Spring naar bijdragen

storingzoeken voor gevorderden?


Recommended Posts

Ik weet niet hoe lang je verder van plan bent, na de revisie, weer door te rijden? Anders is het misschien zinvol om een Flash-lube kit te laten installeren. Heb je tenminste weer klepsmering, terwijl je op lpg rijdt. (kosten: €100,--).

Hallo Frans,

Hij heeft altijd dezelfde verschijnselen vertoond op zowel LPG als op benzine. Alleen met het testen van, en de wisseltruck met de lambdasonde leek hij het beter te doen als op gas. Ik wist dat de compressie uiteen liep van een grote 8 bar naar een kleine 6 bar. Als het motormanagement dan geheel goed is blijft dit alleen over als laatste factor. Dus de kop is er al af en visueel bekeken. Ik heb een motorrevisie-firma gebeld en deze bevestigde mijn angstige voorgevoel dat deze koppen niet over zittingen beschikken maar direct ingefreesd zijn op het moedermateriaal. Omdat de machining van de kop om zittingen in te brengen vereist dat de klepgeleiders nieuw zijn kwam de reparatie nogal op een paar eurootjes te staan. ik heb dus maar een gebruikte (benzine) kop gekocht. Uiteindelijk is de auto al ruim tien jaar oud. Morgen wordt de kop bezorgd en ik hoop dat na de montage de auto goed loopt en het blok niet meer zo veel trilt dat iedere vrouw die het motortje ziet lopen het aanziet met een gelukzalige glimlach en gekruiste benen...:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tip.

Inderdaad het overwegen waard. Ik heb het opgezocht en het lijkt een simpel maar doeltreffend systeem. Mijn laatste zes auto's hebben allemaal op LPG gelopen, en behalve een ford mondeo met 130.000 km :) hebben geen van allen ondanks hoge kilometerstanden ooit kop-problemen gehad. Mijn Volvo v40 had ruim 3.5 ton en daar was nog nooit een sleutel opgeweest. De ZJ van mijn vader heeft ruim 3 ton op lpg en loopt als de eerste dag dat hij de weg op mocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frans,

Gelukkig zijn de kosten voor de gebruikte kop meegevallen. Mede door het feit dat alle 4.0l koppen op elkaar passen geloof ik. voor 250 euro had ik een benzinekop zonder zichtbaar ingesleten kleppen. En voor 75 euro alle benodigde pakkingen. Een verklaring hoe mijn oude kop zo slecht was heb ik niet. De auto heeft een volledige onderhoudshistorie dus gerommeld met de teller is er niet. Zoals ik al schreef heeft de LPG-ZJ van mijn vader ruim 120.000 km meer en deze auto loopt als nieuw, dus ik vermoed dat mijn kop langer mee had moeten gaan. Zal wel een maandagmorgen produkt zijn. Maar het goede nieuws is dat de auto loopt. Sterker nog... Heel goed loopt. Geen trillinkje meer te voelen. Gereden heb ik nog niet omdat de andere kop een draadgaatje voor een sensor heeft in de koelwaterkamer net naast het klepdeksel. Ik heb er maar even een benzineslangetje met een boutje in gedraaid en de dop er af gelaten. Ik was te nieuwsgierig. Morgen een sensor of een plug er in schroeven en dan zal ik de bevindingen op de weg op het forum zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi zo, Emiel.

Blij dat je het gevonden hebt, dat was dus wel een zoekplaatje voor gevorderden niet ?

Maar toch blijft het me puzzelen waarom die kop zo ingesleten is... zelfs al is het een maandagmorgen produkt, de materialen zijn toch allen hetzelfde ?

Ik denk zo altijd: daar moet toch een oorzaak voor zijn hé ?:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, vandaag een plugje gemaakt voor in de kop en daarnet gereden voor de proefrit. Wat een verschil! De auto rijdt als nieuw. Werkelijk alle gebreken zoals beschreven in de kop van deze topic zijn verdwenen. Mijn opinie in deze is dat door de lekkende kleppen (compressieverschil) de lekkende gassen en het gebrek aan vacuum het motormanament ontregelden, en tevens de trillende motor veroorzaakten. Ik heb de fout gemaakt door te veronderstellen dat de gevolgen hiervan de oorzaak zouden zijn. Het heeft wat tijd gekost maar zoals alles is het toch weer goed gekomen. Ook heb ik gezien dat je met een zj die al langere tijd op LPG loopt je rekening mag houden met ingeslagen klepzittingen. Misschien heb ik het mis, maar de mijne had zeker met 150000 km zijn beste tijd al gehad. Hoe dat kan komen? Ik nodig iedereen uit te reageren die er een verklaring voor heeft. Verder iedereen bedankt voor de goede ideeen en Frans voor de "mental" support!:ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...