Spring naar bijdragen

Voltage regulator


Henk1625
 Share

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Ik heb nu het probleem dat mijn accu niet meer wordt opgeladen, ik rij de accu leeg.

Dus of de dynamo is stuk of de voltage regulator, er van uitgaand dat de bedrading goed is.

Nu ben ik op zoek naar die voltage regulator waar zit dat malle ding,heeft iemand een idee?!!

GR

Henk

Bij een Wagoneer zit de regelaar in de Dynamo , maar heb je de veldspanning ool gecontroleerd ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een Wagoneer zit de regelaar in de Dynamo , maar heb je de veldspanning ool gecontroleerd ?

Is dat ook bij een model uit 1979 jij hebt een grand wagoneer welke nieuwer is, of maakt dat niets uit.

Die veldspanning heb ik nog niet gemeten,meet je die op dat contact van de dynamo en wat zal hij moeten zijn

z'n 13 a 14 volt.?

GR

Henk

Heb je ook gekeken of je V snaren nog wel goed gespannen zijn en allemaal (3) aanwezig.

Ja de snaren zijn er nog allemaal en de spanning is ook ok, bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Allemaal,

Ik heb nu het probleem dat mijn accu niet meer wordt opgeladen, ik rij de accu leeg.

Dus of de dynamo is stuk of de voltage regulator, er van uitgaand dat de bedrading goed is.

Nu ben ik op zoek naar die voltage regulator waar zit dat malle ding,heeft iemand een idee?!!

GR

Henk

Ja volgens mij is dat allemaal hetzelfde (de oude techniek) , en hebben alleen de moderne auto's een losse regulator.

Als de veldspanning er niet is , meestal zit er een lampje in serie , (bij een wagoneer volgens mij niet , en zit die rechtsreeks doorverbonden met de uitgang van de dynamo) , dan komt het veld dus niet in en , levert hij geen uitgangs-spanning.

Dit kun je testen door de + pool van de dynamo los te halen , de auto te laten lopen , en kijken of er een uitgangs-spanning is , eventueel de veldspanning extern voeden door bijvoorbeeld de + van de accu , en kijken of je dan een uitgangs spanning krijgt.

Deze moet dan zo rond de 13.8 tot max 14.2 volt zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pluspool van de dynamo los en dan starten? Zou ik bij een wisselspanningsdynamo niet doen... kost je maar zo één of meer dioden! Omdat de spanningsregelaar de spanning niet ziet stijgen ( B+ is de uitgang van de dynamo en als die los is "meet" de spanningsregelaar geen stijging van de accuspanning) zal hij het veld van de dynamo vól open gooien. De uitgangsspanning passeert dan de max. sperspanning van de dioden, welke het zullen begeven.

Meet eerst eens op de accupolen... daarna starten en ff wachten. Met alle extra verbruikers uit moet de spanning al snel naar de 13,5 - 14 V stijgen. Zodra je verbruikers inschakeld, mag de spanning wat zakken, maar wanneer je dan wat gas bijgeeft ( 2000 toeren ofzo) moet de spanning weer vlot 13,5 V worden.

Zoja: Prima dynamo! Zo nee: Meten of de dynamo massa heeft, of de plus van de accu met de B+ van de dynamo is verbonden (voltmeter) en of er op de D+ ( dunne draad op de dynamo) 12 V komt te staan bij inschakelen kontakt (voltmeter)

In het geval van een externe spanningsregelaar, vindt je die aansluitingen daarop terug. Alles OK? Dynamo en spanningsregelaar demonteren en op een dynamotestbank (laten) testen.

Da's de enige methode om echt op zeker te gaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pluspool van de dynamo los en dan starten? Zou ik bij een wisselspanningsdynamo niet doen... kost je maar zo één of meer dioden! Omdat de spanningsregelaar de spanning niet ziet stijgen ( B+ is de uitgang van de dynamo en als die los is "meet" de spanningsregelaar geen stijging van de accuspanning) zal hij het veld van de dynamo vól open gooien. De uitgangsspanning passeert dan de max. sperspanning van de dioden, welke het zullen begeven.

Meet eerst eens op de accupolen... daarna starten en ff wachten. Met alle extra verbruikers uit moet de spanning al snel naar de 13,5 - 14 V stijgen. Zodra je verbruikers inschakeld, mag de spanning wat zakken, maar wanneer je dan wat gas bijgeeft ( 2000 toeren ofzo) moet de spanning weer vlot 13,5 V worden.

Zoja: Prima dynamo! Zo nee: Meten of de dynamo massa heeft, of de plus van de accu met de B+ van de dynamo is verbonden (voltmeter) en of er op de D+ ( dunne draad op de dynamo) 12 V komt te staan bij inschakelen kontakt (voltmeter)

In het geval van een externe spanningsregelaar, vindt je die aansluitingen daarop terug. Alles OK? Dynamo en spanningsregelaar demonteren en op een dynamotestbank (laten) testen.

Da's de enige methode om echt op zeker te gaan!

Bedankt voor je info, ga vanavond nog eens stoeien met de dynamo.

GR

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Succes!! smile.gif

(Pff... Woensdagavond en dan stoeien met een dynamo... tijden veranderen blijkbaar laugh.gif )

Ja dat heb ik toch maar niet gedaan, donderdag op mijn ADV dag de dynamo verwijderd en laten testen, deze was dus overleden.

Voor 98 eurie's weer een nieuwe gekocht en joepie we hebben weer een laadstroom.

GR

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...