Spring naar bijdragen

Verschil Tussen Hi-output En Low-output?


RTreffers
 Share

Recommended Posts

Ik ben sinds kort besmet met het jeepvirus.

Ik rij zelf momenteel in een Suzuki Vitara JLX VAN uit 1991, echter ben ik, sinds ik in een Cherokee gereden heb, op zoek gegaan naar een mooie, goede en goedkope Cherokee.

Echter kan ik op internet NIETS vinden over het verschil tussen Low- en Hi-output... :glare: :glare: :glare:

Is er iemand die mij het verschil kan uitleggen?

M.v.g.

Rudi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rudi

Hi en lo gaat voornamelijk over het vermogen.

De hi uitvoering van een 4.0 is de uitvoering van af 1991 (meen ik...) de lo zat in de oudere versies

en ehh... een goede mooie en...goedkope cherokee???

Ik weet niet wat jij goedkoop vindt, maar te goedkoop betekent meestal niet-zo'n-beste-cherokee

Dus pas op!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 4.0L in z'n huidige vorm heeft in de loop der jaren wat wijzingen ondergaan hieronder een kleine uiteenzetting van dit blok.

1964

In dit jaar wordt door AMC (toen de eigenaar van Jeep) een nieuwe "straight six" ontworpen deze 6 cilinder lijn motor (Inline 6 ofwel I6) meet 3,8L (232ci). Deze blokken worden gebruikt voor de AMC modellen Classic en Ambassador.

1971

Door de "deck height" (is de optelsom van lengtedrijfstang, 1/2 x slag, zuiger pinhoogte en ruimte tussen zuiger in TDC en kop (deck clearance)) met 1/8" te vergroten en langere drijfstangen te gebruiken wordt in dit jaar de 4,2L (258ci) gecreeërd.

Voor de rest is dit blok gelijk aan de 3,8L (232ci) en 3,3L (199ci) welke tussen 1964 en 1978 geproduceerd zijn.

1980

Vanaf dit jaar worden de 4,2L (258ci) motoren uitgerust met AMC's Computerized Engine Control systeem, voor AMC ontwikkeld door Ford.

Het unieke aan dit systeem (voor die tijd) was dat bijna alle sensoren digitaal waren, met uitzondering van de O<sub>2</sub> sensor.

1987

In dit jaar komt voor het eerst de 4.0L (242ci) op de markt. Het is een evolutie op de 4,2 (258ci). De eerste motoren maakten gebruik van een engine control system voortgekomen uit een samenwerking tussen Renault en Bendix, het RENIX systeem. Ondanks dat het systeem aardig geavanceerd was voor die tijd werd het niet breed geaccepteerd en gebruikt waardoor het uitlezen van het systeem een bottleneck kan zijn. In dit jaar werd voor het eerst een injectiesysteem gebruikt.

1991

In dit jaar, Chrysler is inmiddels eigenaar van Jeep, wordt het RENIX systeem door Chrysler opnieuw ontworpen. (het heet dan overigens geen RENIX meer). Tevens worden de in- en uitlaatpoorten in de cilinderkop met 1/8" verhoogd om een betere flow te creeëren. De HO (High Output) is geboren. Tevens werd het gasklephuis vergroot en werden de in- en uitlaatspruitstukken opnieuw ontworpen voor meer efficiency. Ook werden de injectoren vervangen door exemplaren met grotere capaciteit en daarnaast werden er kleinen modificaties doorgevoerd aan de nokkenas (scheidingshoek en aanloophoek).

1995

In '95 werden er kleine wijzigingen doorgevoerd aan de airflow van de cilinderkop.

1996

In '96 werd het hele blok herzien. Het onderblok werd sterker gemaakt en voorzien van een ander type gietijzer wat vibraties moest verminderen en stijver van structuur was. Ook werd er een brug geplaatst boven de kurkaslagers wat voor meer stijfheid zorgde.

1998

In dit jaar werd de cilinderkop gewijzigd. De in- en uitlaatpoorten werden verkleind en aangepast om een lagere flow te creeëren om op die manier te voldoen aan de nieuwe emissie eisen. Omdat men niet aan vermogen wilde inboeten werd een nieuw inlaatspruitstuk ontworpen wat veel meer inhoud had en meer vloeiende poorten. Door deze wijziging steeg het vermogen van deze blokken zelfs iets. Het toepassen van deze spruitstukken op oudere blokken is een makkelijke modificatie welke 15 tot 25 pk vermogenwinst kan opleveren afhankelijk van overige modificaties.

2004

In dit jaar werd de laatste wijziging aan het blok doorgevoerd. Dit betrof een plug-on-distributor ontsteking.

2006

Het laatste jaar dat het blok geleverd werd in Jeep modellen (de TJ).

Het blok in de vorm zoals hij in 1998 was wordt nog steeds geproduceerd in China waar men hem in de XJ levert die daar ook nog steeds geproduceerd wordt.

Al met al een blok met ruim 43 jaar geschiedenis. En meermalen uitgeroepen tot het beste blok wat ooit uit een amerikaanse autofabriek gerold is. Geroemd om z'n duurzaamheid, kracht en koppel bij lage toerentallen is dit een blok waar men trots op mag zijn denk ik.

Maar om nog even op de vraag van de topicstarter terug te komen haha, de term HO wordt dus gebruikt sinds 1991 toen de in- en voornamelijk uitlaatpoorten van de cilinderkop hoger (high) geplaatst werden voor een beter flow (en daaruit voortvloeiend een hoger vermogen).

De term Low Output bestaat officieel niet maar men gebruikt deze term voor de 4.0L blokken die tussen 1987 en 1991 geproduceerd zijn.

(ik zal overigens binnenkort een compleet overzicht van geschiedenis en specs van dit blok posten, ben ik nog aan het uitwerken :whistle: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tussen de HO's van verschillende bouwjaren (lees wijzigingen tussendoor) zit ook verschil in vermogen/koppel, niet veel maar wel verschil.

De "Low Output" van 1987 levert 173 pk en298 N·m

De "Low Output" van 1988 - 1991 177 pk en 304 N·m (andere injectoren gebruikt)

De HO's van 1991-2006 verschillen dus onderling wat maar hou het gemiddeld op 188 pk en 305 N·m

Dus qua vermogen/koppel ga je het niet echt merken.

Maar zoals in mijn verhaal naar voren komt, heb je bij de Low Outputs kans op moeilijkheden bij het storingzoeken doordat deze motoren gebruik maken van het RENIX systeem. Maar goed, in hoeverre je daarmee geconfronteerd gaat worden is de vraag natuurlijk.

Als je de kans hebt, neem er dan een van na 1991 en mijns inziens zijn die voor jouw budget best te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...