www.jeepie.nl Geplaatst March 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2006 Wat is spanningsverlies In een dikkere draad zal minder spanningsverlies optreden. Vergelijk dit met een waterslang aan de kraan. Door een dunne slang (diameter) kan weinig water en door een dikke slang zoals de brandweer gebruikt dus veel. Echter als een dikke slang weer heel lang is dan is de water druk (en doorstroom hoeveelheid ) aan het einde toch weer laag. Dat is dus druk (spanning) verlies. Dus de lengte en de dikte hebben invloed op doorstroomsnelheid. Dit is met elektrische stroom door koperdraden evenzo. Door een dunne draad kan minder stroom en deze zal sneller warm worden als een dikke draad. In de auto hoeft de stroom echter niet zo'n grote afstand af te leggen maar een weinig spanningsverlies door een draad heeft al grote gevolgen voor de sterkte opbrengst wat uit de tabel volgt. Een spanningsverlies van 5 % heeft een sterkte verlies van 17% tot gevolg. Spanning sterkte 100% = 12Volt 100% 95% 83% 90% 67% 85% 53% Vermogen = spanning × stroom. Voor iets van 24 Watt die op 12 Volt werkt is een stroom nodig van 2 Ampère (immers 2 maal 12) Voorbeeld M8274-50 SELF-RECOVERY WINCH 12V DC PERFORMANCE SPECS Line Pull Lbs.(Kgs.) Line Speed FT./min(M/min.) Motor Current Pull by layer layer/Lbs(Kgs.) 0 73.4(22.4) 55 amps 1/8000(3629) 2000(910) 22(6.71) 190 amps 2/7460(3384) 4000(1810) 12(3.66) 275 amps 3/6980(3166) 6000(2720) 9.50(2.90) 350 amps 4/6620(3003) 8000(3630) 6.10(1.86) 450 amps 5/6290(2853) Mijn mening en advies: Dubbel geisoleerd litze draad 35mm² of 50mm² (indien het korte lengte's zijn) Kabelschoen kan je niet solderen met deze vermogens. Een echte perstang is een must. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.