Spring naar bijdragen

Vervolg: Kapotte koppakking


Recommended Posts

Nou, kom dus zojuist bij de garage vandaan. Vanochtend dacht de monteur dat het om een kapotte/lekke koppakking ging omdat ik zoveel koelvloeistof verloor en omdat het systeem zwaar onder druk stond.

Zojuist had hij een ander probleem ontdekt. De fan zou niet voldoende koelen. Hierdoor zou de motor "oververhit" raken en het koelsysteem onder druk komen te staaan waardoor het koelvloeistof verloor.

Op zich klinkt het logisch omdat als ik binnen de bebouwde kom rij de motor over de 120C schiet. Zodra ik op de snleweg rij daalt dit weer naar de 100C en wordt het blok voldoende gekoeld door de rijwind. Is er toevallig iemand bekend met een soortgelijk probleem??

En is er geen manier om op een duidelijk wijze te constateren of het een lekke koppakking gaat!!!

Ik hoop uiteraard dat het om de ventilator gaat want dit is een aanzienlijk goedkopere reparatie.

Morgen gaat deze monteur even na een erkende Jeep garage om te vragen aan een bevriende monteur of de fan goed functioneerd. Nou maar duimen dat het probleem hier ligt.

Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een lekke koppang hebt, kun je dit meestal wel zien aan de olie die in de koelvloeistof zit of water bij de motorolie.

Als je met rijwind voldoende koeling hebt en in de stad niet (ook stationair draaien), dan zal het waarschijnlijk de thermostaat zijn die dicht blijft staan. Dit is simpel te controleren, door deze eruit te halen en dan een stukje gaan rijden. Waarschijnlijk is de koeling dan beter. Als je een nieuwe thermostaat gaat monteren, boor dan op het randje (net naast het klepje) een gaatje van 2mm. Monteer de thermostaat met het gaatje naar boven. Dit bevorderd een goede ontluchting van je koelsysteem.

Laat je eerst informeren (daar is dit Forum voor) voordat je je door een garage een nieuwe fan laat aansmeren.

Laat even weten hoe het probleem opgelost is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de koeling die je van rijwind hebt op je motorblok kun je verwaarlozen, het is tenslotte geen luchtgekoeld blok met allerlei koelribben erop.

zit je fan-shroud of te wel de kap die om je ventilator heen zit er nog wel op.

als je een ventilator hebt met een thermische koppeling erop ,probeer hem eens te draaien met koude motor en daarna met warme motor.

als er geen of weinig verschil in zit dan is die waarschijnlijk kapot.

het probleem zit hem in de hoeveelheid lucht die door je radiator heen gaat.

harder rijden meer luchtverplaatsing .'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de koeling die je van rijwind hebt op je motorblok kun je verwaarlozen, het is tenslotte geen luchtgekoeld blok met allerlei koelribben erop.

zit je fan-shroud of te wel de kap die om je ventilator heen zit er nog wel op.

als je een ventilator hebt met een thermische koppeling erop ,probeer hem eens te draaien met koude motor en daarna met warme motor.

als er geen of weinig verschil in zit dan is die waarschijnlijk kapot.

het probleem zit hem in de hoeveelheid lucht die door je radiator heen gaat.

harder rijden meer luchtverplaatsing .'

De fan-shroud zit nog om de ventialtor dus daar ligt het prbleem niet. De weerstans van de ventilator was tijdens het draaien men loide en warme motor nagenoeg gelijk. Waarschijnlijk zit hier dus het probleem.

Hou jullie op de hoogte!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thx voor de tip!

Ik heb gisteren dus ook nog een lang stuk gereden omdat de fout misschien in de radiator dop zat ( een bepaalde lek). Maar naar ongeveer 70 km begond de temperatuur weer op te lopen en hoorde ik de radiator dop weer sissen.

Vanmorgen weer het peil van de koeovloeistof gecontroleerd en was weer een beetje verloren sad.gif (ongeveer 1.5 cm gedaald in het reservoir).

Weer met de garage gebeld en zij verwachten nu dat het de thermostaat moet zijn. Klinkt op zich logisch (toch?). De koppakking verwachten ze niet meer want dan zouden de mankementen al wel verergerd zijn. Zeker met dit warme weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan je zelf ff testen door de thermostaat er uit te halen en nieuwe er in te zetten, heb je geen garage voor nodig......alleen tijd smile.gif

benodigheden: tijd, thermostaat, pakking en koelvloeistof

je zou ook de thermostaat even weg kunnen laten als er geen thermostaat te krijgen is, zomers kan dat wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan je zelf ff testen door de thermostaat er uit te halen en nieuwe er in te zetten, heb je geen garage voor nodig......alleen tijd smile.gif

benodigheden: tijd, thermostaat, pakking en koelvloeistof

je zou ook de thermostaat even weg kunnen laten als er geen thermostaat te krijgen is, zomers kan dat wel

