Spring naar bijdragen

Automatische bak doet raar


Recommended Posts

Morgen mensen

Ben net terug van een heerlijke vakantie in Italie (meer van Lugano)

Ben ook weer heelhuids thuis ,maar ik heb wat probleempjes gehad.

Veel bergen dus heb de overdrive uitgeschakeld om te voorkomen dat die te heet werd.

Ook in de 2e versnelling gereden om te voorkomen dat ik als een baksteen naar beneden viel.(niet boven de 65km gereden)

Ging geweldig , probleemloos de berg op en af .

Op een gegeven moment als ik 20 reed op de Camping, schakelde de auto telkens tussen de versnellingen.

Soms was het ook net of hij slipte in de versnelling een soort van met slippende koppeling rijden ( we hebben het nog steeds over een automaat:D)

Op een gegeven moment ging ik naar Milaan met 36 graden en merkte dat de auto niet doorschakelde naar de volgende trap.

Ik moest hem gewoon door de toeren trappen (4.5 / 6 toeren) om hem te laten schakelen naar de volgende trap?

Heb de stappen doorlopen van het boekje om de bak te pijlen op bedrijf tempratuur en het pijl is goed .

Maar waar ik hier in het forum soms iets lees over rode olie die heb ik niet , die is gewoon transparant.

Terug weg goed verlopen zolang ik hem eenmaal in de volgende trap kreeg dan kon ik constant 140/150 doorrijden met 3.5 toeren.

Graag suggestie`s b.v.d. Roby

p.s ik had een valse start met het vertrek .

een half uur inladen met alle binnen lampen aan dus allemaal in de auto en hij deed dus niets :)

Heb gelijk zekering 16 eruit gewipt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de vraag is misschien: hoe wordt ATF transparant ?

heb dit nog nooit geweten. Misschien toch door oververhitting ?

De echt vraag is.. waarom heeft iemand er de verkeerde olie (hydraulische) ingedaan?

(atf wordt never nooit nie transparant)

Of hoort er gewoon geen ATF in? (dan is het dus wel de goeie.. heerlijk verwarrend :))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Géén ATF ???????

Wat dan wel ?

Ik zou alles maar aftappen en nieuwe erin doen en dan zien wat ie doet. Hopelijk is ie al niet naar de haaien...:)

Heb nog even getjeckt en de olie is transparant.Misschien met een heeeel licht bruin tintje .

En ik heb de auto sinds October en heb er al 20.000 km probleemloos mee gereden.:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20000 km ja, maar vanaf 20001 heb je problemen....:)

Ik zou er toch maar rooie ATF in kappen... misschien is die van jou toch niet heel koosjer....

Nooit het meest voor de handliggende over het hoofd zien, heb ik geleerd na jaren sleutelen... dus niet denken, het zal wel niet aan de olie liggen... elimineer alvast deze factor maar, en kijk dan pas verder. Het zou zonde zijn de bak open te halen en te reviseren als het enkel aan de olie lag niet ?:blush:

Stel dat het met nieuwe rooie olie nog niet verholpen is, tja, dan ben je pas zeker dat er iets anders aan de hand is....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, ben bij de monteur op de hoek geweest die al mijn andere auto`s ook deed .

Die heeft na het pijlen gekonstanteert dat de olie transparant lijkt op de pijlstok , maar vertelde dat het wel atf was maar een beetje verbrand.

Bij het pijlen kwam hij tot de conclusie dat de olie aan het minimum zit.

Hij raden me aan wat jullie ook al deden olie aftappen , nieuw olie zeef voor de bak en dan moet ie weer goed zijn.

Weet iemand of dat bij de doorsnee automatrialen zaak te bestellen is, of moet ik daar toch weer speciaal voor bij de dealer zijn ??

Weet iemand ook wat het ongevver kost zo`n filter/zeef ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

spul gewoon bij dealer bestellen

Word dan Kien Arnhem

De filter zou ik origineel dealer bestellen...

De olie zou ik toch in de detailhandel halen. Dealers moeten die olie ook inkopen en nemen der dan nog een ferme winst op.

Olie heeft ie wel .

Wat zou zo`n filter kosten en is het veel werk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat raar schakelen kan oververhitting zijn bak gaat dan in een veilige stand draaien, volgens mij alleen de 2de versnelling.

Let wel op dat je de juiste olie neemt dacht dextron III.

effe op web sait van kroon olie controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat raar schakelen kan oververhitting zijn bak gaat dan in een veilige stand draaien, volgens mij alleen de 2de versnelling.

Let wel op dat je de juiste olie neemt dacht dextron III.

effe op web sait van kroon olie controleren.

Dan kom ik als ik het goed heb bij deze uit http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=343&m=desc

En als ik het goed begrijp heb ik 8 liter nodig?

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies.php?cat=Cars&makeid=158&rangeid=1546&modelid=16715&submit.x=14&submit.y=14

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Word dan Kien Arnhem

Olie heeft ie wel .

