Spring naar bijdragen

Stationairsteller Vast/stuk


Recommended Posts

Alle auto's met injectie hebben een "stationairsteller", bij de één is het een stappenmotor, bij de andere een actuator met "duty-cycle" sturing. Komt er op neer dat je, door heel snel achter elkaar de stroom in en uit te schakelen, het "vermogen" van een elektro-magneet regelt. (Als je heel snel achter elkaar een lichtknop aan/uit doet, lijkt de gloeilamp op halve sterkte te branden... da's net zoiets).

Bij een Jeep wordt een stappenmotor gebruikt, maar o.a. Bosch maakt veel gebruik van zo'n "duty-cycle" regeling. Nu wil het toeval dat m'n Omega gisteren ineens moeite had met stationair regelen... het ene moment liep 'ie net 400 toeren, het volgende moment 1500 of zelfs nog iets meer!

Vanmorgen was het echter helemaal mis... 2500 toeren!!! Bijkomend probleem: Niet meer in "D" te schakelen natuurlijk! Teveel toeren en dus greep de electronica van de bak ( terecht!!) in...

Nu is het mooie, dat de steller met een slang aan de uitgaande kant aangesloten is... en slangen kun je dichtknijpen! Dus even de kap open en die stang dichtgedrukt: daar ging de automaat in "D"... ( Ja.. Annette trapte wél de rem stevig in.... :whistle: )

Dus: Naar huis gereden ( Na verloop van tijd, ehh.. kilometers, liep 'ie nog ongeveer 1000 toeren) en de kap maar 'ns open...

Tja.. eerste gedachte: Stationairsteller naar de kl****... En inderdaad: die zat vast!

IMG_6912.JPG

Gedemonteerde stationairsteller

IMG_6913.JPG

Duidelijk te zien dattie "gevreten" heeft

IMG_6914.JPG

Na er even 12V op gezet te hebben bleef 'ie zo staan... vól open! ( na een tik ertegen wilde hij nog wel weer dicht..)

IMG_6918.JPG

Duss.... spuiten!

IMG_6915.JPG

Glimmend van het vet!

IMG_6916.JPG

andere opening ook ff ingespoten...angel.gif

IMG_6917.JPG

Getest en.... Goed!!

Na montage loopt de motor weer zoals het hoort!! Natuurlijk besef ik dat deze "reparatie" vermoedelijk tijdelijk is... op zoek naar een nieuwe dus!!

-----------------------------------

PS: Ik weet dat dit misschien niet op een Jeepforum thuishoort.... Maar ondanks dat wilde ik laten zien dat niet alleen Jeep's last hebben van defecte/vervuilde stellers, én kon ik tevens eens een keer het andere systeem uitleggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...