Ga ik ook zelf even doen. Heb al een thermostaat geregeld die ik zo ff ga ophalen. Vanavond plaats ik hem er gelijk in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou als ik jou was niet te veel blijven proberen, anders kost het je straks toch nog je koppakking. sad.gif

draai met een koude motor de dop van je radiator en start je auto .

als de motor na een paar minuten voldoende op temperatuur is gaat als je thermostaat nog goed is de koelvloeistof stromen in je radiator als de thermostaat open gaat .

geen stroming en een kokende motor .... thermostaat kapot. vervangen dus.

wel stroming en toch een kokende motor . koppeling van je ventilator kapot .

of toch de koppakking , maar ik mag aannemen dat je garage wel even je radiator op druk heeft gezet met een pompje met een drukmeter erop.

dan kan het ook nog zo zijn dat de vorige eigenaar in plaats van koelvloeistof water heeft gebruikt .

waardoor je radiator dicht kan slibben met kalk, roest en andere drek.

te weinig dorstroming in je radiator en daardoor te weinig koelcapaciteit.

flesje radiatorflush of een paar scheppen soda in je radiator gooien , goed warm laten worden en daarna koelsysteem aftappen ,spoelen met water , en weer afvullen met koelvloeistof.

als je motor warm is mag je vin niet meer soepel draaien , als je hem een zet geeft en hij draait een hele gang in de rondte dan kun je er van uit gaan dat hij niet goed meer is .

je radiatordop kan deze problemen niet veroorzaken , want als hij er af is gaat alleen de kooktemperatuur van je koelvloeistof omlaag met een graad of 15.

en aangezien je thermostaat ergen rond de 87 graden open gaat ga je dat dus niet redden.

je moet hem dus de hele dag kunnen laten lopen zonder dop erop .

veel sleutelplezier verder in de hittegolf... cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb eigenlijk heen-en-weer naar Italië dezelfde problemen als Suntrex ondervonden met mijn 98'er XJ 4-liter.

Op de heenreis (34 graden constant en caravan van 1.500 kg erachter) geen probleem gehad. Op camping aangekomen, bij het manoevreren op de kampeerplaats om de caravan op z'n plek te zetten, ging ineens de koelvloeistoftemperatuurmeter naar 125 graden, vergezeld met een waarschuwingstoon en een brandend 'check gauges' lampje. Veel koelvloeistof via de overloop bij het expansievat er uit. Na geheel afgekoeld te zijn -en een half litertje bijgevuld te hebben- deed alles het weer als vanouds.

Toch de Jeep een paar dagen daarna maar even bij de lokale Chrysler-Jeepdealer gebracht ("Offroad 4x4 Verbania" te Feriolo aan het Lago Maggiore, billijke prijzen -maar geen factuur... ). Uitgelegd dat volgens mij de thermostaat ('blocca temperatura' op z'n Italiaans) kaduuk was. De garagist heeft daarop het systeem bekeken en er een flink stuk mee gereden. Thermostaat zou volgens hem goed werken (dop los; borrelen en zakkend vloeistofniveau etc), alleen de tweede fan (middenvoor) deed het niet (of onvoldoende, dat heb ik met m'n gebrekkige Italiaans niet goed begrepen....). De koppeling daarvan heeft-ie gedemonteerd en schoongemaakt. Daarna deed-ie het 14 dagen weer normaal: 100 graden en bij het stoplicht zachtjes oplopend tot 105, om direct na het verder rijden weer te zakken naar de gebruikelijke 100 graden op de meter (weliswaar solorijdend, maar toch).

Tijdens de terugreis (35 graden, bergachtig gebied, wederom met de Fendt van 1.500 kg aan de haak en na een uur of 2 rijden) -midden in een stadje!- wederom hetzelfde ritueel: meter naar 125 graden, 'check gauges' en een gongsignaal. Expansievat borrelde en bruiste behoorlijk en hij gooide de nodige koelvloeistof de straat op via de overloop. De zaak een half uurtje laten afkoelen, 0,2 liter er bij een verder geen problemen meer tot thuis toe. Temperatuur bleef rijdend 100 graden en stilstaand (of stijgend) oplopend naar 105 graden om direct daarna weer te dalen tot 100 graden -zelfs bij de file op de A2 bij de stoplichten te Maastricht bleef-ie steken op 105 graden!.

Zij de beschreven belevenissen te wijten aan de (cumulatieve) oorzaak van èn erg warm weer èn een zware aanhanger èn weinig tot geen snelheid?

Of moet een Jeep daar tegen kunnen en is er iets anders aan de hand?

Ik ben benieuwd naar de deskundige reacties!

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...