Dieseltank Geplaatst August 3, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2006 Help, ik kom niet meet uit 4-laag met mijn cj7 uit 1981. Sinds ik hem heb (dec 2005) schakelde hij al heel moeilijk van 2 hoog naar 4 laag. Onlangs kwam hij niet meer in 4-hoog. Ik heb de afdekplaat bij de pook losgemaakt om te zien wat er aan de hand is. na het schoonmaken bleken alle scharnierpunten nogal wat speling te hebben. Ik begrijp echter niet hoe de bak door de versnellingpook wordt bediend: dienen de twee schakelassen die de bak ingaan evenver uit te steken? Wat doet de 'shift control link': alleen heen en weer bewegen en bijde ingaande assen bedienen, of moet ie ook nog kunnen kantelen? De Jeep manual zegt hier niets over, en ik wil niet zomaar alles gaan slopen. Wie kan mij e.e.a. uitleggen? Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 3, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2006 welke bak heb je? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst August 4, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2006 welke bak heb je? Ik denk dat het een model 300 is; dat klopt tenminste met de plaatjes in de Jeep owners workshop manual. Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst August 4, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2006 Help, ik kom niet meet uit 4-laag met mijn cj7 uit 1981. Sinds ik hem heb (dec 2005) schakelde hij al heel moeilijk van 2 hoog naar 4 laag. Onlangs kwam hij niet meer in 4-hoog. Ik heb de afdekplaat bij de pook losgemaakt om te zien wat er aan de hand is. na het schoonmaken bleken alle scharnierpunten nogal wat speling te hebben. Ik begrijp echter niet hoe de bak door de versnellingpook wordt bediend: dienen de twee schakelassen die de bak ingaan evenver uit te steken? Wat doet de 'shift control link': alleen heen en weer bewegen en bijde ingaande assen bedienen, of moet ie ook nog kunnen kantelen? De Jeep manual zegt hier niets over, en ik wil niet zomaar alles gaan slopen. Wie kan mij e.e.a. uitleggen? Bert De beide assen zitten gekoppeld en gaan normaal gesproken tegelijkertijd naar voor of naar achter. Sommige jeepers zetten er een extra pook op om ze onafhankelijk te bedienen (twin shifter) waardoor je bijvoorbeeld alleen de voorwielen aan kunt drijven. (er komen dus extra schakelpunten) Als er veel speling zit op het mechanisme zal geen exact schakelmoment gevonden worden in de bak en kun je dus niet meer overschakelen van de ene mode in de andere. Je hebt het bekeken via de afdekplaat maar ik denk dat je e.e.a. beter kunt bekijken door onder de auto te kruipen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst August 4, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2006 bedankt voor je info. Ik heb vanmiddag onder de auto gelegen en met enige moeite het schakelmechanisme gedémonteerd. ik heb de pennetjes waarmee dde assen aan het schakelmechanisme zitten vervangen (zat 0,5 mm slijtage op), en e.e.a. met vet weer gemonteerd. Met redelijk veel kracht schakelt hij weer (pfffft!)! Wel is het zo dat één van de assen in 2 hoog verschoven staat t.o.v. de ander. Is dat waarschijnlijk de reden dat hij niet in 4 hoog komt? Overigens bleek er bijna een liter olie in de bak te ontbreken..... Hoop dat het aanvullen helpt bij het schakelen, en dat de olie er in blijft... groeten, Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.