Spring naar bijdragen

Grand WJ langzaam oplappen verslag


Recommended Posts

Zo, het is ondertussen bijna een maand dat de Grand bij mij thuis staat. Ondertussen heb ik er al wat aan gesleuteld omdat er toch heel wat foutjes en probleempjes waren. Misschien voor de toekomstige grand kopers deze zaken (met hun oplossing) even met jullie delen:

1° Mijn eerste km met de grand zat ik in een plensbui waarbij het water op de E17 25 cm hoog stond... ideaal om je eerste km te rijden met een wagen die je niet kent... Bleek dat de achterste ruitenwisser niet werkte. Bij nader onderzoek gezien dat de as vastgeroest zat en het plastic tandwiel kapotgedraaid... Dus maar een tweedehands laten overkomen en gemonteerd: probleem opgelost.

2° Het binnenpaneel van de bestuurderskant deur was los. Noodgedwongen een vijs moeten indraaien dwars door het paneel, want het paneel moet blijkbaar met volle kracht eraf geforceerd geweest zijn en was met de pennen onmogelijk nog vast te krijgen. Achter de houten sierlat een ferme parkervijs gedraaid (en een gaatje geboord in het metaal van de deur): opgelost en muurvast.

3° De massakabel tussen motor en carosserie was doormidden: terug aan elkaar gezet.

4° De alu velgen hebben serieus de oxidatieziekte: voorlopig opgelost door de rotte plekken af te schuren en te retoucheren met alu verf. Lange termijn oplossing dringt zich op: velgen volledig herspuiten.

5° De carosserie stond zo mat als een vel schuurpapier. Reeds 5 keer met allerlei soorten polish behandeld... komt ondertussen wat glans in.

6° De zetels waren volledig uitgedroogd: meerdere malen met ledermelk ingewreven, worden terug soepel.

7° Motorruimte was redelijk proper, maar toch eens alles opgepoetst, ziet er zeer netjes uit voor 200.000 km...

8° Vooraan links heeft de Grand een ferme tok op zijn neus gehad: lichtblok zit 2CM achteruit en bumper heeft een ferme bluts + scheur: op te lossen in de toekomst

9° CD wisselaar deed het niet: zie electronicarubriek, opgelost.

10° Zetelverwarming op beide voorstoelen kapot: op te lossen in de toekomst.

11° Vocht en water aan de onderkant van de passagiersruimte rechts: bleek dat de sierlijst van de voorruit 5 cm korter was aan de ene kant: stuk eraf gebroken. Hoe kan dat nu ? dus ja, voorlopig dichtgetaped: lang termijnoplossing is nieuwe sierlijst.

Zo, dat is het ongeveer, ik hou jullie op de hoogte van mijn verdere avonturen. Mochten jullie nog tips hebben, graag...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

addendum:

12° Tweeter aan passagierskant is naar het luidsprekerwalhalla...: te vervangen

13° de 4 rubberstrips onder de ramen zijn lekker rot. volledig roestig vanbinnen, rubber steekt omhoog: te vervangen in de toekomst

14° deze morgen de bumper opgewarmd met een verfstripper en ik heb kunnen de bluts er terug uitduwen van binnenuit. Nu nog de scheur plamuren en herspuiten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een fikse lijst, maar ook flink wat vooruitgang. Goed gevoel geeft dat he, als je jeep steeds beter / mooier wordt. En veel punten op de lijst zijn herkenbaar. Ik heb ook een enorme lijst van punten en puntjes die aandacht verdienen.

En straks heb je een Jeep waarvan je precies weet hoe alles werkt en welke onderdelen in goede staat verkeren.

Veel plezier / succes met het oplappen. Zo te horen gaat dat wel lukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is heel juist.

Hij 'ziet' er bijna nieuw uit, dat komt door de drie flessen polish dat ik erop heb gewreven.

Maar hij is nog niet nieuw, er zijn nog vele puntjes. Het is dus wel zo dat je ongelooflijk snel bijleert hoe zo'n ding in mekaar zit. en als er wat vooruitgang te boeken valt geeft dit een enorm goed gevoel.

