Jim Geplaatst February 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2006 Wat zou volgens jullie de oorzaak kunnen zijn van de volgende klacht: De spanning van het boordnet fluctueert in samenhang met het motortoerental. Dit is o.a. zichtbaar door flikkering van de lampen. Ik denk zelf NIET dat de dynamo of de spanningregelaar de oorzaak is maar dat het gezocht moet worden in de ontsteking. Wat zijn jullie ideeën hierover? p.s. Dit is weer zo'n typisch discussiepunt tussen twee techneuten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2006 Knippert het licht continu, of aleen feller bij gasgeven en weer minder bij stationair? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jim Geplaatst February 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2006 Knippert het licht continu, of aleen feller bij gasgeven en weer minder bij stationair? De knipperfrequentie is afhankelijk van het motortoerental, dus langzaam bij stationair en sneller bij gasgeven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2006 Ok.... dynamo reviseren! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Woody Geplaatst February 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2006 De knipperfrequentie is afhankelijk van het motortoerental, dus langzaam bij stationair en sneller bij gasgeven. Waarschijnlijk is de gelijkrichter naar z'n grootje . Deze geeft een enkelzijdig gelijkgerichte spanning af die waarschijnlijk nog voldoende laadstroom geeft, maar wel een rimpel op de uitgangsspanning van de gelijkrichter laat zien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2006 Waarschijnlijk is de gelijkrichter naar z'n grootje Kan, maar da's dan niet het enige. Als je ervan uitgaat dat de dynamo ongeveer het dubbele toerental van de krukas draait, zit je stationair al op 1300 toeren. De uitgangsfrequentie is dan het 3 voudige daarvan, het is immers een 3 fasen machine, gedeeld door 60 ( seconden). Zelfs als er 2 van de 3 fasen niet meer werken, is die frequentie (22 Hz) nog niet door het menselijk oog als knipperen waar te nemen. Zelf denk ik aan de sleepringen/koolborstels, maar onder bepaalde omstandigheden kunnen het inderdaad ook de dioden zijn! ( denk daarbij aan traagheid tussen opregelen veldspanning (spanningsregelaar) en reageren dynamo/boordnet) Overigens heeft een '94er geen losse spanningsregelaar, deze zit geintregeerd in de PCM. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.