Spring naar bijdragen

Drijfstang lagerschalen vervangen


albert84
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Er zit een vervelende tik in de motor van mijn gisteren aangeschafte cherokee 4.0 LO

Hij komt vooral naar voren bij zo'n 1500 toeren', ik verdenk zelf de drijfstang lagerschalen, is het verstandig om ze te vervangen of is het goedkoper om een ander onderblok te plaatsen?

Groeten,

Albert de Kievid

Hallo. Ben je wel zeker, dat het de drijfstanglagers zijn? Mijn Cherokee heeft al 100,000 km een tik .(totaal 250.000). Echter dit is de meest voorkomende: nl. een Hydraulische klepstoter. Een grote reparatieklus,wanner je hem vernieuwd, begint meestal een andere weer te tikken. Probeer eens dunnere olie en/of schoonmakende toevoegingen.

Reparatie aan lagerschalen is veel eenvoudiger. Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach ja, de auto was niet erg duur en verkeerd in super staat, heb er een pak rekeningen bij waar je bang van wordt, en hij werd verkocht mede vanwege die tik.

Ben 3e eigenaar, en kan zelf eigenlijk alles doen aan de auto.

Ik ga straks de pan laten zakken om eventuele speling te voelen.

groeten albert

denk zelf dat het je klepstoters zijn je auto komt toch toevallig niet uit friesland of wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk zelf dat het je klepstoters zijn je auto komt toch toevallig niet uit friesland of wel

Hoezo??

Kunnen klepstoters daar niet tegen?? :huh:

on topic:

Wel raar dat de -TIK- pas boven de 1500 toeren hoorbaar wordt....

Blijft echter lastig om op afstand te beoordelen.

Drijfstanglagers geven echter meestal meer geluid bij belasten van de motor. Het geluid lijkt dan ook wat meer op "kloppen" dan op tikken.

Kortom: Veranderd het geluid bij belasten: lagers. Blijft het gelijk bij belasten of niet: iets anders, mogelijk klepstoters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo heb vanmiddag speling van de lagerschalen gevoeld en het bleek dat het lager van cilinder 6 kapot is. dit was ook de ligte tik die ik hoode. de oorzaak is nu duidelijk.

De motor zit ook vol met een soort van black slush een hoop korrels (geen metaal) het zit overal

De krukas heeft op het eerste oog niet geleden (geen groeven ed), eigenlijk zou ik dat moeten meten maar heb geen meetklok. weet iemand of dit een kwaal is van de cherokee

Ik zal morgen een paar duidelijke detail fotos maken va de lager schalen.

kan ik die ook gewoon plaatsen in dit topic? miet alles nog uit vinden

gr albert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo hierbij de fotos het duude even maar ok

als je de foto van de oliepomp ziet zie je dat het groffilter redelijk vol zit, onder de metalen afscherming is het nog erger, waarschijnlijk is daardoor de lagerschaal kapot gelopen.

ik denk dat ik er precies op tijd bij ben, heb de nieuwe schalen al binnen en ga dit hopelijk morgen monteren.

Hopelijk heb ik geluk.

gr albert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo te zien zit er een hoop vuiligheid in je blok.

De foto van de krukas is helaas niet zo scherp, maar daar zullen wel de nodige groeven in zitten denk ik. Of heb ik het mis?

De lagerschalen zullen vervangen moeten worden, maar dan zal eerst de krukas weer zo glad als een spiegeltje moeten zijn en het blok goed schoon gespoeld moeten worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de hoofdlagers hebben helmaal niets geleden, het gaat vooral om de schalen van cil 6. de krukas in niet beschadigd. echter de een zegt dat het wel gaat met nieuwe lagerschalen de ander zegt dat het klaar is, ik probeer het wel.

ik moet eerst het blok helemaal spoelen met diesel of koudontvetter want er zit echt veel rommel in.

Mocht het nou niet lukken heeft iemand ervaring met hoelang het duurt n blok om te bouwen?

gr albert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het juiste blok hebt, inclusief gemonteerde spruitstukken, dan kan het in een dag.

Maar normaal zou ik er een 2 tal dagen voor uittrekken, zodat je lekker rustig aan kunt doen.

Als de overige lagers niets geleden lijken te hebben, probeerde ik het ook eerst met nieuwe schalen. Dat spoelen moet je echter voorzichtig mee zijn: Als er nog rommel loskomt nadat de motor weer loopt, kan dat wel eens fataal zijn. gooi er dus ook gen full synthetic motorolie in!

Ik zou de aanzuigzeef mooi schoon maken en verder niets. Vergeet niet dat het oliefilter er niet voor niets is! Deze zeef is er alleen voor het grovere vuil... en dat lijkt gewerkt te hebben!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Hij loopt weer, geen rare ratels en tikken. en nu maar hopen dat ie goed blijft lopen.

Oliedruk staat stationair net iets boven de 40 (is dit normaal)

gr

albert

Heel mooi. Doe jij deze werkzaamheden in een garage met eigen gereedschap?

Oliedruk: normaal in de stad 1,4-4,1 BAR (20-60 PSI).

Op de snelweg 3,1-4,1 BAR (45-60 PSI) Warme motor stationair 0,9 BAR(13 PSI) Deze gegevens heb ik uit een boek ,maar komen goed overeen met mijn car. Mijn meter geeft niet aan in PSI maar in BAR.

Misschien bij het lezen van deze waarden,zullen sommigen mij adviseren om mijn XJ te reviseren.

PS Ik heb nog even koud gestart en de druk is dan 3 BAR (18C)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...