Zaterdag nemen we hem mee naar Frankrijk om de Opaalkust te verkennen. En nu hij zo netjes staat zal de rit alleen al een ervaring op zich zijn...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja hoor, de opaalkust in inderdaad een mooi stukje Frankrijk.

Heb dat al met de motor gedaan. Echt de moeite.

deze keer gaan de 2 honden mee, en voor hen is het de eerste keer in een WJ en ook de eerste keer dat ze de zee gaan zien...

hopelijk loopt dat goed af...:D

Oh ja, en tussen Cap Blanc Nez en Wissant hoop ik dat er ergens wel een paadje is waarmee ik met de WJ op het strand kan... (mag misschien niet, maar voor ik doodga wil ik dat even doen... haha:ph34r:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh ja, en tussen Cap Blanc Nez en Wissant hoop ik dat er ergens wel een paadje is waarmee ik met de WJ op het strand kan... (mag misschien niet, maar voor ik doodga wil ik dat even doen... haha:ph34r:)

Je kunt daar op een paar plaatsen het strand oprijden

sommige zijn gewoon zand, weet er eentje liggen die vol grote keien ligt, vlakbij een grote bunker waar een oorlogsmuseum is... ken alleen de naam van de plaatsen niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ok, als aanvulling van mijn restauratieverslag mag er dus nog bij vermeld worden dat de krukassensor is vervangen en de SKIS module.

Dit is een onverwachte kost in mijn planning, 653 euro..

Had dit liever gespendeerd aan andere dingen, maar ja... zucht...:blush:

Nu even nadenken over de volgende reparaties:

zal wellicht een koppel tweeters worden ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Vandaag de wielmoerbouten proberen loskrijgen.

Linkervoorwiel was problematisch: de bouten waren rondgedraaid !!!

Met een hamer hebben we er een dop moeten oprammen die een maat te klein was en vervolgens met een stalen buis van 3 meter lang ze lostrekken.

Met een slagmoersleutel voor vrachtwagens was de zaak niet los te krijgen !!

De andere wielen ook allemaal met die buis gelost en vervolgens alle moeren ingewreven met grafietvet en opnieuw gemonteerd.

Dan aangespannen met momentsleutel op 85 foot pound, oftwel ongeveer 120 Newtonmeter.

Als ze ooit los moeten, wordt dit een makkie.

Ondertussen ook de rechtervoorband vervangen, dus heb ik nu 4 goede banden met 5 mm profiel. Kan nog een tijdje verder dus.

Volgend karweitje is deze week de deurlijsten onder handen nemen (die onder de ramen)

Tot het volgend verslag...:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Vandaag heb ik de uitlaat losgemaakt.

De oude uitlaatpot had een diepe grom en ik hou daar niet van. een zescilinder moet fluisterstil draaien ...

De nieuwe pot die ik in Duitsland besteld heb, was dus 15 cm korter dan de oude !!! :yes:

Heb dus een inox buis van 58 mm doorsnede laten uitplooien met een kraag van 60 mm. Dan deze over de nieuwe pot geschoven en voila, daar had ik al de juiste lengte.

Dan de staartbuis van de oude pot afgeslepen, en deze afgeschuurd en in de zwarte lak gezet.

Vervolgens de katalysator op de nieuwe pot gezet, de staart aan de andere kant en ik ben klaar.

Geluid is opnieuw fluisterstil.

Heb ook nog nieuws in verband met de katalysator.

terwijl de oude pot eraf was, heb ik eens met een lamp binnenin de kat gekeken.

Deze kat heeft 203.000 km erop zitten en ik had verwacht dat er binnenin een restant zwartgeblakerde klomp zooi ging zitten.

Maar schrok ik even van wat ik zag !!:):ohmy:;)

Binnenin de kat zit een unit, geel van kleur met miniscule kleine gaatjes, zelfs niet eens zwartgeblakerd ! Ziet er precies nieuw uit.

Hopelijk blijft deze kat nog lang zo werken, maar toch was ik aangenaam verrast.

Ziezo, daarmee zijn jullie weer op de hoogte van hetgeen ik uitspook aan mijn WJ !

Heb ondertussen ook al veel bijgeleerd natuurlijk.

tot volgende keer dan maar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...