Vette73 Geplaatst August 29, 2017 Rapporteren Share Geplaatst August 29, 2017 Wij zijn net terug van een rondje huis - Normandie - Parijs - huis (1700km) en ik heb 15l olie verbruikt....... (benzine hebben we het maar niet over ) De vraag is nu of dit absurde verbruik van bijna 1:100 veroorzaakt kan worden door een defecte plenum pakking of dat er iets anders/ernstigers aan de hand is. Ik had net voor vertrek olie en filter vervangen (10w40 synthetisch) en meer uit formaliteit dan met de verwachting dat ik echt iets zou aantreffen heb ik op onze eerste slaapplaats (net onder Lille) olie gepeild en tot mijn grote schrik zag ik dat die ver onder peil was....... Een litertje dat ik in de auto had erbij gegooid en hij zet nog niet aan z'n max....... Volgende dag een 5L kan 10w40 'huile moteur de technologie de synthese' (ik hoop synthetische olie) gehaald en later op de reis nog twee van diezelfde kannen er doorheen gedraaid. Koelvloeistof blijft op peil en ziet er netjes uit. Motor start en loopt normaal en blijft netjes op temperatuur op 100. Oliedruk schommelt, soms een beetje onder en soms een beetje boven de 3. Geen blauwe rook en geen lekkages (carter etc. volledig droog), dus ik begrijp ook niet waar die olie blijft. Nu voel ik een revisie aankomen, maar ik hoop natuurlijk op een iets minder ingrijpende fix Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 29, 2017 Rapporteren Share Geplaatst August 29, 2017 Grote kans dat het de plenum pakking is inderdaad. De plaat die ze daarvoor gebruikt hebben is waardeloos, na bijna 20 jaar trekken deze gewoon krom of blazen ze de pakking eruit. Eventueel zou je het luchtfilter eruit kunnen halen en door de gasklephuis kunnen kijken of het nat is in de intake manifold. Is een dagje sleutelen maar redelijk te doen. Niet alleen de pakking vervangen, maar ook meteen een dikkere plaat kopen (Hughes engines bijvoorbeeld, maar op eBay heb je ze voordeliger geloof ik). Als je alles los hebt zou ik meteen de bypass hose van de waterpomp vervangen, kost een tientje en nu kom je er gelijk bij. Intake pakkingen ook meteen vernieuwen, en bij het terug plaatsen in de hoekjes aan de onderkant ook wat extra vloeibare pakking smeren. Anders gaat ie straks daar lekken en kan alles opnieuw Als er onderhoud aan zit te komen kun je beter nu de cap en rotor ook vervangen, zonder de intake kom je ook hier veel makkelijker bij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst August 30, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 30, 2017 Ha Masis, Ik ga van het weekeinde wel eens naar kijken hoe het er van binnen in het inlaatspruitstuk uitziet. Kan ik gelijk alle bouten vast even inspuiten met WD40, misschien komen ze dan makkelijker los. Ik heb de hele handel bij Hughes besteld, samen met een 180 graden thermostaat en de voorste O2 sensor. De bypass hose zit in de plenum set van Hughes, dus die vervang ik ook. Ik zal even kijken of ik nog een rotorcap heb liggen anders bestel ik die ook samen met bougies (want die zullen nu wel zwart zijn). De vraag is nu alleen hoe ik ga bepalen of de motor verder geen schade heeft opgelopen. Bij de garage een keer compressie meten en een leak down test doen denk ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 30, 2017 Rapporteren Share Geplaatst August 30, 2017 Klinkt als een compleet setje, in de tijd dat ik hem ging vervangen kreeg ik er alleen een dikke plaat bij met een matige pakking. Maar motorschade door de olie wat verbrand is lijkt me sterk, zolang het oliepijl netjes op pijl is geweest? Bij een natte compressietest gooi je ook wat olie in de cilinder en bij de eerstvolgende start komt er een enorme rookwolk uit. Daar gaat hij ook niet van stuk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst August 31, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 31, 2017 Is idd een compleete set: http://www.hughesengines.com/Index/products.php?browse=category&level0=Qi0gU21hbGwgQmxvY2sgRG9kZ2UgTWFnbnVt&partid=30712 Ze hebben hem ook met 'Chinese' pakkingen en dan is de set $30 goedkoper: http://www.hughesengines.com/Index/products.php?browse=category&level0=Qi0gU21hbGwgQmxvY2sgRG9kZ2UgTWFnbnVt&partid=27091 Zitten ook boutjes bij voor het vastzetten van de plenum plate, die zijn schijnbaar voor eenmalig gebruik en nieuwe bouten om het inlaatspruitstuk weer op het blok te monteren. Eerst maar eens fixen, daarna zien we wel weer verder. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst January 16, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2018 Uiteindelijk, bij gebrek aan tijd, maar laten repareren. De bougies begonnen behoorlijk last te krijgen van de vele olie in het mengsel en nog een fototje van de plenum plate met lekke pakking. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.