voor bladveren lijkt mij niet geheel ideaal, er komen namelijk hele andere krachten vrij, dan bij bladveren.

Ook wordt het rij gedrag op straat geheel anders je hebt vaak problemen bij de vooras omdat het stekende as wordt.

Er zijn hele goede berichten over het bladverenpakket van skyjacker, nl de soft ride, deze geven een prima flex, veel minder aanpassingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo

Over de set kan ik niet veel zeggen, maar heb wel ervaring met schroefveren.

Ik vindt wel dat je goed moet nadenken over schroefveren of bladveren, ik heb beide gehad en kom toch weer terug bij bladveren.

Schroefveren geven nooit helemaal het goede gevoel over waar je met je auto hangt, ik heb dat probleem opgelost met straps bij het uitveren en bumpstops voor het inveren, maar compleet bolt on op een as voor bladveren lijkt mij niet geheel ideaal, er komen namelijk hele andere krachten vrij, dan bij bladveren.

Ook wordt het rij gedrag op straat geheel anders je hebt vaak problemen bij de vooras omdat het stekende as wordt.

Er zijn hele goede berichten over het bladverenpakket van skyjacker, nl de soft ride, deze geven een prima flex, veel minder aanpassingen.

he aitze.

bedoel je de monolear.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo

Ik denk dat je de monoleaf bedoeld, ik heb geen ervaring met deze veer, maar ik heb een achtergrond in de metaal, volgens mij kan het niet zo zijn dat 1 veerblad zoals de monoleaf heeft, zo goed kan zijn dan een meer bladen pakket.

De flex in de veer wordt bepaald door de veerkracht van het materiaal, dit gaat altijd samen met sterkte en broosheid.

Een soepel meerbladen pakket is dan altijd sterker dan een pakket met 1 enkele veer.

Wat ze in amerika ook schrijven.

Het pakket van skyjacker bestaat wel uit 5 of 6 bladen, en heeft een prima flex.

Zelf heb een pakket van black dimant er onder, heeft een goede flex, maar laten we wezen, als je schroefveren pakt zal het altijd wat meer zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gevonden.

maar uuuu der heb ik nu compleete wrangler voor:lol:.

nee iets te prijzig

http://www.4wheelerssupply.com/catalog/index.php/cPath/471_1_36_46

:)

Die coil spring conversion was anders ook niet echt goedkoop.

Misschien moet je eerst voor jezelf een budget vaststellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteraard, alleen vond ik die eerste al erg duur.

Waar bemoei ik me ook eigenlijk mee.. :wacko:;)[/quote

nee hoor .

neem de dingen gewoon als advies.

omdat ik zelf nog niet weet wat ik wil.

en wat iets mag kosten moet een beetje bij en bij blijven.

en als het dan word afgeraden (procomp).

is 1500 zeker veel geld.

en zijn er nog andere mogelijkheden.

zoals deze.

http://www.rocky-road.com/yjspoa.html

cj8ramppm2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en heb je dan ook de assen van een yj.

of van de cj.

groetjes

Ik heb assen van de YJ Voor reverse DANA 30 met one piece superior axles, achter DANA 35 met K&S full-floaters waarbij ik wel opmerk dat ik de procomp steunen er niet alleen aan gebout heb maar ook heb gelast en daarna de assen gepoedercoat.

mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...