Spring naar bijdragen

Skidplate/tussenbk hangt los


Recommended Posts

Na het plaatsen van de verenlift leek het verlagen van de tussenbak een eitje, maar dat liep een beetje verkeerd af. Aan de bestuurderskant bleek de achterste bout afgebroken en de middelste (na losdraaien) met een vreemd busje dat afbrak in de chassisbalk te zitten. Kortom: hij hangt alleen nog aan de voorste.

Ik dacht eerst de achterse uit te boren en opnieuw schroefdraad te tappen en dan naar iemand te rijden met een lasapparaat om de middelste te fixen.

So far so good. Probleem is dat ik er niet doorheen kom. Na twee uur boren ben ik met boortje 2,3,4 zo ver dat ik er met 5mm bijna doorheen ben, maar het is zo knetterhard dat er bijna niet door heen te komen is. Is dat normaal? Als ik eindelijk bij 8mm aanbeland ben, dan breekt mijn tapsetje bij de eerste slag vrees ik. Boortjes zijn allemaal nieuw en zou volgens de gamma-man goed moeten zijn (black-decker-piranha).

Als het gewoon een kwestie van doorbikkelen is: zijn er nog bepaalde merken/type boortjes die aan te raden zijn? Hangt die aan één bout stevig genoeg om 'm naar de garage (ca 40km) te rijden?

Alle hulp/suggesties zijn welkom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na het plaatsen van de verenlift leek het verlagen van de tussenbak een eitje, maar dat liep een beetje verkeerd af. Aan de bestuurderskant bleek de achterste bout afgebroken en de middelste (na losdraaien) met een vreemd busje dat afbrak in de chassisbalk te zitten. Kortom: hij hangt alleen nog aan de voorste.

Ik dacht eerst de achterse uit te boren en opnieuw schroefdraad te tappen en dan naar iemand te rijden met een lasapparaat om de middelste te fixen.

So far so good. Probleem is dat ik er niet doorheen kom. Na twee uur boren ben ik met boortje 2,3,4 zo ver dat ik er met 5mm bijna doorheen ben, maar het is zo knetterhard dat er bijna niet door heen te komen is. Is dat normaal? Als ik eindelijk bij 8mm aanbeland ben, dan breekt mijn tapsetje bij de eerste slag vrees ik. Boortjes zijn allemaal nieuw en zou volgens de gamma-man goed moeten zijn (black-decker-piranha).

Als het gewoon een kwestie van doorbikkelen is: zijn er nog bepaalde merken/type boortjes die aan te raden zijn? Hangt die aan één bout stevig genoeg om 'm naar de garage (ca 40km) te rijden?

Alle hulp/suggesties zijn welkom

Frank, als ik je helpen kan, laat maar weten, is dichterbij dan de garage op 40 km. Maar ..... ik heb (helaas) geen lasapparaat. Ben morgen hele dag thuis, Almere-Haven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk is door het boren het staal te heet geworden, waardoor het harder wordt. De boor zal hierdoor ook wel wat bot geworden zijn.

Het is lastig om zonder te kunnen kijken een goed advies te geven.......

Doorgaan met boren en als tappen niet lukt een nieuwe moer in de

chassisbalk leggen, maar niet met 1 bout gaan rijden. Eentje links en eentje rechts is wat mij betreft wel het minimum.

Voor zulk boorwerk gebruik ik altijd HSS boren en boorolie.

Gebruik van olie is bijna nog belangrijker als de soort boren, olie vergroot de warmte overdracht van de boor naar het matriaal -waardoor hij niet verbrand- en het smeert.

Succes :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frank, als ik je helpen kan, laat maar weten, is dichterbij dan de garage op 40 km. Maar ..... ik heb (helaas) geen lasapparaat. Ben morgen hele dag thuis, Almere-Haven.

Bedankt, maar ik ben net na een week griep weer opgekrabbeld, en moet morgen echt weer aan de slag. Maar het is idd dichtbij

Waarschijnlijk is door het boren het staal te heet geworden, waardoor het harder wordt. De boor zal hierdoor ook wel wat bot geworden zijn.

Het is lastig om zonder te kunnen kijken een goed advies te geven.......

Doorgaan met boren en als tappen niet lukt een nieuwe moer in de

chassisbalk leggen, maar niet met 1 bout gaan rijden. Eentje links en eentje rechts is wat mij betreft wel het minimum.

Voor zulk boorwerk gebruik ik altijd HSS boren en boorolie.

Gebruik van olie is bijna nog belangrijker als de soort boren, olie vergroot de warmte overdracht van de boor naar het matriaal -waardoor hij niet verbrand- en het smeert.

Succes :blink:

De skidplate zit aan de bijrijderskant gelukkig met alle bouten vast. Boorolie had ik niet, dus veelvuldig met wd40 in de weer geweest. Dat helpt tenminste een beetje. Morgen maar eerst even naar de echte gereedschapshandel voor boortjes. Goed om te lezen dat het gewoon een kwestie van doorgaan is.

En ach, het is wel eerlijk zo als ik alle problemen van anderen lees - de verenlift was wederom niets meer dan boutje losdraaien, onderdeel vervangen, boutje vastdraaien. Het mocht ook wel eens een keer tegenziten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een nachtje erover slapen helpt altijd. Ik heb die rare bus van de middelste bout eruit getikt en een bout door de chassisbalk gestoken en aan de onderkant met een moer vastgezet. De tussenbak is verlaagd en zit op 5 van de 6 punten vast. Kan ik rustig op m'n gemak de laatste uitboren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...