Spring naar bijdragen

HOW TO: vervangen contactslot CJ/YJ


Jos-Jeep
 Share

Recommended Posts

Vervangen contactslot CJ/YJ

Laatst brak tijdens het starten de chromen rand van het contactslot af.

Deze chromen rand helpt de sleutel mee met het omdraaien van het contact, niet erg handig om te missen dus. Vandaar vervangen!

STAP 1

Benodigd gereedschap:

Dop 21mm (stuurmoer)

Ratel

Dop 8mm (behuizing stuurstang)

Kruiskop schroevendraaier

Kleine platte schroevendraaier

Belangrijk: koppel wel even de accu los om te voorkomen dat er kortsluiting of andere problemen ontstaan

Om te beginnen moet het stuur eraf, door de toeterknop te verwijderen wordt de moer zichtbaar.

Draai de moer los (Dop 21) en houd het stuur goed vast om draaien te voorkomen.

Het cupje wat de toeterknop vasthoudt kan in principe blijven zitten, ik heb alles er wel afgehaald omdat ik alles eens goed schoon wilde maken.

Als de moer los is, is het tijd om het stuur eraf te halen. Dit kan door de jaren heen goed vast zijn komen te zitten. Door heen en weer te wrikken moet het los komen, dit kan even duren en heeft soms wat overtuiging nodig. IN IEDER GEVAL NIET OP DE STUURSTANG SLAAN om het stuur los te krijgen.

Eventueel is er met een aparte poelietrekker ook te werken maar die moet je maar net hebben liggen. Bij mij ging het met wrikken redelijk snel los.

Als het stuur eraf is wordt de afdekplaat waaronder de knipperlichtschakelaar zit zichtbaar.

Deze zit vast middels een ringetje op de stuurstang. Door deze plaat in te drukken is het ringetje eruit te pielen:

47698149ew5.jpg

Achter de plaat zit echter een behoorlijk stevige veer dus het is niet 1,2,3 makkelijk te doen.

Ik heb hiervoor een hulpmiddeltje gemaakt in de vorm van een metalen ring welke op de plaat past met daaroverheen een metalen strip met een gat welke over de stuurstang valt.

Als je dit erop zet en je draait met de stuurmoer de boel aan dan wordt de plaat naar beneden gedrukt en is het ringetje eenvoudig te verwijderen:

66845851pk3.jpg

Pas tijdens het verwijderen van deze plaat en het ringetje op dat je niet het stengeltje van het toetercupje afbreekt. Dit is redelijk fragiel.

Als bovenstaande gebeurt is heb je de volgende onderdelen in je handen (of waar dan ook)

79122735do2.jpg

Het volgende wat moet gebeuren is de knipperlichtschakelaar loshalen. Hiervoor moet de richtingaanwijzerhandel eraf (1 kruiskop) en het knopje voor de alarmlichten (zelftappend knopje)

De schakelaar zelf zit met 3 kruiskopschroeven vast in de behuizing:

88128017lt3.jpg

2 daarvan zijn direct bereikbaar, voor de 3e (bovenste) moet de schakelaar even op de stand van rechts knipperen worden gezet. Dan wordt ook de 3e schroef bereikbaar.

De draden van de schakelaar zijn lang genoeg om de schakelaar over de stuurstang heen te trekken. Mocht dit niet willen dan kan altijd de stekker onderaan de stuurkolom losgehaald worden om meer speling te krijgen.

Ook is dit een mooie kans om de schakelaar even wat schoon te maken of zelfs te vervangen.

Met de schakelaar uit de weg kijken we nu tegen de behuizing van de stuurstang aan waarin het contactslot vastzit.

Het slot zit met 1 8mm boutje in de behuizing vast.

Het is het bovenste boutje aan de rechterkant:

46161073ma4.jpg

Als dit boutje losgedraaid wordt en het contact op de stand “starten” wordt gezet is het slot er zo uit te trekken. Die van mij had een klein beetje hulp nodig met een plat schroevendraaiertje.

Zodra het slot eruit is, de nieuwe ook in de “start” stand in de behuizing drukken. Er zit onderaan het slot een groef waarmee deze in de behuizing valt.

De boosdoener:

60882206go7.jpg

Boutje vastdraaien en de boel in omgekeerde volgorde monteren.

STAP 2

Omdat het starten bij mij altijd al iets stroef verliep heb ik ervoor gekozen om de hele behuizing los te halen.

Ook heb ik de schakelaar onderaan de stuurkolom vervangen.

Deze schakelaar wordt doormiddel van een stangetje door het contactslot bedient.

Schakelaar:

images.ashx?i=8128889-3451-OL.jpg&partNo=4WD8128889

Deze schakelaar zit met 2 boutjes van 8mm vast op de stuurkolom onder het dashboard en is eenvoudig te vervangen. Vanwege de plek kan het alleen wat lastig zijn om de stekker eruit te krijgen maar met een kleine platte schroevendraaier is deze er zo uit te wippen.

Om de behuizing los te halen moeten de andere 4 boutjes eruit die vlakbij het boutje van het contactslot zitten. Op de foto is er al 1 uit, ook hier zijn het weer 8mm boutjes.

Let wel op dat deze boutjes anders zijn dan degene die voor het slot zelf gebruikt wordt!

46161073ma4.jpg

Voordat de behuizing van de stang wordt gehaald is het belangrijk om het verbindingstangetje onderop de stuurstang die in de schakelaar valt los te halen.

Als dit namelijk niet gebeurt blijft het geheel hierop hangen.

De behuizing zelf bestaat uit 3 delen, het deel waar het contactslot inzit, een plastic buis en een metalen buis.

In het deel van het contactslot zit de stuurslot pin en de vork die het stangetje beweegt. Ook zit hier een lagertje in met een lagerkapje. Het lagertje heb ik helemaal schoongemaakt en opnieuw ingevet. Pas op voor ontsnappende kogeltjes.

Hier een overzicht van alle delen:

98948866ba2.jpg

Na ales schoon te hebben gemaakt en waar nodig opnieuw ingevet de boel weer in elkaar gezet. Let bij montage op de juiste stand van het vorkje.

Deze moet helemaal in de behuizing zitten als het contact op UIT staat. De stuurslot pin valt ook in dit vorkje, deze wordt hierdoor naar beneden getrokken.

Zorg dat dit weer goed in elkaar komt, anders heb je een zwevende pin en je wilt niet dat deze ineens het stuur blokkeert als je lekker aan het rijden bent.

Alles weer in elkaar:

49839694tq6.jpg

Tenslotte nog het stangetje waar het eigenlijk allemaal omdraait (bovenop de stuurkolom):

50145813sr0.jpg

Zoals al eerder gezegd is dit de verbinding tussen het contactslot en de schakelaar op de stuurkolom.

Het is belangrijk deze in het vorkje te haken voordat de behuizing op de stuurkolom wordt geplaatst.

Om makkelijker te kunnen werken heb ik de stuurkolom onder het dashboard losgehaald ( 2 x 13mm bouten) waardoor er meer ruimte komt tussen houder en stuurkolom.

Deze ruimte is nodig om het opstaande staafje ruimte te geven.

Zodra de behuizing om zijn plek zit deze eerst vastzetten met de 4 boutjes. Daarna kan het staafje worden verbonden met de schakelaar onderaan.

Hierna kan alles in omgekeerde volgorde worden teruggeplaatst.

Succes!

Tijdsduur:

Demontage: 30 minuten

Schoonmaken/smeren: 30 minuten

Maken hulpmiddel om ringetje te verwijderen: 45 minuten

Monteren: 30 minuten

Zoeken naar gereedschap: enkele uren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...