Spring naar bijdragen

electrische pieptoon (hoog) onder motorkap


Recommended Posts

Gistermiddag vanuit Amsterdam naaer Zeist en weer terug naar Amsterdam gereden, niets aan de hand. Later van Zuid-Oost naar Watergraafsmeer (km of 8) en toen had ik opeens een hele hoge toon in de auto. Na wat checken bleek het onder de motorkap vandaan te komen.

Ik kan het geluid niet goed plaatsen, het klinkt als een electrisch geluid. Het lijk op een opladende flitser en ik ben geen undercover flitsagent :P, dus dat kan het niet zijn...

Het geluid lijkt niet echt te varieren met het toerental, maar dat is moeilijk exact te zeggen aangezien de motor zelf ook behoorlijk wat geluid produceert. Motor uit = geluid weg. Het is dus echt direct gerelateerd aan een draaiende motor.

Ventilatie systeem uit maakt geen verschil.

Het eerste waar ik aan denk is de generator misschien? Heeft iemand ideeen. Ik heb geen flauw idee hoe oud de generator is (13,5 jaar zoals de auto, of misschien is die al eens vervangen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het niet varieert met het motortoerental kun je al een aantal zaken uitsluiten toch ?

alles wat meedraait met de krukas is al niet van de partij.

Welk ding draait op constant dezelfde snelheid ?

Benzinepomp, injectiepomp,

Steek eens een eindje flexibele plastic slang in je oor, en aan het uiteinde doe je een heel klein trechtertje... dan kun je heel goed geluid localiseren.

Of leen een stethoscoop bij iemand.

doen !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips, ik begrijp dat het moeilijk is om zo op afstand een diagnose te stellen, maar ik heb nu in ieder geval iets om mee verder te zoeken.

Ik kan nog niet met zekerheid zeggen dat het niet gekoppeld is aan het toerental, maar zo lijkt het. Ik ga dat verder onderzoeken.

Ik zal ook proberen om te bepalen uit welke hoek het komt.

Aangezien ik niet meer gereden heb sinds gistermiddag, kan ik ook gaan kijken of het met een koude motor anders is dan met een warme motor.

Ik laat jullie (waarschijnlijk morgen) weten wat ik vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eindelijk de gelegenheid gehad nog eens wat tijd en aandacht aan de Jeep te besteden. Het geluid hang wel samen met het toerental, dat was eerst niet duidelijk, maar nu wel.

Verder: het geluid is er niet altijd. Het lijkt vooral bij een echt koude motor weg te zijn, naarmate er meer gereden wordt, komt het terug.

Verder valt het me op dat de voltmeter schommelt tussen het streepje links van de 14 en net iets voorbij de 14.

Toch maar de dynamo / generator reviseren of vervangen. Liever preventief dan stilvallen lijkt me.

Maar kan dit geluid ook nog een andere oorzaak hebben? En, belangrijker, is het erg. Ik ben van nature achterdochtig bij dit soort geluidjes, maar een Jeep maakt nogal wat vreemde geluiden, en ze schijnen niet allemaal even erg te zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan natuurlijk prventief allemaal dingen gaan vervangen, maar persoonlijk vind ik dat wat ver gaan.

Jeeped zegt dat het waarschijnlijk de dynamo is, en wie zijn wij om hem niet te geloven :whistle:, maar als het met het toerental meegaat kunnen het een paar dingen meer zijn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan natuurlijk prventief allemaal dingen gaan vervangen, maar persoonlijk vind ik dat wat ver gaan.

Jeeped zegt dat het waarschijnlijk de dynamo is, en wie zijn wij om hem niet te geloven :huh:, maar als het met het toerental meegaat kunnen het een paar dingen meer zijn....

Idd zoals Kameel als schreef het kunnen dus nog andere dingen zijn:yes:

Spanrol,waterpomp,aircopomp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...