Spring naar bijdragen

Wat moet de laadspanning zijn?


 Share

Recommended Posts

Hallo!

Kan iemand mij zeggen wat de voltmeter tijdens rijden met en zonder licht moet aangeven?

Zonder licht aan staat hij bij mij op 15 volt bij kruissnelheid.

Met het licht aan is dat maar 12 tot 13 volt. Dat lijkt me niet voldoende om de accu op te laden. Mijn dash-lampjes branden zeer flauw wat zou kunnen duiden op spanningverlies (kortsluiting)

Graag jullie deskundige en gewaardeerde mening over dit verschijsel.

groeten,

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou eh , zo op het eerste gezicht zie ik niet veel bijzonders. De mijne doet het eigenlijk net zo , behalve dan die dashverlichting. Nu is die bij mijn YJ regelbaar maar hoe dat met een CJ zit weet ik eigenlijk niet.

Laden doet hij in ieder geval wel. Hoe is het met het starten? Als dat ook goed is , moet je het toch niet in het laadcircuit zoeken , maar echt in het dash zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die waarden van de voltmeter klinken wel goed....

Het beste kun je even meten met een voltmeter (universeelmeter), wat je werkelijke spanning is. 14,4 V is zo'n beetje het max. dattie mag laden, maar alles in de buurt van de 14 is OK. Met licht aan en stationair draaiende motor zal de spanning aanmerkelijk lager zijn: 12,5V is al mooi! Zodra je wat gas geeft moettie dan stijgen, al zul je waarschijnlijk niet boven de 13,5V uitkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bert,

De voltage's die jij aangeeft komen overeen met wat mijn voltmeter in de CJ aangeven, en ik heb bij regelmatig gebruik geen last van een lege accu (een keertje leeg vanwege lang niet gebruiken in combinatie met alarm).

Het zwakke branden van de lampjes in het dashboard kun je mogelijk verhelpen door te draaien aan de lichtschakelaar. Het lichtniveau is namelijk bij mijn CJ instelbaar met de lichtschakelaar.

Ander bekend probleem is dat de massa naar het dashboard niet al te best is. Ik heb inmiddels een extra massa draad naar de accu getrokken en daarmee niet alleen de lampjes in het dashboard beter laten branden maar het verhelpt ook het probleem dat de meters met licht aan iets anders aangeven dan zonder licht.

Groet,

Jeep7

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal bedankt voor de info! Ik ben weer helemaal gerustgesteld: hij laadt kennelijk gewoon bij, zelfs met licht aan.

Inderdaad blijkt het verdraaien van de lichtschakelaarknop de dashboard verlichting te bedienen. Wist ik niet, geweldig wat een luxe; ik kan in donker nu zelfs zien of ik nog brandstof heb!

Inderdaad beinvloed het verdraaien van de knop ook bij mij de metertjes, maar dat nemen we maar voor lief.

groeten, Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...