Spring naar bijdragen

Raamrubber


Ab
 Share

Recommended Posts

Nu ik m'n raamframe heb opgeknapt, moet ook het raam weer terug erin. Alleen is het rubber wat gekrompen, dit geeft een lelijke kier.

Is er een manier om het rubber weer wat op te rekken +/- 2 cm?

Ook wilde ik het rubber afkitten, er kwam in het verleden behoorlijk water onderdoor.

En hoe kit je zo'n rubber af? Voordat je het raam erin zet (alles onder de kit) of nadat het raam erin zit (geen ruimte om te kitten)

Iemand ervaring hiermee?

Albert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu ik m'n raamframe heb opgeknapt, moet ook het raam weer terug erin. Alleen is het rubber wat gekrompen, dit geeft een lelijke kier.

Is er een manier om het rubber weer wat op te rekken +/- 2 cm?

Ook wilde ik het rubber afkitten, er kwam in het verleden behoorlijk water onderdoor.

En hoe kit je zo'n rubber af? Voordat je het raam erin zet (alles onder de kit) of nadat het raam erin zit (geen ruimte om te kitten)

Iemand ervaring hiermee?

Albert.

de rubber kan als deze in heet water warm is gemaakt wel wat gemakkelijker opgerekt worden, maar de kans dat die weer iets of wat terug gaat blijft aanwezig.

als je de kit er in doet voordat het raam erin zitmoet je dedelen waar je geen kit wilthebben inspuiten met een zeepoplossing dan steek je de kit simpel weg met een lepel of kitmes. Vergeet niet de lepel of kitmes ook in te zepen.

in dien je de kit aanbrengt na het inzetten van het raam doe je het het beste met z'n 2 de ene tilt met een kitmes het rubber op en de ander spuit de kit erin niet teveel, want die wordt er uitgedrukt. ook hier helpt het om tevoren met zeepsop in te spuiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Raam zit weer in 't rubber.....

Als volgt gedaan, eerst rubber en frame goed schoongemaakt. Raamframe op twee schragen gelegd, rubber ingekit in de naad die op het frame gaat. Rubber op het frame gezet, glas op het rubber gelegd en gedeeltelijk in het rubber geschoven, ongeveer tot helft. Andere helft met behulp van een draadje in de binnen naad, om het glas getrokken. De kit komt nu hier en daar tussen het rubber en het frame uit. Als laatste de pees er met behulp van een schroevedraaier er weer in gewerkt, die hoort eigenlijk met een pezentrekker, maar die lag nog op de zaak <_< Een beetje afwasmiddel gebruikt om de pees er makkelijk in te laten gaan.

Als laatste het sop afgespoeld en de overtollige kit met wat wasbenzine verwijderd.

Moet wel zeggen dat een lastig klusje was, het rubber was behoorlijk stug geworden. Een nieuw rubber is een stuk soepeler en gaat er makkelijker in

En ja, dat stukje tekort...... ik had zwarte kit, en vul daar het missende stuk mee op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

hoi Ab,

zoals ik -eigenlijk op een verkeerde plaats gepost- in het technische gedeelte vermeldde, is het glas gescheurd van mn ruit.

ik zou die willen vervangen, lees ik het goed dat jij het glas er ook uitgehaald hebt? is dat goed te doen?

liefst zou ik het glas er ter plaatse willen uithalen, wat denk je daarvan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Glas eruit halen is goed te doen, ook met het frame op de auto. Wel handig om het met z'n tweeen te doen, Eerst de pees eruit halen, dan eentje binnen duwen, en ander buiten helpen bij het rubber. Draag wel handschoenen, het raam kan natuurlijk echt kapot gaan terwijl je dit doet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...