Wat zou zo`n filter kosten en is het veel werk?

Nee hoor, is niet veel werk. Ik heb het afgelopen zondag nog gedaan. Weliswaar op de brug maar op de grond kan net zo goed. Filter heb ik bij de stealer gehaald; ik geloof iets van 12EUR.

De olie heb ik gehaald bij een USA-garage waar ik goede ervaringen mee heb en geregeld kom; Garage Neet in Zevenhuizen. Die zijn leverancier van het merk Kendall; dat is een Amerikaanse olie met bijzonder goede eigenschappen. Ik weet niet precies wat de olie kosten omdat ik alles in één keer bij hem heb gehaald (4 liter 80W90 voor de diffs, 6 liter 5W50 voor de 5.9 en 5 liter Dextron III voor de automaat en een motoroliefilter). Bij elkaar was ik 130EUR kwijt (vriendenprijsje).

Automaatolie vervangen is simpel. Draai alle boutjes van de automaatoliepan eruit waarbij je de achterste alleen een beetje los draait. Wrik de pan aan de voorzijde een beetje los en laat de olie eruit sijpelen. Daarna de pan terugduwen en de laatste boutjes losdraaien en de pan voorzichting laten zakken. Het kan wel flink morsen :)

Filtertje zit met 3 boutjes vast; is dus zo vervangen. Daarna kijken of de pakking van de oliepan nog goed is en de randen goed reinigen. Evt. pakking weglaten en vloeibare pakking gebruiken. Pan er weer opschroeven en opletten dat je de boutjes niet te vast draait (17 NM); je draait ze zo kapot in het aluminium van de automaat.

Trechtertje in de oliepeilstok en 4 liter olie toevoegen. Daarna peilen en een stukje rijden. Daarna opnieuw peilen en afvullen.

Succes!

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mrobers, Bedankt voor de aanvullende info , ik zal het meenemen .

Ik ga er trouwens niet zelf aan klungelen, maar laat het doen.

Dextron III had Ivo het ook over.

Maar als ik bij kroon.bv kijk http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies.php?cat=Cars

Kom ik op de ATF SP 2052 uit .

We hebben het hier over een 4.0L 6 Jeep Grand cherokee van 1997.

Volgens de site begrijp ik dat het om 8 liter inhoud gaat ?

Er zitten 8 dealers van Kroon olie in de buurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Mike,

zou je die ATF ook kunnen uitzuigen via de peilstok ? Ik heb zo'n zuigpomp waarmee ik motorolie uitzuig. Maar ik weet niet of de automaatbak via de peilstokleiding kan worden leeggezogen. Dat spaart een hoop wark.

Natuurlijk kan je dan het filter niet vervangen...

Hey Frans,

Als je de juiste spullen heb kun je dat vast doen maar ik raad het je sterk af. Onderin de automaatoliepan zit nml. een magneet die je moet controleren op metaalrestjes etc. èn het is belangrijk om je filter te vervangen. Het is minder werk dan je denkt hoor; het typen duurde bij wijze van spreken langer :lol:

Als ie eenmaal 'open' is zou je kunnen overwegen om je rembanden af te stellen. Mijn automaat schakelde prima dus heb ik er niet aan gezeten.

Mijn Dodge W200 heb ik voorzien van een aftermarket aftap-plug die je in de automaatoliepan monteert. Effe een gaatje boren en dat ding erin schroeven en voila; geen rotzooi meer bij het vervangen van je olie en filter. Jaja; uiteindelijk gaat altijd de pan eronderuit; alleen het aftappen levert minder rotzooi op.

Alle diffs, automaat en motor incl. filters kostte mij afgelopen zondag een anderhalf uur werk.

Succes!

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben het hier over een 4.0L 6 Jeep Grand cherokee van 1997.

Volgens de site begrijp ik dat het om 8 liter inhoud gaat ?

Er zitten 8 dealers van Kroon olie in de buurt.

Hmmm... van een 4.0 weet ik het niet zeker, maar zit daar niet dezelfde automaat onder als onder de 5.2? In elk geval zal er bij een normale olieverversing geen 8 liter ingaan, maar rond de 5 liter. Pas als je de automaat echt helemaal zou drainen èn de koppelomvormer leeg zou halen, zou er in totaal best wel eens 8 liter in het hele systeem kunnen gaan.

Groetjes,

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm... van een 4.0 weet ik het niet zeker, maar zit daar niet dezelfde automaat onder als onder de 5.2? In elk geval zal er bij een normale olieverversing geen 8 liter ingaan, maar rond de 5 liter. Pas als je de automaat echt helemaal zou drainen èn de koppelomvormer leeg zou halen, zou er in totaal best wel eens 8 liter in het hele systeem kunnen gaan.

Groetjes,

Mike

Ok ik wou het even weten voor de inkoop .

Maar zou het met licht verbrande olie ook niet verstandige zijn om hem helemaal leeg te drainen, zoals je aangeef?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...