rokla Geplaatst March 4, 2004 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2004 Onze Jeep cherokee uit 1997 classic model moet onze caravan trekken, welke beladen 1600 kg weegt, aardig wat dus. De afgelopen vakantierit heeft de caravan als een dweil (slingerend) achter de auto gelegen. Natuurlijk kan dit liggen aan de belading van de caravan, maar als je 1000km moet rijden probeer je onderweg van alles om dat ding goed achter de auto te laten liggen. Na de vakantie hebben we wat bredere banden onder de caravan laten zetten, maar daarnaast denken wij aan het verzwaren/ophogen van de bladvering om zo een betere wegligging te krijgen. Onze vraag is of het juist is om aan deze oplossing te denken, of heeft iemand een betere oplossing? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fred Geplaatst March 5, 2004 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2004 Caravan thuislaten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst March 5, 2004 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2004 Meer gewicht achterin de auto? Nieuwe (betere) schokbrekers? Bredere banden vind ik niet zo'n goed idee. Die hebben meer last van spoorvorming enzo, dus meer kans op slingeren.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bokkieandijk Geplaatst March 6, 2004 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2004 Genoeg lucht in je banden is natuurlijk ook zeer belangrijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rokla Geplaatst March 6, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2004 Ik dacht toch meer aan technische oplossingen. De voor de hand liggende zoals hierboven hebben we zelf ook al uitgeprobeerd. En de caravan thuislaten is wel een leuke, maar geen oplossing! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MugZy Geplaatst March 6, 2004 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2004 heb je al een gewogen hoeveel gewicht je op de dissel had? meestal ligt het daaraan hoor. je kan je jeep wel wat stijvere veren geven (ad a leaf maak goed stijf.....) voor de rest zou ik ook zeggen, dat ding thuis laten, of ginder ergens stallen... niet persoonlijk nemen, maar ik vind ze levensgevaarlijk die dingen. jij hebt teminste nog een redelijk voertuig om te trekken, maar je moet s'zomers net achter luik gaan kijken naar de golfjes ect met sleurhut en dampende radiatoren. en dat is nog het minste, er gaan er verschillede per jaar het decor in aldaar..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rokla Geplaatst March 6, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2004 Tja, thuis laten schiet niet op, had ik hem niet hoeven kopen ook. En voor de rest, zoals ik al zei de standaard dingen zoals b.v. kogeldruk heb ik al geprobeerd! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fred Geplaatst March 6, 2004 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2004 vanuit technisch/natuurkundig oogpunt zou ik zeggen: hoe meer gewicht op de kogel rust, hoe minder de caravan zal gaan slingeren (de achterkant heeft dan minder massa, dus minder traagheid). Gewicht op de kogel dus verhogen, dwz meeste gewicht voorin in de caravan leggen. Misschien moet de vering van de Jeep dan wel verstijfd worden, maar dat zul je moeten proberen. Bredere banden zal m.i. niets uitmaken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tribalman Geplaatst March 7, 2004 Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2004 meet anders eerst de kogel eens op misschien is die wel te ver afgesleten en dan past het vangmuiltje niet meer zo lekker. T Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rokla Geplaatst March 8, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 8, 2004 Inmiddels op de caravan bredere en groter banden laten plaatsen, van 185/70 - 14 naar 205/65 - 15 helpt al een stuk. Grotere velg en iets lager wang moet de stabiliteit te goede komen, voor mijn gevoel gaat het al een stuk beter. Ik moet ook vertellen dat de originele 185/70-14 banden van onbekende kwaliteit (Matador) waren, nu zitten er een paar Vredestein banden onder, geeft ook een veiliger gevoel. Verder laat ik een blad bijplaatsen op de achtervering, dit moet ook helpen, de auto is al iets doorgezakt en slappe bladveren komt de stabiliteit ook niet te goede. De omvang van de kogel is nog prima in orde! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fred Geplaatst March 8, 2004 Rapporteren Share Geplaatst March 8, 2004 Probeer ook zeker eens het zwaartepunt van de caravan te verplaatsen naar voren (dmv je koffers e.d. voor in de caravan te leggen). Vergelijk je caravan eens met een trailer van een vrachtwagen; bij deze trailers zijn de assen ook ver naar achteren gemonteerd, waardoor het zwaartepunt van de trailer meer naar voren komt, wat de stabiliteit ten goede komt. Hierdoor neemt wel weer het gewicht op de assen van de trekker (= vrachtwagen) toe. De assen en vering van deze vrachtwagen is echter gemaakt om deze hoge druk te kunnen dragen (vandaar die dubbele banden en assen). De reden dat de caravanfabrikanten de as(sen) in het midden van de caravan hebben geplaatst is omdat de caravan getrokken moet kunnen worden door een gewone auto met (zeer) beperkte kogeldruk. Deze verplaasting van de as(sen) naar het midden zorgt er helaas voor dat het zwaartepunt in het midden (boven die wielen) ligt, wat dus ten koste gaat van de stabiliteit. Als je dan toch je veren gaat verstijven, waardoor de kogeldruk hoger kan worden, zorg er dan voor dat het zwaartepunt van je caravan meer naar voren komt te liggen. Aangezien je niet je assen van je caravan wilt verplaatsen, kun je dit alleen doen door het gewicht van cq. in de caravan naar voren te verplaatsen. Succes gegarandeerd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rokla Geplaatst March 8, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 8, 2004 klinkt allemaal zeer logisch, ik denk dat de luchtdruk op de achterbanden dan ook wat hoger moet?! Eerst die bladveren maar even verzwaren!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.