Spring naar bijdragen

Check Anti Lock


Recommended Posts

Als ik mijn cherokee start en wegrijdt brand het lichtje niet, maar na een uur of anderhalf dan gaat het lampje check anti lock branden...moet ik dit laten checken of is dit een prettige cherokeeafwijking??? Heb de jeep nog maar pas in mijn bezit en hij is van 1991. Hiervoor had ik een LR defender en die had geen lichtjes! vandaar deze vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik weet wel dat het ABS systeem uit die jaren bij meer cherokee's voor problemen heeft gezorgt... Het komt nog wel eens voor dat de pomp heel vaak aanslaat, wat weer het gevolg is van interne lekkages in het systeem!

Aangezien we het hier over de remmen hebben, zou ik er niet te lang mee "aantrutten"!!! Laat de dealer het systeem eens op foutcode's uitlezen, dan weet je misschien al snel wat meer. De storing hierboven kan namelijk vroeg of laat tot weigeren van de remmen leiden!!!

Sterkte ermee, en houdt ons op de hoogte!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Groen, de ABS systemen uit die jaren zijn niet de meest degelijke helaas, ik praat uit ervaring (cherokee90).

Vanaf 90/91 is het Cherokee model opgewaardeerd, ik weet dus niet welk ABS systeem je hebt. Ikzelf heb een zgn Bendix-9 systeem, en veel oudere jeeps met dat systeem ervaren wel wat problemen van enige aard. Alhoewel ik mensen ken die het ABS perfect werkend hebben door de beste onderdelen en veel tijd te investeren, hoor ik de meeste opmerkingen over dat het systeem niet perfect werkt. Maar niet getreurd, overal is een oplossing voor..

(Op dit moment ben ik mijn ABS systeem aan het verwijderen voor een conventioneel systeem omdat ik het luide gebrom van mijn ABS pomp zat ben, iets dat blijkbaar wel verholpen kan worden door een nieuwe(re) pomp te installeren. Nieuwere pompen zijn misschien stiller, maar ik ga niet wachten tot ik een 2ehands pomp tegenkom om alsnog te riskeren dat ik na een jaar weer lawaai heb.)

Wat van belang is voor jouw probleem is dat je goed moet beschrijven wat je merkt/hoort tijdens opstarten, normaal remmen en rijden. Slaat je pomp altijd bij het remmen aan? Hoe lang, hoe vaak, wanneer? Hoor je de pomp ook tijdens het rijden zonder dat je remt? Gaat het lampje aan bij een bepaalde snelheid? (zie de codetabel in de link hierboven)? Zakt je pedaal als je hem ingedrukt houdt?

succes

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt 87wrangler, Mav en Patrick!!

Ik heb inderdaad het schema van Mav bekeken, maar mijn lampje brand echt pas na een uurtje flink doorrijden. In de stad heb ik nergens last van...tenminste dat denk ik dan maar als het lichtje niet brand.

Ik ga sowieso mn cherokee een grote beurt geven, want volgens het boekje heeft ie er twee overgeslagen, en dan zal ik de ABS eens laten doormeten.

Ik dacht eerst trouwens dat de ABS helemaal niet werkte omdat je gewoon kunt slippen als je hard op de rem strapt. Dat is toch nooit met moderne auto's met ABS, Dan krijg je toch zo'n tikkendpompeffect onder je voet als je het rempedaal intrapt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht eerst trouwens dat de ABS helemaal niet werkte omdat je gewoon kunt slippen als je hard op de rem strapt. Dat is toch nooit met moderne auto's met ABS, Dan krijg je toch zo'n tikkendpompeffect onder je voet als je het rempedaal intrapt?

Klopt! Dus als jij toch kunt blokkeren...... werkt het systeem dus niet!!!

En de oorzaak heeft vermoedelijk met het oplichten van het ABS lampje te maken.. tongue.gif

Overigens schoot me net nog wat te binnen, maar ik weet niet of dat hier van toepassing is:

Bij mercedessen uit eind jaren 80 zat er voor de ABS electronica een "overspanningsrelais" welke de electronica tegen te hoge boordnetspanning moest beschermen. Daarbij kwam het ook wel eens voor dat het relais defect raakte! Na het starten was er dan niets aan de hand (accu was wat leeggetrokken door het starten), maar na enige tijd, als de accuspanning weer richting de 14V ging, floepte het ABS lampje aan..... Het relais vervangen was dan de oplossing....

Nogmaals: ik weet niet of de Cherokee zo'n soort beveiliging heeft, maar denk er eens aan als je gaat zoeken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...