Spring naar bijdragen

Electrische raambediening


JanW
 Share

Recommended Posts

Jeepers,

Ik heb een probleempje met de elektriek van de bediening van de ruiten.

Enige tijd geleden ging het raam van het portier aan de bestuurderszijde niet meer omhoog en reageerde geen enkele raambedieningsschakelaar meer. Nadat ik het contact had uitgezet en weer aan had gezet, deed alles het weer. So far, so good....tot deze week. Geen enkele raambedienigsschakelaar (zowel aan bedieningscluster bestuurderszijde als aan de overige portieren) doet het nog sad.gif . Het enige wat ik opmerk is dat op het moment dat ik een schakelaar indruk, er een storing hoorbaar is op de luidsprekers van de radio en dat de verlichting ìn de schakelaars flikkert.

Het lijkt wel iets van een slechte massa.

Is dit vermoeden logisch?

Zo ja: waar is de meest voor de hand liggende plaats waar dat slechte contact kan zitten? In het bedieningscluster misschien? Of is een andere plaats meer voor de hand liggend?

Ik hoor het wel.

Greetz,

JanW

P.S.

Het Jeepke is vanochtend weer voorzien van een héél jaar geldige APK. Geen enkele opmerking van de keurmeester. Blij biggrin.gif , want je weet nooit wat ze tegenwoordig vinden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Feli met je APK allereerst. ff een vraagje over je ramen: werken ze geen van alle meer vanuit de hoodschakelaar in de bestuurdersportier of ook niet op de deuren zelf? De schakeling loopt vanuit de breaker naar de schakelaar in die portier en dan verder naar de diverse ramen. Heb je die breker al gechecked? Anders wordt het gewoon een kwestie van meten is weten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Feli met je APK allereerst. ff een vraagje over je ramen: werken ze geen van alle meer vanuit de hoodschakelaar in de bestuurdersportier of ook niet op de deuren zelf? De schakeling loopt vanuit de breaker naar de schakelaar in die portier en dan verder naar de diverse ramen. Heb je die breker al gechecked? Anders wordt het gewoon een kwestie van meten is weten....

Meestal zijn het de relais die bij de bijrijderskant (bij de voeten) , achter het panee zitten.

De relais verrot , of de contacten in de voet gecorrodeerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanx Buffalo en Boris voor de reactie.

Voor Boris: zowel de bedieningsschakelaars in het portier aan de bestuurderszijde als de onderscheidelijke schakelaars in de overige deuren zijn 'dood' -reageren dus niet meer.

Overigens, als aanvulling: de storingen op de radio indien ik de schakelaar beweeg waar ik in het eerste topic over sprak, doen zich voor bij àlle knopjes van de raambediening.

Dat gaf mij al een indicatie dat de storing 'dieper' moet zitten -in elg geval dus niet in de portieren zèlf (anders is er toch óók geen reactie in de vorm van een hoorbaar stoorsignaal op de luidsprekers, toch?).

In elk geval: bedankt voor je tip over het relais (en de eventueel gecorrodeerde verbindingen) aan de voetenruimte passagierszijde. Ik zal daar komende week eens een "speur- en meettocht" op touw gaan zetten. Ik meld me wel weer als ik de veroorzaker heb gevonden.....

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke sucses er mee , vaak zijn het die relais , of de bediening in de bestuurders-deur daar wordt alles geregeld.

Mocht het in de bestuurders-deur zitten , dan heb ik eventueel nog van die complete units liggen.

He'Boris.

Ik dit moment het probleem voor de ruiten van de achterzitplaatsen.

Bij het voeteneind passagierzijde zitten twee relais.

Vraagje is 1 van deze relais van de achterzij ruiten en heb jij evt nieuwe relais ?

erik

dit soort dingen met PM doen, heeft niks met het probleem van topicstarter te maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He'Boris.

Ik dit moment het probleem voor de ruiten van de achterzitplaatsen.

Bij het voeteneind passagierzijde zitten twee relais.

Vraagje is 1 van deze relais van de achterzij ruiten en heb jij evt nieuwe relais ?

erik

dit soort dingen met PM doen, heeft niks met het probleem van topicstarter te maken

Relais heb ik wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...