Spring naar bijdragen

Eerste impressie Jeep Patriot


Mav
 Share

Recommended Posts

Zo'n kleine 2 weken geleden belde ik de importeur met de vraag wanneer de Patriot bij de dealers zou staan. Ze wisten me daar te vertellen dat ze klaar stonden om afgestuurd te worden maar dat dit nog 2 a 3 weken zou duren.

Afgelopen donderdag reed ik op de A12 langs Veenendaal en wat zag ik bij Bert Stemerdink staan... een Patriot in Jeep Green :whistle:

Nu was ik gister in Zwolle dus ik meteen maar langs Eric Selles gereden en jawel, buiten stond een zilveren Patriot te pronken. D'r was geen parkeerplaats beschikbaar dus de XJ maar pontificaal voor de deur neer gekwakt en naar binnen gelopen waar er nog een stond in Jeep Green.

Eerste indruk was goed, mooi front en een lekker kontje dus -hop- deur open en erin gekropen. Het eerste heerlijke punt der herkenning was de blik over de vlakke motorkap, iets wat een XJ rijder zeker direct zal herkennen. Daarnaast erg opvallend dat de auto behoorlijk ruim aanvoelt wanneer je erin zit. De hoofdruimte is boven modaal en op geen enkel punt heb je het idee in een small tot mid size SUV te zitten.

Terwijl ik nog m'n eerste indrukken aan het opdoen was werd ik aangesproken door Eric Selles wat ik ervan vond. Goed na wat koetjes en kalfjes afgesproken dat ik vandaag 10 uur de zilveren op zou halen voor een proefrit (ik ben tenslotte ook in de markt voor een nieuwe leaseauto én hij past goed in m'n budget :blush: )

Dus vanmorgen stond ik om 9:45 op de stoep, even een bak koffie gedronken terwijl men er een paar groene platen op plakte (ducttape heerscht!) en de hoofdzekering erin zette. Tegen 10 uur de sleutels en 20 euro in ontvangst genomen. Ik moest eerst even gaan tanken, ding was afgeleverd en verder nog niks mee gebeurd haha.

Er stond 3km op de teller en daar gingen we.... Beide modellen die ze hadden staan waren de 2.4i Sport uitvoering met "helaas" 5 voudige handbak. Dat was een wennen als je afgelopen 3 auto's automaten geweest zijn :huh:

post-2-12873016261742_thumb.jpg

Wat direct opviel was dat de auto bij het ontkoppelen om naar een ander verzet te schakelen, zelf tussengas geeft. In heb begin een heel rare gewaarwording maar gaandeweg de rit ben ik het wel gaan waarderen. Zeker wanneer je wat steviger optrekt bewijst het z'n meerwaarde wel. Een ander voordeel is dat je wel heel beroerd moet rijden om nog een schokkering effect te krijgen bij het overgaan naar de volgende versnelling.

Al met al na enige gewenning dus best ok.

De rit voerde na het tanken en van het industrieterrein afgegaan te zijn natuurlijk direct naar een binnendoor weggetje. De dijk tussen Zwolle en Kampen via Zalk en De Zande. Hier even het stuurgedrag bekeken. Ok het is natuurlijk géén sportwagen maar je moet behoorlijk rare dingen doen wil je hem echt van de wijs brengen. Daarnaast is de tussen acceleratie ook best ok dankzij de aanwezige 172 paardekrachten die het 4 pittertje voortbrengt.

Al met al zijn de rijkwaliteiten goed. Het uiterlijk bevalt me zeker ook wel al moet je er niet met "ons" Jeep oog naar kijken ben ik van mening. Maar toch als je hem van een afstandje ziet staan heeft hij wel een echt Jeep voorkomen. De afwerking binnenin, tsja die is niet op het niveau van een VW Golf of Audi A3. Veel hard plastic en her en der wat scherpe en niet perfect afgewerkte randjes. Maar persoonlijk, toen ik instapte, overviel me niet het trieste gevoel wat ik kreeg toen ik voor het eerst in de Compass stapte. En ik denk dat enerzijds de aanblik van de buitenkant en het herkenbare zicht over de motorkap daar zeker aan bijdragen.

Deze auto was uitgerust met het audio pack waarbij er 8 speakers en een subwoofer aanwezig zijn. Het geluid wat dat voortbrengt is goed te noemen. En dat is maar goed ook want het grootste gemis in deze auto was wel de symfonie van onder de motorkap en uit de uitlaat.

Al met al denk ik dat deze auto best kan gaan scoren, zolang Jeep er ook een beetje marketinggeld tegenaan gooit. Gezien de blikken en 3 'duimpjes' die ik onderweg kreeg heb ik het idee dat 'men' hem wel kan waarderen.

Binnenkort maak ik nog een ritje in de automaat met CVT en zal ik de Patriot voor langere tijd meekrijgen om er een uitgebreide review over te maken. (Alvast bedankt Eric!) En zal deze op het forum te vinden zijn.

Dit zal in de toekomst ook met de overige Jeep modellen gaan gebeuren om zo een review te krijgen van de huidige Jeep modellen vanuit "ons" oogpunt. Dus nét even anders als op sites als Autoweek etc.

Hieronder nog wat fotootjes, geschoten in de omgeving langs de IJssel tussen Kampen en Zwolle. (gebruik het knopje rechtsonderin om de foto op volledig formaat weer te geven)

post-2-12873016269713_thumb.jpg

post-2-12873016276613_thumb.jpg

post-2-12873016283485_thumb.jpg

post-2-12873016322444_thumb.jpg

post-2-12873016329291_thumb.jpg

post-2-12873016336159_thumb.jpg

post-2-12873016342977_thumb.jpg

post-2-12873016349678_thumb.jpg

post-2-12873016356434_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

veel xj invloeden...inderdaad mooie vlakke motorkap,raampartij, ik vind dit toch een van de beter uitziende (nieuwe types).

alleen een cvt :( wij hebben er een in een honda hrv gehad, vond het eerlijk gezegd of je met een kapotte koppeling reed.

maar ja, dat was een honda en geen jeep:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...