albert84 Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Hallo, Er zit een vervelende tik in de motor van mijn gisteren aangeschafte cherokee 4.0 LO Hij komt vooral naar voren bij zo'n 1500 toeren', ik verdenk zelf de drijfstang lagerschalen, is het verstandig om ze te vervangen of is het goedkoper om een ander onderblok te plaatsen? Groeten, Albert de Kievid Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Hallo,Er zit een vervelende tik in de motor van mijn gisteren aangeschafte cherokee 4.0 LO Hij komt vooral naar voren bij zo'n 1500 toeren', ik verdenk zelf de drijfstang lagerschalen, is het verstandig om ze te vervangen of is het goedkoper om een ander onderblok te plaatsen? Groeten, Albert de Kievid Hallo. Ben je wel zeker, dat het de drijfstanglagers zijn? Mijn Cherokee heeft al 100,000 km een tik .(totaal 250.000). Echter dit is de meest voorkomende: nl. een Hydraulische klepstoter. Een grote reparatieklus,wanner je hem vernieuwd, begint meestal een andere weer te tikken. Probeer eens dunnere olie en/of schoonmakende toevoegingen. Reparatie aan lagerschalen is veel eenvoudiger. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
corfu Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Hallo,Er zit een vervelende tik in de motor van mijn gisteren aangeschafte cherokee 4.0 LO jee, terugbrengen wellicht:wacko: als je na 1 dag al met zulke berichten komt:no: zou ik hem voor de rest ook maar ff goed nakijken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albert84 Geplaatst August 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Ach ja, de auto was niet erg duur en verkeerd in super staat, heb er een pak rekeningen bij waar je bang van wordt, en hij werd verkocht mede vanwege die tik. Ben 3e eigenaar, en kan zelf eigenlijk alles doen aan de auto. Ik ga straks de pan laten zakken om eventuele speling te voelen. groeten albert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramstein Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Ach ja, de auto was niet erg duur en verkeerd in super staat, heb er een pak rekeningen bij waar je bang van wordt, en hij werd verkocht mede vanwege die tik.Ben 3e eigenaar, en kan zelf eigenlijk alles doen aan de auto. Ik ga straks de pan laten zakken om eventuele speling te voelen. groeten albert denk zelf dat het je klepstoters zijn je auto komt toch toevallig niet uit friesland of wel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 denk zelf dat het je klepstoters zijn je auto komt toch toevallig niet uit friesland of wel Hoezo?? Kunnen klepstoters daar niet tegen?? on topic: Wel raar dat de -TIK- pas boven de 1500 toeren hoorbaar wordt.... Blijft echter lastig om op afstand te beoordelen. Drijfstanglagers geven echter meestal meer geluid bij belasten van de motor. Het geluid lijkt dan ook wat meer op "kloppen" dan op tikken. Kortom: Veranderd het geluid bij belasten: lagers. Blijft het gelijk bij belasten of niet: iets anders, mogelijk klepstoters. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albert84 Geplaatst August 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 zo heb vanmiddag speling van de lagerschalen gevoeld en het bleek dat het lager van cilinder 6 kapot is. dit was ook de ligte tik die ik hoode. de oorzaak is nu duidelijk. De motor zit ook vol met een soort van black slush een hoop korrels (geen metaal) het zit overal De krukas heeft op het eerste oog niet geleden (geen groeven ed), eigenlijk zou ik dat moeten meten maar heb geen meetklok. weet iemand of dit een kwaal is van de cherokee Ik zal morgen een paar duidelijke detail fotos maken va de lager schalen. kan ik die ook gewoon plaatsen in dit topic? miet alles nog uit vinden gr albert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albert84 Geplaatst August 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 de auto komt trouwens niet uit het noorden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramstein Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 de auto komt trouwens niet uit het noorden oke dan was gewoon eeen vraag stond namelijk eentje in drachten met een tik in het blok duidelijk de klepstoters . maar goed veel sleutel plezier:lol: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albert84 Geplaatst August 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2007 misschien een domme vraag: maar hoe plaats ik hier fotos ? gr albert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 18, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2007 Zucht.... Ik heb het al vaker geschreven: Domme vragen bestaan niet!!! Domme antwoorden wel, trouwens.... Dit is een slim antwoord! Want als je hier klikt, krijg je een heldere uitleg, terwijl ik bijna niets heb hoeven typen!! (slim he??) