Spring naar bijdragen

info Cherokee


Recommended Posts

Hallo,

sinds een aantal weken kijk ik op Marktplaats naar Cherokee's. ik ben een beetje verkocht.

Op het moment rijdt ik een peugeot 205 en is een auto puur een vervoersmiddel.

Maar ik ben verkocht...denk ik.

Nu wil ik eigenlijk alles weten over zo'n cherokee.

Voor aanschaf heb ik zo'n 3000 euro in gedachten, of minder.

Maar wat heb ik dan?, heb ik dan een leuke grote bak waar heel veel aan gesleuteld moet worden? Ik wil weten waar ik aan begin?

Ik ben niet echt een sleutelaar.

Wat kost me wegenbelasting, wat is het verbruik. ik rij zo'n 15.000 km p.j. wat moet ik dan, benzine?

Onderhoudskosten, zijn die hoog?

waar moet ik nog aan denken?

er is vast wel iemand die me het allemaal uit wil leggen....

alvast bedankt,

Arjen,

Breda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wink.gif Arjen,

Wegenbelasting, da's makkelijk: 1.535 tot 1.595 kg, afhankelijk van de uitvoering (S/SE/Sport respectievelijk Limited en diesel). Via belastingdienst.nl kom je dan te weten dat de motorrijtuigenbelasting op benzine in het Brabantse land voor benzine € 636 en gas € 920 voor 1535 kg bedraagt en benzine € 704, gas € 1.032 en diesel € 1.284 voor de uitvoering > 1.550 kg bedraagt.

De post verzekering is sterk persoons- en maatschappij afhankelijk: het maakt nogal een verschil in premie of iemand van 22 jaar een Cherokee 2.5 S alleen WA verzekerd of dat iemand van 50 met de hoogtse bonus/malus een Limited all-risks verzekerd.

Het verbruik voor een 4.0-liter is 1:5 tot 1:8, afhankelijk van de gaspedaalvoet.... Kickdown is wel leuk, maar je sponsort dan wel de benzinemaatschappijen. Tel er voor gas maar gerust een litertje of anderhalf bij. De diesel stelt zich tevreden met ruwweg 1:9 tot 1:11 bij héél rustig snelweggebruik. De 2.5-liter benzine zit een beetje tussen de 4.0-liter benzine en de diesel in.

Onderhoud is vrij prijzig als je bij de lokale Chrysler/Jeep-dealer te biecht gaat: de werkplaatstarieven zijn niet echt laag te noemen (ook zal het nieuwe pand van Van Dorst in Breda uiteindelijk door de klant betaald moeten worden...). Voor sommige zaken is dealerbezoek wel essentiëel, zoals uitlezen van de boordelektronica en zo. De onderdelenvoorziening is in het algemeen gesproken goed, hoewel sommige onderdelen best lang 'in backorder' -rechtstreeks uit US te komen dus- plegen te zijn.

Qua mechaniek is het allemaal relatief simpel, hoewel er best wel veel onder hangt wat -zeker bij intensief gebruik in moeilijke omstandigheden- kapot kan gaan: lagerwerk, aandrijfassen, differentiëlen, stuurhuis en dat soort zaken. Sommige achterassen zijn uitgesproken zwak, hoewel daar de meningen overigens sterk over verschillen....

Ten slotte: mijn eigen mening, hoor: pin me er niet aan vast....

Bij 15.000 km per jaar zou ik eens gaan kijken naar een goede auto op gas, met een betrouwbare kilometer historie en ga in elk geval voor het dubbele: voor iets van € 6.000 moet je wel kunnen slagen voor een 1994-er of 1995'er, zeker als je niet per sé een 4.0-liter Limited wil hebben. Met een 2.5-liter benzine in S of SE ben je -denk ik- ook uitstekend gesteld. De diesel zou ik laten staan: de VM-blokken schijnen niet uit te blinken in betrouwbaarheid, zeker niet qua cylinderkop en koppakkingen.

Succes,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik hier nog aan toe wil voegen:

Ik rijdt zelf een Cherokee 4.0 grijs kenteken op gas, als tweede auto. Wat me het meest meegevallen is zijn de kosten.

Grijs kenteken op gas kost bijna niets aan wegenbelasting, minder in ieder geval dan mijn "dagelijkse" auto, een middenklasser op benzine.

Onderdelen zijn - als je een beetje zoekt op internet sites als marktplaats.nl - makkelijk te krijgen en goedkoop. De cherokee is ook een makkelijke auto om aan te werken, je kunt overal goed bij en je hebt weinig of geen speciaal gereedschap nodig.

Ik zou voor de 4.0 gaan, overigens... al was het alleen maar voor dat lekkere "amerikaanse auto" gevoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Ik heb toch nog wat vragen.

Is een Cherokee altijd 4x4 ? want dat wil ik eigenlijk niet.

wat is nu het wezenlijke verschil tussen een 2.5 en een 4.0, dat is toch alleen de power? en het verbruik?

Als ik kies voor een grijs kenteken, dat betekent dus dat ik enkel met 2 personen in de wagen kan rijden (of max3). 2 vind ik te weinig.

groet

arjen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee een Cherokee heeft normaal gesprokken geen permanente 4 wiel aandrijving.Normaal rij je in je 2 wielaandrijving maar in de winter wanneer het heeft gesneewd kan je hem op 4 wiel zetten(wel zo veilig).

Het verschil in een 2,5 of een 4,0 is het duidelijks te merken aan het vermogen,wanneer je nooit in het terrein komt of geen zware aanhangers gaat trekken kan je voor de 2,5l kiezen.Alleen als je hem tweede hands gaat kopen weet je dus niet wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan.Het is heel simpel de auto weegt aardig wat en in het terrrein zal hij er dus flink aan moeten trekken en dat gaat met een 4,0l vele malen beter.Voor het verbruik hoef je het echt niet te doen dat is te verwaarlozen.

Wanneer je er alleen maar mee op de weg rijdt en je rechtervoet niet te zwaar laat rusten op je gaspendaal is het verbruik nog te doen 1 op 7 á 1 op 8 en soms ook wel 1 op 9. thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Arjen,

Het -na het surplus aan motorvermogen: 178 versus 118 pk- belangrijkste verschil tussen een 4.0-liter en een 2.5-liter is dat de eerste (de 4.0-liter dus) een geheel andere 4x4-techniek 'in huis' heeft. Bij de 4.0-liter is het technisch zeer goed mogelijk om permanent alle 4 de wielen aangedreven te hebben zonder dat dit extra slijtage aan 't mechaniek of wezenlijk méér brandstofverbruik ten gevolge heeft ('selec-trac-suspension').

Bij de 2.5-liter is dat van een geheel andere orde: daar is de 4x4 alleen bedoeld voor gebruik in het terrein of op gladde ondergrond (ijs, sneeuw, gravel, grint etcetera).

O ja, volgens mij is het zo dat in Europa alle 4.0-liters een automatische 4-versnellingsbak (met overdrive) en alle 2.5-liters een handmatige 5-versnellingsbak hebben.

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...