JanW Geplaatst June 30, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 30, 2004 Vanaf vanavond doet de cruise-control van mijn XJ 1998 ietwat nukkig. Als ik hem inschakel en dan de gevraagde snelheid met de 'set' knop op het stuur vastleg, schakelt de automaat snel terug naar 3 (terwijl deze gewoon in 'D' staat), schakelt vervolgens vliegensvlug weer op naar 4/overdrive en doet alles weer als vanouds: de ingestelde snelheid wordt normaal vastgehouden. Verder als ik (met cruise-control aan) de 'cancel' knop indruk en dan wederom de eerder ingestelde snelheid wil hebben door middel van de 'resume/accel-knop', schakelt de automaat weer razendsnel terug en direct weer op als de gevraagde snelheid eenmaal is bereikt. Wat daarbij wèl opvalt is, dat de acceleratie bij deze exercitie véél sneller verloopt dan voorheen. Het omgekeerde -snelheid verminderen d.m.v. de cruise-control- (met de 'coast' knop) verloopt overigens normaal: de snelheid wordt teruggebracht met kleine stapjes net zo lang totdat ik de 'set' knop indruk. Wat kan dit zijn?? Greetz, JanW Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst July 2, 2004 Rapporteren Share Geplaatst July 2, 2004 Ik denk dat als je de cruise inschakelt, de snelheid net iets hoger ligt. Dus gaat je Jeep versnellen, tot de bereikte snelheid (al is het maar 1 km) en schakelt over naar 4. Doet ook mijn KJ. Ik zie het niet als een probleem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JanW Geplaatst July 6, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2004 Thanks for the reply....maar, eh: het verschijnsel doet zich pas sinds zéér kort voor. De door jou geschetste situatie was inderdaad ook de mijne: bij een iets 'afgezakte' snelheid vond er een acceleratie plaats. Maar dat betrof een héle geleidelijke (ik geloof in stapjes van 3 km/h, net zoals Jeep ook zelf in de manual schrijft). Kennelijk is er bij mij een sensortje, een voelertje of een schakelaartje kapot dat overigens vlak nadat het 'foute' signaal wordt doorgegeven, 'overrulled' wordt door een signaal dat wèl goed doorkomt, want na de plotselinge heftige acceleratie schakelt de automaat direct weer op en houdt het mechaniek weer net zo plotseling de snelheid aan die ik een paar tellen daarvoor heb ingegeven (en wordt de gevraagde snelheid goed aangehouden, net zolang totdat ik op 'cancel' druk of het systeem uitschakel). En: het gekke blijft natuurlijk dat de 'coast-knop' (de-accelereren) het nog net zo goed doet als vanouds. Greetz. JanW Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.