Spring naar bijdragen

Automaat overdrive TJ


Recommended Posts

Heeft iemand al ééns een schalbare overdrive op z'n automaat gemaakt. Ik zou graag de overdrive uitschakelen wanneer ik een caravan of een aanhanger moet trekken. Nu heb ik contact gehad met autrans in Putten en volgens hun moet dat lukken via een onderbreking/schakelaar te maken in de singaalkabel die de overdrive aanstuurd. Wie heeft daar misschien nog een andere mening of sugestie over. M'n TJ is van 1997 en een 4.0 liter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij mij zit dit er standaart op mijn tj. gewoon een schakelaar om de overdrive uit te zetten... wat ik ook wel eens doe met een aanhanger of caravan als het hard waait.. wist niet dat dit niet bij alle tj was....

maar zal best te maken zijn zelf.... succes ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij mij zit dit er standaart op mijn tj. gewoon een schakelaar om de overdrive uit te zetten... wat ik ook wel eens doe met een aanhanger of caravan als het hard waait.. wist niet dat dit niet bij alle tj was....

maar zal best te maken zijn zelf.... succes ...

Volgens mij heb jij ook een 4 bak automaat met overdrive dat is het nieuwe type vanaf 2003. Die van mij is een 3 bak automaat met overdrive.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Van het jeepforum.com :

2002 and older comes with the 32RH 3-speed automatic that does not have an overdrive. 2003 and newer comes with the 42RLE which is a 4-speed with overdrive. smile.gif

__________________

Je wil eigenlijk de lock-up uitschakelen, toch zodat er wat meet toeren wordt gemaakt. Ik denk wel dat de bak warmer gaat worden op de lange afstanden....

Ik zoek nog ff verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van het jeepforum.com :

2002 and older comes with the 32RH 3-speed automatic that does not have an overdrive. 2003 and newer comes with the 42RLE which is a 4-speed with overdrive. smile.gif

__________________

Je wil eigenlijk de lock-up uitschakelen, toch zodat er wat meet toeren wordt gemaakt. Ik denk wel dat de bak warmer gaat worden op de lange afstanden....

Ik zoek nog ff verder.

Mooi dat je daar wat info over heb kunnen krijgen. Mijn idee betreft het meer toeren maken zou de bak juist meer koelen want dat gebeurd eigenlijk ook met de auto's die een overdrive hebben en en uitschakelbaar zijn die een zware last moeten trekken. Daarom zoek ik eigenlijk een manier om in dit geval, zou als jij al uitgezocht heb een "lock-up" uit te kunnen schakelen. om zo de bak niet te warm te laten worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

juist door de lock up uit te schakelen wordt de olie warmer doordat de olie onnodig blijft snijden in de koppelomvormer.

zolang je geen klagen hebt over vermogen met het trekken van een hanger,

moet je gewoon doorrijden

OK, de gedachtengang zoals ik had is, bij m'n grand cherokee zit een knop die de overdrive uitschakeld ivm het zwaar trekken om de bak niet te heet te laten worden. Omdat ik met de TJ ook een caravan wil trekken dacht ik door de lock-up uit te schakelen de bak niet zo heet zou worden omdat ie dan meer toeren draaid. Nu kan ik wel in de 2e versnelling blijven rijden maar dan maakt ie weer zoveel toeren. Momenteel rij ik met 33 gers en standaaard overbrenging (3.07) de boedoeling is om met 4.10 te gaan rijden dan gaat het trekken van een caravan ook beter. Verder zal ik wel alvast een extra oliekoeler monteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bart, ik heb het gelezen en het heeft wel het één en ander duidelijk gemaakt. Ik ga in iedergeval niet met de lock-up rommelen. Een extra oliekoeler kan in iedergeval geen kwaad en als er straks een 4.10 overbreniging in zit is het probleem helemaal verholpen. Bedankt voor het meedenken. Henk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

had ik er even bij moeten zetten dat de oliekoeler in de radiateur zit.....toch?

Je hebt gelijk dat er al een koeler via de radiateur loopt maar je kunt een extra aftermarkt oliekoeler bijplaatsen. Dit wordt ook wel geadviseerd als je langdurig moet trekken. Is trouwens ook simpel aan te brengen en het spaart je bak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...