FrankXJ Geplaatst July 10, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2007 Na het plaatsen van de verenlift leek het verlagen van de tussenbak een eitje, maar dat liep een beetje verkeerd af. Aan de bestuurderskant bleek de achterste bout afgebroken en de middelste (na losdraaien) met een vreemd busje dat afbrak in de chassisbalk te zitten. Kortom: hij hangt alleen nog aan de voorste. Ik dacht eerst de achterse uit te boren en opnieuw schroefdraad te tappen en dan naar iemand te rijden met een lasapparaat om de middelste te fixen. So far so good. Probleem is dat ik er niet doorheen kom. Na twee uur boren ben ik met boortje 2,3,4 zo ver dat ik er met 5mm bijna doorheen ben, maar het is zo knetterhard dat er bijna niet door heen te komen is. Is dat normaal? Als ik eindelijk bij 8mm aanbeland ben, dan breekt mijn tapsetje bij de eerste slag vrees ik. Boortjes zijn allemaal nieuw en zou volgens de gamma-man goed moeten zijn (black-decker-piranha). Als het gewoon een kwestie van doorbikkelen is: zijn er nog bepaalde merken/type boortjes die aan te raden zijn? Hangt die aan één bout stevig genoeg om 'm naar de garage (ca 40km) te rijden? Alle hulp/suggesties zijn welkom Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 10, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2007 Na het plaatsen van de verenlift leek het verlagen van de tussenbak een eitje, maar dat liep een beetje verkeerd af. Aan de bestuurderskant bleek de achterste bout afgebroken en de middelste (na losdraaien) met een vreemd busje dat afbrak in de chassisbalk te zitten. Kortom: hij hangt alleen nog aan de voorste.Ik dacht eerst de achterse uit te boren en opnieuw schroefdraad te tappen en dan naar iemand te rijden met een lasapparaat om de middelste te fixen. So far so good. Probleem is dat ik er niet doorheen kom. Na twee uur boren ben ik met boortje 2,3,4 zo ver dat ik er met 5mm bijna doorheen ben, maar het is zo knetterhard dat er bijna niet door heen te komen is. Is dat normaal? Als ik eindelijk bij 8mm aanbeland ben, dan breekt mijn tapsetje bij de eerste slag vrees ik. Boortjes zijn allemaal nieuw en zou volgens de gamma-man goed moeten zijn (black-decker-piranha). Als het gewoon een kwestie van doorbikkelen is: zijn er nog bepaalde merken/type boortjes die aan te raden zijn? Hangt die aan één bout stevig genoeg om 'm naar de garage (ca 40km) te rijden? Alle hulp/suggesties zijn welkom Frank, als ik je helpen kan, laat maar weten, is dichterbij dan de garage op 40 km. Maar ..... ik heb (helaas) geen lasapparaat. Ben morgen hele dag thuis, Almere-Haven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 10, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2007 Waarschijnlijk is door het boren het staal te heet geworden, waardoor het harder wordt. De boor zal hierdoor ook wel wat bot geworden zijn. Het is lastig om zonder te kunnen kijken een goed advies te geven....... Doorgaan met boren en als tappen niet lukt een nieuwe moer in de chassisbalk leggen, maar niet met 1 bout gaan rijden. Eentje links en eentje rechts is wat mij betreft wel het minimum. Voor zulk boorwerk gebruik ik altijd HSS boren en boorolie. Gebruik van olie is bijna nog belangrijker als de soort boren, olie vergroot de warmte overdracht van de boor naar het matriaal -waardoor hij niet verbrand- en het smeert. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FrankXJ Geplaatst July 10, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2007 Frank, als ik je helpen kan, laat maar weten, is dichterbij dan de garage op 40 km. Maar ..... ik heb (helaas) geen lasapparaat. Ben morgen hele dag thuis, Almere-Haven. Bedankt, maar ik ben net na een week griep weer opgekrabbeld, en moet morgen echt weer aan de slag. Maar het is idd dichtbij Waarschijnlijk is door het boren het staal te heet geworden, waardoor het harder wordt. De boor zal hierdoor ook wel wat bot geworden zijn. Het is lastig om zonder te kunnen kijken een goed advies te geven....... Doorgaan met boren en als tappen niet lukt een nieuwe moer in de chassisbalk leggen, maar niet met 1 bout gaan rijden. Eentje links en eentje rechts is wat mij betreft wel het minimum. Voor zulk boorwerk gebruik ik altijd HSS boren en boorolie. Gebruik van olie is bijna nog belangrijker als de soort boren, olie vergroot de warmte overdracht van de boor naar het matriaal -waardoor hij niet verbrand- en het smeert. Succes De skidplate zit aan de bijrijderskant gelukkig met alle bouten vast. Boorolie had ik niet, dus veelvuldig met wd40 in de weer geweest. Dat helpt tenminste een beetje. Morgen maar eerst even naar de echte gereedschapshandel voor boortjes. Goed om te lezen dat het gewoon een kwestie van doorgaan is. En ach, het is wel eerlijk zo als ik alle problemen van anderen lees - de verenlift was wederom niets meer dan boutje losdraaien, onderdeel vervangen, boutje vastdraaien. Het mocht ook wel eens een keer tegenziten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 10, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2007 Jep, doorgaan en op het toerental letten, beter langzaam dan snel. Door langzaam het toerental op te voeren voel je wanneer de boor het beste "snijdt". Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FrankXJ Geplaatst July 11, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2007 Een nachtje erover slapen helpt altijd. Ik heb die rare bus van de middelste bout eruit getikt en een bout door de chassisbalk gestoken en aan de onderkant met een moer vastgezet. De tussenbak is verlaagd en zit op 5 van de 6 punten vast. Kan ik rustig op m'n gemak de laatste uitboren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst July 11, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2007 Tip: De overbekende 'Blabla-tang' (oftewel: Blindklinkmoertang) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.