Spring naar bijdragen

Nukkige cruise-control


JanW
 Share

Recommended Posts

Vanaf vanavond doet de cruise-control van mijn XJ 1998 ietwat nukkig.

Als ik hem inschakel en dan de gevraagde snelheid met de 'set' knop op het stuur vastleg, schakelt de automaat snel terug naar 3 (terwijl deze gewoon in 'D' staat), schakelt vervolgens vliegensvlug weer op naar 4/overdrive en doet alles weer als vanouds: de ingestelde snelheid wordt normaal vastgehouden.

Verder als ik (met cruise-control aan) de 'cancel' knop indruk en dan wederom de eerder ingestelde snelheid wil hebben door middel van de 'resume/accel-knop', schakelt de automaat weer razendsnel terug en direct weer op als de gevraagde snelheid eenmaal is bereikt. Wat daarbij wèl opvalt is, dat de acceleratie bij deze exercitie véél sneller verloopt dan voorheen.

Het omgekeerde -snelheid verminderen d.m.v. de cruise-control- (met de 'coast' knop) verloopt overigens normaal: de snelheid wordt teruggebracht met kleine stapjes net zo lang totdat ik de 'set' knop indruk.

Wat kan dit zijn??

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks for the reply....maar, eh: het verschijnsel doet zich pas sinds zéér kort voor.

De door jou geschetste situatie was inderdaad ook de mijne: bij een iets 'afgezakte' snelheid vond er een acceleratie plaats. Maar dat betrof een héle geleidelijke (ik geloof in stapjes van 3 km/h, net zoals Jeep ook zelf in de manual schrijft).

Kennelijk is er bij mij een sensortje, een voelertje of een schakelaartje kapot dat overigens vlak nadat het 'foute' signaal wordt doorgegeven, 'overrulled' wordt door een signaal dat wèl goed doorkomt, want na de plotselinge heftige acceleratie schakelt de automaat direct weer op en houdt het mechaniek weer net zo plotseling de snelheid aan die ik een paar tellen daarvoor heb ingegeven (en wordt de gevraagde snelheid goed aangehouden, net zolang totdat ik op 'cancel' druk of het systeem uitschakel).

En: het gekke blijft natuurlijk dat de 'coast-knop' (de-accelereren) het nog net zo goed doet als vanouds.

Greetz.

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...