Ali Baba Geplaatst September 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 18, 2005 Hallo Jeepers< Ik zit met een probleem waar ik niet uit kan komen, mijn temperatuurmeter in het dashbord werkt niet, ik heb twee maal een nieuwe sensor ingebouwd (die bij het schutbord). Als ik de draad die aan de sensor zit aan de massa verbindt slaat de meter wel uit naar maximum en over deze draad meet ik een spanningsverschil van 12 Volt. Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet. Kan iemand mij advies geven????? Bij voorbaat bedankt en een ieder veel rijplezier toegewenst. Gegroet, Willem. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 18, 2005 komt er, tijdens het inbouwen van de sensor, ook water uit het gat waar 'ie ingeschroefd zit? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst September 18, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 18, 2005 Originally posted by 87wrangler@Sep 18 2005, 12:30 komt er, tijdens het inbouwen van de sensor, ook water uit het gat waar 'ie ingeschroefd zit? <div align="right">← Bedankt voor de snelle reactie, en neen er komt geen water uit als ik de andere sensor plaatst, blijft dus droog, Luchtbel??? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 18, 2005 Ga daar allereerst maar van uit... er MOET water uitkomen! Wanneer de sensor er uit is, en je vult het systeem bij (via de radiateur), dan moet er op een gegeven moment water uit het sensorgat stromen. Dat is het moment om de sensor erin te draaien. Nadien de radiateur helemaal tot het randje afvullen. Wanneer je hierna de motor warm laat draaien, moet de meter wat gaan aangeven! Succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst September 18, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 18, 2005 Originally posted by 87wrangler@Sep 18 2005, 15:52 Ga daar allereerst maar van uit... er MOET water uitkomen! Wanneer de sensor er uit is, en je vult het systeem bij (via de radiateur), dan moet er op een gegeven moment water uit het sensorgat stromen. Dat is het moment om de sensor erin te draaien. Nadien de radiateur helemaal tot het randje afvullen. Wanneer je hierna de motor warm laat draaien, moet de meter wat gaan aangeven! Succes! <div align="right">← Oke, ga ik straks proberen, bedankt Gegroet Willem Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst September 18, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 18, 2005 Hallo, Ik heb de sensor eruit gehaald, radiateurdop los gehad zodat koelvloeistof uit het gat kwam waar de sensor in moet en de sensor weer terug geplaatst. Hierna proefrit, En wat denk je?????? Helemaal niets Ik wordt er zo droevig van, nog iemand een idee???? Gegroet, Willem :bye2: :bye2: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 18, 2005 Tja.... meten dan maar.... temperatuur sensor: 38°C = ± 1365 ohm 100°C = ± 93 ohm eerste is dus handwarm, 2e in kokend water.... Succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst September 22, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 22, 2005 Originally posted by 87wrangler@Sep 18 2005, 23:16 Tja.... meten dan maar.... temperatuur sensor: 38°C = ± 1365 ohm 100°C = ± 93 ohm eerste is dus handwarm, 2e in kokend water.... Succes! <div align="right">← Hallo, Eerst eerste sensor gemeten was nieuw maar omdat hij het niet deed een nieuwe gehaald, eerste sensor weerstand oneindig, tweede sensor dus ook nieuw zelfde oneindig, zou het mogelijk zijn dat beide nieuwe sensors stuk zijn of doe ik iets fout????? Ik heb er al een nieuwe multimeter voor gekocht. Iemand een dergelijke ervaring of een idee??? Alvast bedankt Gegroet, Willem. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst September 22, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 22, 2005 Originally posted by Ali Baba@Sep 22 2005, 15:45 Hallo, Eerst eerste sensor gemeten was nieuw maar omdat hij het niet deed een nieuwe gehaald, eerste sensor weerstand oneindig, tweede sensor dus ook nieuw zelfde oneindig, zou het mogelijk zijn dat beide nieuwe sensors stuk zijn of doe ik iets fout????? Ik heb er al een nieuwe multimeter voor gekocht. Iemand een dergelijke ervaring of een idee??? Alvast bedankt Gegroet, Willem. <div align="right">← Misschien ligt ut toch aan de temp. meter of een connecter daarvan of iets?? roep maar us wat Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 22, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 22, 2005 Oneindig???? Da's teveel! Ik zou bijna denken dat je een temperatuurschakelaar gekocht hebt.... Zoals bij sommige merken voor een lampje "motortemp te hoog" gebruikt wordt.... Heb je die sensoren wel bij de Jeep-specialist gekocht? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst September 22, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 22, 2005 Originally posted by 87wrangler@Sep 22 2005, 20:20 Oneindig???? Da's teveel! Ik zou bijna denken dat je een temperatuurschakelaar gekocht hebt.... Zoals bij sommige merken voor een lampje "motortemp te hoog" gebruikt wordt.... Heb je die sensoren wel bij de Jeep-specialist gekocht? <div align="right">← Ja ik heb de sensoren bij de dealer gekocht en hoe warm ik de sensor ook maak bij verbinding op de sensor (een punt op het connectortje en de ander tegen de buitenkant) mijn meter blijft 1 aan geven, ik hoop het zo goed uitgelegd te hebben Gegroet Willem Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 22, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 22, 2005 Da's echt niet goed... maar daar was je al achter natuurlijk... Je moet echt ongeveer de waarden meten die ik je al gaf... Heb je trouwens maar één draad/aansluiting aan de sensor zitten? