Spring naar bijdragen

tussenbak Quadra-Trac II


Recommended Posts

Graag wil ik de volgende vraag stellen.

Mijn aangeschafte Grand Cherokee V8 en deze auto is in bezit van een

5 trap multirange automatische 5 versnellingbak met overdrive

voorzien van aparte hendel voor de bediening van de tussenbak

Quadra-Trac II met hoge en lage gearing.

Bij het inschakelen van de linker handel t.b.v. de tussenbak bij stilstand

staat de automaat in de N stand en probeer ik de

kleine handel te verplaatsen van Hi via de N stand door naar de Lo stand.

Dit gaat echter heel moeilijk en met ratelen van de versnellingsbak !!

1) weet iemand of dit normaal is ?

2) heeft iemand een beter advies voor het in- en uitschakelen om dit ratelen

te voorkomen ?

3) In deze stand Lo is het dan mogelijk om te sturen met de auto of is dit

schadelijk voor het aandrijfmechanisme ?

4) Heeft iemand nog meer adviezen voor het rijden in deze lage gearing ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by jeep1213@Nov 16 2003, 14:29

Graag wil ik de volgende vraag stellen.

Mijn aangeschafte Grand Cherokee V8 en deze auto is in bezit van een

5 trap multirange automatische 5 versnellingbak met overdrive

voorzien van aparte hendel voor de bediening van de tussenbak

Quadra-Trac II met hoge en lage gearing.

Bij het inschakelen van de linker handel t.b.v. de tussenbak bij stilstand

staat de automaat in de N stand en probeer ik de

kleine handel te verplaatsen van Hi via de N stand door naar de Lo stand.

Dit gaat echter heel moeilijk en met ratelen van de versnellingsbak !!

1) weet iemand of dit normaal is ?

2) heeft iemand een beter advies voor het in- en uitschakelen om dit ratelen

    te voorkomen ?

3) In deze stand Lo is het dan mogelijk om te sturen met de auto of is dit

    schadelijk voor het aandrijfmechanisme ?

4) Heeft iemand nog meer adviezen voor het rijden in deze lage gearing ?

1. volgens mij is ie niet gesychroniseerd en kan het wel eens wat geluid voortbrengen. Maar dat is iets voor de GC-kundigen wink.gif

2. soms is een beetje 'kruipen' wel handig om de 'tanden' in elkaar te laten grijpen.

3. Sturen? ja natuurlijk...maar rij niet te snel. Daar is de 'lo' niet voor.

4. rustig aan met je gas en geniet. tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by jeep1213@Nov 16 2003, 15:29

Graag wil ik de volgende vraag stellen.

Mijn aangeschafte Grand Cherokee V8 en deze auto is in bezit van een

5 trap multirange automatische 5 versnellingbak met overdrive

voorzien van aparte hendel voor de bediening van de tussenbak

Quadra-Trac II met hoge en lage gearing.

Bij het inschakelen van de linker handel t.b.v. de tussenbak bij stilstand

staat de automaat in de N stand en probeer ik de

kleine handel te verplaatsen van Hi via de N stand door naar de Lo stand.

Dit gaat echter heel moeilijk en met ratelen van de versnellingsbak !!

1) weet iemand of dit normaal is ?

2) heeft iemand een beter advies voor het in- en uitschakelen om dit ratelen

    te voorkomen ?

3) In deze stand Lo is het dan mogelijk om te sturen met de auto of is dit

    schadelijk voor het aandrijfmechanisme ?

4) Heeft iemand nog meer adviezen voor het rijden in deze lage gearing ?

omdat je een autommathebt kun je niet ontkoppelen zal je zou doen met een manuell geschakelde bak. als ik me niet vergis heeft jou Gc de volgende standen: partime 4w en 4 lo. tussen de hi standen kun je is principe al rijdend schakelen.

tussenbakken

clic "get ready" en dan op de GC met de QT 2 tussenbak.

om de tussenbak te schakelen zet je de versnellingsbak neutraal, dan schakel je de tussenbak en vervolgens ze je de versnellings bak in de gewenste stand. volgens de handleiding kun je hem waarschijnlijk schakelen tot 5-6 km per urr, maar het is altijd beter volledig stil te staan.

in de 4 lo stand mag je zoveel aan je stuur draaien als je maar wil. een GC heeft open diferentieelen, en laat dus een ongijke wielsnelheid tussen linker en rechterwiel toe. en zelfs met "sperren kan dit, als je maar op terrein zit, en de ondergrond zwacht genoeg is.

off-roaden begint pas echt als je de lage gearing gebruikt (en ook nodig hebt). techniek hangt af van de ondergrond en dat soort dingen, en geen 2 situaties zijn gelijk. als je het zwarder werk wil gaan doen raad ik je aan om zeker nooit alleen te gaan, op pad gaan met enkele geduldige en ervaren 4x4 rijders die je de basis kunnen bijbrengen en je kunnen vertellen wat de sterke en zwakke punten van je wagen zijn, wat er in je uitrusting moet zitten en dat soort dingen.

in de link die ik gaf staan ook nog enkele nuttige tips onder get set.

boven al vergeet een regel nooit: "zo langzaam mogelijk, en zo snel als nodig."

veel plezier met je jeep, ik zou zeggen hou dit forum in de gaten, wat de eerste rit moet er nu toch bijna aankomen.... tongue.gifcool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Praten we hier over een ZJ of een WJ. ZJ's gebruiken quadraTracs en WJ QuadraDrive I en II?

Volgens mij hebben hebben alle ZJ en WJ automaten maar 4 versnellingen inclusief overdrive, alleen de WJ's hebben een " dubbele" tweede versnelling, waarvan er maar 1 gebruikt wordt (uitzondering is de Overland, deze heeft een 5-bak). Welke is afhankelijk van de rijstijl.

Antwoorden op je vragen:

1. ja en nee, de kunst is om de hendel in 1 ruk door te trekken naar low, doe je dit iets trager dan kan het gaan "kraken". Het is dus niet abnormaal.

2. het beste is om inderdaad te kruipen (al kruipend de autom. bak in N en dan low inschakelen). Als hier geen mogelijkheid voor is (als je al vast staat wink.gif ), kan je het beste de motor uitzetten, bak in N, low inschakelen en weer starten.

3. ALs het een ZJ van 1995 of eerder is kan dit geen kwaad, tussenbak heeft geen Lock. De latere exemplaren hebben een lock in de tussenbak wanner de Low wordt ingeschakeld. Voor en achteras staan dus vast geschakeld en dit geeft met rijden op een vaste ondergrond (asfalt of steen) erg veel spanningen op je aandrijflijn ohmy.gif . De wielen gaan dan ook " happen" in een bocht wacko.gif .

4. Eigenlijk alleen off-road gebruiken.

biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oops, ik moet mezelf even verbeteren ohmy.gif , WJ's gebruiken QuadraTrac II of QuadraDrive (verschil zittum in de Varilok assen;) ). Ik neem dus aan dat een een WJ hebt en deze hebben net als ZJ's vanaf bwj '96 geen open differentieel maar een visco koppeling MET een lock. Dus zoals ik al eerder vermelde, alleen bij off-road inschakelen smile.gif .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...