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albert84 Geplaatst August 19, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 19, 2007 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albert84 Geplaatst August 19, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 19, 2007 zo hierbij de fotos het duude even maar ok als je de foto van de oliepomp ziet zie je dat het groffilter redelijk vol zit, onder de metalen afscherming is het nog erger, waarschijnlijk is daardoor de lagerschaal kapot gelopen. ik denk dat ik er precies op tijd bij ben, heb de nieuwe schalen al binnen en ga dit hopelijk morgen monteren. Hopelijk heb ik geluk. gr albert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 19, 2007 De lagerschalen zien er vooral versleten uit, niet echt stukgelopen. Hoe is het met de hoofdlagers? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst August 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 19, 2007 Zo te zien zit er een hoop vuiligheid in je blok. De foto van de krukas is helaas niet zo scherp, maar daar zullen wel de nodige groeven in zitten denk ik. Of heb ik het mis? De lagerschalen zullen vervangen moeten worden, maar dan zal eerst de krukas weer zo glad als een spiegeltje moeten zijn en het blok goed schoon gespoeld moeten worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albert84 Geplaatst August 19, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 19, 2007 de hoofdlagers hebben helmaal niets geleden, het gaat vooral om de schalen van cil 6. de krukas in niet beschadigd. echter de een zegt dat het wel gaat met nieuwe lagerschalen de ander zegt dat het klaar is, ik probeer het wel. ik moet eerst het blok helemaal spoelen met diesel of koudontvetter want er zit echt veel rommel in. Mocht het nou niet lukken heeft iemand ervaring met hoelang het duurt n blok om te bouwen? gr albert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 19, 2007 Als je het juiste blok hebt, inclusief gemonteerde spruitstukken, dan kan het in een dag. Maar normaal zou ik er een 2 tal dagen voor uittrekken, zodat je lekker rustig aan kunt doen. Als de overige lagers niets geleden lijken te hebben, probeerde ik het ook eerst met nieuwe schalen. Dat spoelen moet je echter voorzichtig mee zijn: Als er nog rommel loskomt nadat de motor weer loopt, kan dat wel eens fataal zijn. gooi er dus ook gen full synthetic motorolie in! Ik zou de aanzuigzeef mooi schoon maken en verder niets. Vergeet niet dat het oliefilter er niet voor niets is! Deze zeef is er alleen voor het grovere vuil... en dat lijkt gewerkt te hebben! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albert84 Geplaatst August 22, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2007 Hallo allemaal, Hij loopt weer, geen rare ratels en tikken. en nu maar hopen dat ie goed blijft lopen. Oliedruk staat stationair net iets boven de 40 (is dit normaal) gr albert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst August 22, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2007 Hallo allemaal,Hij loopt weer, geen rare ratels en tikken. en nu maar hopen dat ie goed blijft lopen. Oliedruk staat stationair net iets boven de 40 (is dit normaal) gr albert Heel mooi. Doe jij deze werkzaamheden in een garage met eigen gereedschap? Oliedruk: normaal in de stad 1,4-4,1 BAR (20-60 PSI). Op de snelweg 3,1-4,1 BAR (45-60 PSI) Warme motor stationair 0,9 BAR(13 PSI) Deze gegevens heb ik uit een boek ,maar komen goed overeen met mijn car. Mijn meter geeft niet aan in PSI maar in BAR. Misschien bij het lezen van deze waarden,zullen sommigen mij adviseren om mijn XJ te reviseren. PS Ik heb nog even koud gestart en de druk is dan 3 BAR (18C) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albert84 Geplaatst August 22, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2007 Hallo, Ik werk in een garage dus dat is makkelijk. op straat is het eigenlijk niet te doen denk ik( alles kan natuurlijk) hopelijk blijft de motor goed lopen anders is het voor niets geweest. gr albert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mark040 Geplaatst February 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst February 24, 2008 hee vraagje ik wou die schalen van de week ook vervangen wat heb ik precies nodig.... nieuwe schalen pakkingset voor de carterpan verder nog keringen ofzo? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mark040 Geplaatst March 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2008 Niemand? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bartman Geplaatst March 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2008 hee vraagje ik wou die schalen van de week ook vervangen wat heb ik precies nodig.... nieuwe schalen pakkingset voor de carterpan verder nog keringen ofzo? Misschien (als ie lekt tenminste) ook gelijk je achterste keerring vervangen zie http://jeepin.com/features/rearmain/ suc6:thumbsup: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.