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst September 22, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 22, 2005 Originally posted by 87wrangler@Sep 22 2005, 22:57 Da's echt niet goed... maar daar was je al achter natuurlijk... Je moet echt ongeveer de waarden meten die ik je al gaf... Heb je trouwens maar één draad/aansluiting aan de sensor zitten? <div align="right">← Ja er komt een draad ik denk van de meter in het dashbord die loopt naar de sensor, op deze draad staat een spanning van 12 volt als het kontact aan staat, als ik deze draad b.v. tegen de motor doet slaat de meter in het dashbord naar maximum uit, dus dit lijkt mij wel goed, een verandering in de weerstand geeft dan een verandering in mijn meter (denk ik) maar dit zou betekenen dat ik tot twee keer een kapotte sensor zou hebben gekregen (gekocht) € 25.00 per stuk. Als ik nu dus een ander ga halen moet ik hem dus eerst ter plaatse meten. Anders weet ik het ook niet meer. Gegroet Willem Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 22, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 22, 2005 Alles wat je zegt, lijkt me helemaal waar.... Ik zou zeker trachtten om die sensoren retour te brengen! En een nieuwe daar alvast meten, ja! Succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst September 22, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 22, 2005 Originally posted by 87wrangler@Sep 22 2005, 23:20 Alles wat je zegt, lijkt me helemaal waar.... Ik zou zeker trachtten om die sensoren retour te brengen! En een nieuwe daar alvast meten, ja! Succes! <div align="right">← Bedankt, dat ga ik proberen en ik laat nog weten hoe dit afloopt, Gegroet Willem Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst September 26, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 Oke, ik heb dus opnieuw een andere sensor gehaald en ter plaatse bij de dealer de weerstand gemeten, dit verliep dus als volgt: senor op omgevings temp ca. 20 graden weerstand oneindig, onder de warme kraan ca. 75 graden, in eerste instantie geen reactie op de meter echter na ca. 30 seconden (de hele sensor was al lang bloedheed) eindelijk weerstand omlaag maar niet exact te meten, dus deze sensor bleek oke. Thuis gekomen heb ik een eerder gehaalde sensor op dezelfde manier getest, en ook pas na een halve minuut reactie. Dus achteraf blijkt dat de sensors wel goed zijn maar ik had ze dus niet goed gemeten (te kort). Maar nu weet ik niet meer waar ik moet zoeken om mijn probleem met mijn temperatuurmeter op te lossen. Iemand misschien ervaring???? Alvast bedankt Gegroet, Willem Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 Blijft vreemd allemaal..... Wat voor ohmmeter gebruik je? (en welke range?) De eerste test die ik nu zou doen, is de motor, met gemonteerde sensor, warm laten draaien en dan de sensor meten. Meet je dan een lage waarde, dan had de meter op je dash eigenlijk gewoon moeten werken! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst September 26, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 Originally posted by 87wrangler@Sep 26 2005, 21:01 Blijft vreemd allemaal..... Wat voor ohmmeter gebruik je? (en welke range?) De eerste test die ik nu zou doen, is de motor, met gemonteerde sensor, warm laten draaien en dan de sensor meten. Meet je dan een lage waarde, dan had de meter op je dash eigenlijk gewoon moeten werken! <div align="right">← De meter die ik gebruik is een gewone multiemeter met meerdere instellingen, ik heb er ook al aan gedacht om hem te meten als hij ingebouwd is maar dat is volgens mij niet te doen zonder brandwonden op te lopen, het wordt bovenop de motor bloedheet en je kan er best wel moeilijk bij, maar ik denk dat er niets anders op zit, ga ik morgen maar proberen en als je een tijdje niets hoort van mij dan komt dit omdat ik dan niet meer kan typen dat is heel lastig met je vingers in het verband Maar bedankt voor het meedenken. Gegroet, Willem Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 Maar de waarde van een "handwarme" sensor zou tussen 1300 en 1400 ohm moeten liggen. Dat zou je met een ohmmeter toch gewoon moeten kunnen meten? Nahja... meet maar 'ns op de motor. Enne... die artsen in Beverwijk zijn raaazend knap hoor! Die vingers, dat krijgen ze daar wel weer netjes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 24, 2005 Rapporteren Share Geplaatst October 24, 2005 -kick- Hoestnou? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst October 24, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 24, 2005 Originally posted by 87wrangler@Oct 24 2005, 23:57 -kick- Hoestnou? <div align="right">← Meter doet het dus nog steeds niet, ik ben ondertussen wel naar Portugal gereden zonder problemen. Weerstand meten over de sensor als motor warm is heb ik nog niet gedaan, te warm. ik probeer het nog eens als ik tijd (zin) heb. Maar ik heb de sensor drie keer uitgewisseld zonder resultaat, dus mijn lust om te sleutelen tempert zo ook aardig, maar zal het nog eens preberen. Gegroet Willem Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst November 25, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2005 Ik ben bij een garage geweest, ook deze man heeft de draad aan de massa gelegd en dit bleek allemaal goed te werken, hij denkt zelf dat mij verkeerde sensors zin gegeven, hij gaat er zelf achteraan bij de dealer. 1 december weet ik meer. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst November 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2005 -kick-Hoestnou? kuchkuch Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst December 1, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2005 Ik ben vandaag dus bij de garage geweest en nu doet mijn temperatuurmeter het wel, het bleek dus dat nij tot drie keer een verkeerde sensor is geleverd. werkt nu dus weer oke. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst December 3, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2005 Volgens mij kan hier nu een slotje op. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts