Spring naar bijdragen

Temperatuurmeter


Recommended Posts

Hallo Jeepers<

Ik zit met een probleem waar ik niet uit kan komen, mijn temperatuurmeter in het dashbord werkt niet, ik heb twee maal een nieuwe sensor ingebouwd (die bij het schutbord). Als ik de draad die aan de sensor zit aan de massa verbindt slaat de meter wel uit naar maximum en over deze draad meet ik een spanningsverschil van 12 Volt. Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet.

Kan iemand mij advies geven?????

Bij voorbaat bedankt en een ieder veel rijplezier toegewenst.

Gegroet,

Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga daar allereerst maar van uit... er MOET water uitkomen! Wanneer de sensor er uit is, en je vult het systeem bij (via de radiateur), dan moet er op een gegeven moment water uit het sensorgat stromen. Dat is het moment om de sensor erin te draaien. Nadien de radiateur helemaal tot het randje afvullen. Wanneer je hierna de motor warm laat draaien, moet de meter wat gaan aangeven!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Sep 18 2005, 15:52

Ga daar allereerst maar van uit... er MOET water uitkomen! Wanneer de sensor er uit is, en je vult het systeem bij (via de radiateur), dan moet er op een gegeven moment water uit het sensorgat stromen. Dat is het moment om de sensor erin te draaien. Nadien de radiateur helemaal tot het randje afvullen.  Wanneer je hierna de motor warm laat draaien, moet de meter wat gaan aangeven!

Succes!

<div align="right">

Oke, ga ik straks proberen, bedankt biggrin.gifbiggrin.gif

Gegroet

Willem bye1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Sep 18 2005, 23:16

Tja.... meten dan maar....

temperatuur sensor:

38°C = ± 1365 ohm

100°C =  ± 93 ohm

eerste is dus handwarm, 2e in kokend water....

Succes!

<div align="right">

Hallo,

Eerst eerste sensor gemeten was nieuw maar omdat hij het niet deed een nieuwe gehaald, eerste sensor weerstand oneindig, tweede sensor dus ook nieuw zelfde oneindig, zou het mogelijk zijn dat beide nieuwe sensors stuk zijn of doe ik iets fout?????

Ik heb er al een nieuwe multimeter voor gekocht.

Iemand een dergelijke ervaring of een idee???

Alvast bedankt

Gegroet,

Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Ali Baba@Sep 22 2005, 15:45

Hallo,

Eerst eerste sensor gemeten was nieuw maar omdat hij het niet deed een nieuwe gehaald, eerste sensor weerstand oneindig, tweede sensor dus ook nieuw zelfde oneindig, zou het mogelijk zijn dat beide nieuwe sensors stuk zijn of doe ik iets fout?????

Ik heb er al een nieuwe multimeter voor gekocht.

Iemand een dergelijke ervaring of een idee???

Alvast bedankt

Gegroet,

Willem.

<div align="right">

Misschien ligt ut toch aan de temp. meter of een connecter daarvan of iets??

roep maar us wat blink.gifrolleyes.gifwink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Sep 22 2005, 20:20

Oneindig????

Da's teveel! tongue.gif   Ik zou bijna denken dat je een temperatuurschakelaar gekocht hebt.... Zoals bij sommige merken voor een lampje "motortemp te hoog" gebruikt wordt....

Heb je die sensoren wel bij de Jeep-specialist gekocht?

<div align="right">

Ja ik heb de sensoren bij de dealer gekocht en hoe warm ik de sensor ook maak bij verbinding op de sensor (een punt op het connectortje en de ander tegen de buitenkant) mijn meter blijft 1 aan geven, ik hoop het zo goed uitgelegd te hebben

Gegroet

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Sep 22 2005, 22:57

Da's echt niet goed...  maar daar was je al achter natuurlijk...

Je moet echt ongeveer de waarden meten die ik je al gaf...

Heb je trouwens maar één draad/aansluiting aan de sensor zitten?

<div align="right">

Ja er komt een draad ik denk van de meter in het dashbord die loopt naar de sensor, op deze draad staat een spanning van 12 volt als het kontact aan staat, als ik deze draad b.v. tegen de motor doet slaat de meter in het dashbord naar maximum uit, dus dit lijkt mij wel goed, een verandering in de weerstand geeft dan een verandering in mijn meter (denk ik) maar dit zou betekenen dat ik tot twee keer een kapotte sensor zou hebben gekregen (gekocht) € 25.00 per stuk. Als ik nu dus een ander ga halen moet ik hem dus eerst ter plaatse meten.

Anders weet ik het ook niet meer.

Gegroet

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, ik heb dus opnieuw een andere sensor gehaald en ter plaatse bij de dealer de weerstand gemeten, dit verliep dus als volgt: senor op omgevings temp ca. 20 graden weerstand oneindig, onder de warme kraan ca. 75 graden, in eerste instantie geen reactie op de meter echter na ca. 30 seconden (de hele sensor was al lang bloedheed) eindelijk weerstand omlaag maar niet exact te meten, dus deze sensor bleek oke. Thuis gekomen heb ik een eerder gehaalde sensor op dezelfde manier getest, en ook pas na een halve minuut reactie.

Dus achteraf blijkt dat de sensors wel goed zijn maar ik had ze dus niet goed gemeten (te kort).

Maar nu weet ik niet meer waar ik moet zoeken om mijn probleem met mijn temperatuurmeter op te lossen.

Iemand misschien ervaring????

Alvast bedankt

Gegroet,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijft vreemd allemaal.....

Wat voor ohmmeter gebruik je? (en welke range?)

De eerste test die ik nu zou doen, is de motor, met gemonteerde sensor, warm laten draaien en dan de sensor meten. Meet je dan een lage waarde, dan had de meter op je dash eigenlijk gewoon moeten werken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Sep 26 2005, 21:01

Blijft vreemd allemaal.....

Wat voor ohmmeter gebruik je? (en welke range?)

De eerste test die ik nu zou doen, is de motor, met gemonteerde sensor, warm laten draaien en dan de sensor meten. Meet je dan een lage waarde, dan had de meter op je dash eigenlijk gewoon moeten werken!

<div align="right">

De meter die ik gebruik is een gewone multiemeter met meerdere instellingen, ik heb er ook al aan gedacht om hem te meten als hij ingebouwd is maar dat is volgens mij niet te doen zonder brandwonden op te lopen, het wordt bovenop de motor bloedheet en je kan er best wel moeilijk bij, maar ik denk dat er niets anders op zit, ga ik morgen maar proberen en als je een tijdje niets hoort van mij dan komt dit omdat ik dan niet meer kan typen dat is heel lastig met je vingers in het verband wink.gif

Maar bedankt voor het meedenken.

Gegroet,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar de waarde van een "handwarme" sensor zou tussen 1300 en 1400 ohm moeten liggen. Dat zou je met een ohmmeter toch gewoon moeten kunnen meten?

Nahja... meet maar 'ns op de motor.

Enne... die artsen in Beverwijk zijn raaazend knap hoor! Die vingers, dat krijgen ze daar wel weer netjes! tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Originally posted by 87wrangler@Oct 24 2005, 23:57

-kick-

Hoestnou?

<div align="right">

Meter doet het dus nog steeds niet, ik ben ondertussen wel naar Portugal gereden zonder problemen.

Weerstand meten over de sensor als motor warm is heb ik nog niet gedaan, te warm. ik probeer het nog eens als ik tijd (zin) heb. Maar ik heb de sensor drie keer uitgewisseld zonder resultaat, dus mijn lust om te sleutelen tempert zo ook aardig, maar zal het nog eens preberen.

Gegroet

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...