Spring naar bijdragen

"HOW TO" Vervangen koppeling gever-cilinder


87wrangler
 Share

Recommended Posts

Velen hadden er al eens problemen mee: een lekke gevercilinder van de koppeling...

Symptomen: De koppeling komt niet geheel vrij of begint na enige tijd ingetrapt houden te "slepen".. Als dan wat olie aan de binnenzijde, boven het koppelingspedaal, wordt waargenomen is het "bingo": Gevercilinder defect!

Natuurlijk doe je dat zelf! De dealer wordt van jou geen cent wijzer, toch? wink.gif

Allereerst ga je even kijken welk type je hebt:

1025.10.jpg

Het aluminium type, met transparant oliereservoir

of

1025.11.jpg

het plastic type, met ondoorzichtig reservoir.

De cilinder zit in de motorruimte, naast de rembekrachtiger:

IMG_5004.JPG

Vervolgens schaf je zo'n cilinder nieuw aan, en ga je beginnen:

Zoek als eerste een opvangbakje en een stukje slang. Kruip onder de Jeep en draai de ontluchtingsnippel van de koppeling een slag los:

IMG_5006.JPG

Vervolgens schuif je het stukje slang om de nippel en hant de andere kant in het opvangbakje. Ga vervolgens achter het stuur zitten en traap een aantal malen de koppeling in, totdat het vloeistoftankje van de cilinder geheel leeg is:

IMG_5014.JPG

Dan kruip je met een punttang onder je dash, en haal je de splitpen waarmee de cilinder aan het koppelingspedaal wordt vastgehouden, eruit.

IMG_5017.JPG

Nu kun je de cilinder van het pedaal loskoppelen

IMG_5018.JPG

Voor we verder gaan even wat extra uitleg omtrent mijn (speciale) geval:

Mijn Jeep is uit '87, maar de aandrijflijn is uit '92.... Tijdens de ombouw is de koppelingscilinder ook naar het nieuwe type omgebouwd, maar de vorige cilinder had ik nog liggen. Vandaar dat ik wat extra werk heb gedaan: de olieleiding naar de koppeling heb ik ook vervangen, omdat die anders is dan bij de nieuwere YJ's... Die leiding kan dus in principe blijven zitten, hoewel het weinig werk is om 'm te demonteren en het bij de kunststof cilinder handiger is om 'm er even uit te halen....

Ok, onder de wagen maar weer:

Draai de olieleiding aan de koppeling los:

IMG_5007.JPG

IMG_5008.JPG

Leg er wel even wat onder, er zal n.l. nog wat olie uitlopen!

Hierna draai je de 2 bevestigingspunten van de leiding los:

IMG_5009.JPG

IMG_5012.JPG

Nu wordt het tijd om de oude cilinder zelf te demonteren, draai daarvoor de bevestigingsmoeren los:

IMG_5019.JPG

En trek de cilinder uit het schutbord:

IMG_5021.JPG

Vervolgens moet je wat anders doen als ik deed: Je moet de leiding overzetten naar de nieuwe cilinder!

Tik daarvoor, met een geschikte drevel, het pennetje( net onder de aansluiting) uit de oude cilinder en trek de leiding eruit. Leg de meegeleverde o-ring in de aansluiting van de nieuwe cilinder en druk de leiding in de aansluiting. Daarna het (nieuw megeleverde!) pennetje er door en klaar!

Montagetime!

Wroet de olieleiding naar de onderkant van de auto en steek de nieuwe cilinder in het schutbord en schroef hem vast:

IMG_5024.JPG

Kruip onder de auto en sluit de leiding weer aan. Zet de 2 bevestigingspunten ook weer vast!

Vervolgens koppel je de cilinder aan het pedaal, plaatje en splitpen monteren en het mechanische werk is al klaar!!!

Vul het reservoir van de cilinder met verse remvloeistof en zet een helper(tje) in de auto:

IMG_5027.JPG

Kruip nu met een stukje slang en een bakje onder de auto. Stuit de slang aan op de ontluchtingsnippel en draai de nippel ¼ slag open. De helper moet nu het koppelingspedaal rustig ( in ongeveer 2 seconden) geheel intrappen en ingetrapt houden! Nu draai je de nippel dicht en laat de helper, weer in ongeveer 2sec.) het pedaal weer opkomen. Deze procedure volg je net zo lang totdat er totaal geen luchtbelletjes meer uit de nippel komen. Controleer wel na elke 3 keer dat het pedaal ingetrapt werd, of er nog voldoende olie in het reservoir aanwezig is!!! Wees ook voorzichtig met remolie, 't spul bijt en in je ogen wil je het beslist niet krijgen! Draag dus een veiligheidsbril tijdens het ontluchten!!!

Nadien de nippel goed vastrzetten en klaar!!! Rijden!

En de oude cilinder? Tja.... ik heb er een mooi plekkie voor gevonden:

IMG_5029.JPG

wink.gif

Owja: ik heb er iets meer dan een uur over gedaan! En ja, het pilsje nadien smaakte prima! smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...