Spring naar bijdragen

"HOW TO" Stuurkogelhoesjes vervangen


87wrangler
 Share

Recommended Posts

Altijd mooie projecten op 't Forum, maar ik kan me voorstellen dat de beginnende sleutelaar daardoor de moed in de schoenen zinkt!

Vandaar hier een stukje over een leuk en eenvoudig klusje: Het vervangen van een stuurkogelhoesje bij een YJ. (bij andere Jeeps is het niet veel anders, trouwens)

Allereerst heb je daarvoor gereedschap nodig:

- een krik

- een assteun

- wielmoersleutel

- een doppenset

- een vetspuit, uiteraard gevuld met vet

- een punttang danwel combinatietang

- een stevige hamer (500gr minimaal)

En dan natuurlijk de onderdelen:

- een nieuw stuurkogelhoesje

- een nieuwe splitpen

Allereerst de situatie bij mijn YJ:

IMG_5307.JPG

Zoals te zien is, was de oude hoes bij mij helemaal weg! Dat betekent dat de eigenlijke kogel nu aan de "elementen" is blootgesteld, en dat gaat niet lang goed... Zeker niet als de auto ook nog regelmatig zand/modder onder de wielen krijgt!

Zie je dus dat je stuurkogelhoesjes gescheurd danwel weg zijn, voer dan zsm onderstaande werkzaamheden uit!

Allereerst natuurlijk de wielmoeren een slag lossen waarna je de as kunt opkrikken en op een assteun zetten. De krik kun je er bij onder laten staan als extra veiligheid. Als dat geregeld is, demonteer je het wiel.

Zodra je dat hebt gedaan, haal je met de tang de splitpen uit de moer. Eerst even het uiteinde rechtbuigen en daarna trek je hem eruit:

IMG_5309.JPG

Daarna is het tijd om de moer los te draaien. ik doe het hier met de luchtsleutel, maar natuurlijk kan het ook met een ring of dopsleutel (19)

IMG_5310.JPG

Draai de moer er niet helemaal af! Je moet de kogel dadelijk met een hamer lossen, en door de moer er op te laten zitten, beschadig je de schroefdraad niet!

IMG_5311.JPG

Laat de bovenkant van de moer enkele millimeters boven de schroefdraad uitsteken.

IMG_5312.JPG

Hierna geef je met de hamer een stevige klap RECHT bovenop de moer, als je het goed doet heb je met één klap dit resultaat:

IMG_5313.JPG

inderdaad: Hij is al los!

Vervolgens de moer eraf draaien en de kogel kan van de fusee worden losgenomen:

IMG_5314.JPG

Bij mij was 'ie er al af, maar dit is het moment om een defecte hoes van de kogel af te pakken. Vervolgens ga je allereerst de kogel goed reinigen. Alle vet moet eraf! Het oude vet zal namelijk vuil hebben opgenomen, en da's niet goed voor de kogel!

Als de boel netjes schoon is, ga je voelen of de kogel nog spelingvrij is. Het staafje met de schroefdraad kun je als een "joystick" bewegen, en daarbij mag hij rond de middenstand wel even wat soepeler gaan, echter GEEN speling hebben!

Alles OK?? Dan ziet het resultaat er tot nu toe ongeveer zo uit:

IMG_5315.JPG

Nu is het tijd voor de vetspuit! Zet de spuit op de nippel aan de onderkant, die je uiteraard ook eerst schoongemaakt hebt wink.gif , en pomp er net zolang vet in, totdat schoon vet bovenlangs de kogel komt.

IMG_5316.JPG

Op deze foto zie je dat het schone vet er net doorheen komt... hierna nog een paar slagen vers vet bijpompen dus!

Met een doek veeg je nu al dat vet weer weg, en schuift het nieuwe hoesje over de kogel

IMG_5317.JPG

Met de nieuwe hoes op z'n plek, wordt het alweer tijd om e.e.a. te gaan monteren!

Dus de kogel vanaf de onderzijde in het gat van de fusee, en draai de moer aan:

IMG_5318.JPG

Heb je een momentsleutel? Dan aantrekken met 35 Ft-lbs (48Nm). Heb je niet zo'n sleutel, draai het dan gewoon GOED vast! Kijk vervolgens of het gaatje in de schroefdraad in lijn ligt met één van de uitsparingen van de moer, zodat de splitpen erdoorheen kan. Zoniet, draai de moer dan iets verder aan, zodat dit wel het geval is, en monteer de nieuwe(!) splitpen.

Het resultaat zie je hieronder:

IMG_5319.JPG

Nu nog even de vetspuit erbij, en pompen totdat het vet onder de hoes vandaan komt! Natuurlijk pak je meteen de andere smeerpunten ook even mee, je bent nu tenslotte toch bezig! wink.gif

Als laatste het wiel er weer op en de auto laten zakken!

Gefeliciteerd met (weer?)een geslaagde operatie!

Nog even een paar aandachtspunten:

- Je werkt aan de stuurinrichting! Vertrouw je je werk niet, rij dan even langs een garage of bevriende jeeper/sleutelaar en vraag of je het goed gedaan hebt!!! Blijf aan je veiligheid denken!!

- De stuurkogel aan de andere fusee is identiek, de kogels van de stuurstang (van het stuurhuis naar het rechtervoorwiel) vergen een iets andere manier van demonteren: Daar moet je met een zware hamer (1Kg ofzo) de achterkant van de montageopening ondersteunen (de klap opvangen) zodra je de kogel een tik op z'm moer geeft. Doe je dat niet, zal de boel gaan veren i.p.v. loskomen!

- Je werkt in de nabijheid van de remmen. Asbest en andere stoffen kunnen daar vrijgekomen zijn! Ga dus niet met perslucht o.i.d. aan het blazen en draag als het even kan een mondmasker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...