Spring naar bijdragen

Cherokee Qdrive/qudra-Trac/ Selec-Trac, Welk Geeft De Minste Problemen


Recommended Posts

Ik heb hier enig onderzoek naar gedaan voordat ik mijn Jeep kocht.

Voor een WJ is je enige optie dan eigenlijk Selec-trac, quadradrive en quadratrac hebben allebei geen echte 2wd stand. Mijn Quadradrive is echter gewoon achterwielaangedreven totdat er wielspin achter is, dan pas gaan de voorwielen iets doen. Voor het benzineverbruik hoef je het ook niet te doen, want dat is gelijk. Ook Selectrac laat namelijk alle versnellingsbakken draaien in 2wd. Selectrac is wel simpeler, en zal in principe minder snel stuk gaan. 

 

Er zijn verder ook verschillen in de assen, maar het hangt er een beetje vanaf wat je er mee gaat doen welke het beste voor jou geschikt is. Voor in het terrein is standaard Quadradrive de beste optie, limited slip diffs doen het iets beter dan de open diffs. De Selectrac en Quadratrac hadden standaard geen Varilok diffs voor zover ik weet, en die zal je ook niet snel in Nederland vinden.

 

Quadradrive met limited slip diffs is wel gevoelig voor verkeerde olie en gebrekkig onderhoud. Ga even goed proefrijden en luister goed naar bijgeluiden en kloppen en kraken in haakse bochten en krappe rotondes. Bij verkeerde olie gaan deze diffs regelmatig stuk. Ik heb er twee proefgereden met een kapot achterdiff. Op zich wel te repareren, maar niet wat je zoekt.

 

Nog een algemeen advies als je een WJ gaat zoeken: Kijk of er een trekhaak op heeft gezeten, en of er hulpveren achter gemonteerd zijn. Dit betekent dat de wagen waarschijnlijk vaak met een zware aanhanger heeft gereden, en dat is niet heel goed voor de achterwielophanging die toch al vrij zwak is. Spoort de auto niet goed bij gas los en gas geven op de snelweg? Kwispelt de achterzijde over hobbels? Dan kan je meteen nieuwe lower control arms gaan monteren en het driehoekrubber, Niet heel duur maar wel wat werk.  Beter om even een paar exemplaren proef te rijden en de beste te kiezen. Zoek je de 2.7 CRD diesel, kijk dan vooral naar de injectoren (black death).

 

Verder best een betrouwbare auto eigenlijk tot nu toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zoek een auto van bouwjaar niet ouder dan 2004.

de meeste verkopers hebben geen flauw benul van al die verschillende aandrijvingen,

en ik heb geen idee van WJ/ZJ/TJ whatever....

ik ken alleen CJ7, die heb ik zelf.

ik weet dat qudra trac is continu 4wd.

ik wil ook 2wd kunne rijden, maar niet in terrein daar heb ik de cj voor.

kun je uit het kenteken die info afleiden, of vanuit het vin nr?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De wj is gebouwd tot 2005 en sommige hebben select-trac waarbij de kan kiezen tussen 2wd of 4wd.

De wk is gebouwd vanaf 2005 en ik heb nog nooit een wk gezien met inschakelbare 4x4, de meeste mijn continu 4x4.

Er zijn wel 4x2 wk modellen gebouwd maar die hebben helemaal geen 4x4 en erg moeilijk te vinden.

Je kan het zien als je in de auto kijkt, de wj heeft nog een hendel om de 4x4 in te schakelen naast de versnellingspook.

Bij de wk gaat alles elektrisch.

bewerkt door jofer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

WJ is het model 1999-2004

WK is het model van 2005 tot 2010

 

Ik snap wat je bedoeld, de meeste eigenaren zetten het niet eens in de advertentie of weten het gewoon niet. Ik denk dat een 2004 vinden met selectrac heel moeilijk gaat worden. Bij mijn weten waren er maar een paar modellen die die bak nog gebruikten, en ik denk allemaal niet in Europa geleverd.

Het makkelijkst is het te zien aan de pook van de versnelling in de auto. Daar staat in de regel heel duidelijk op welke bak er in zit. En bij de Selctrac zal je daar ook echt een 2WD optie zien bij de pook. De Quadradrive en Quadratrac II zien er op het oog hetzelfde uit, maar het staat er echt duidelijk op.

 

WK heb ik wat minder verstand van, maar er is in ieder geval geen "echte 2WD" versie. Het is allemaal Quadratrac I of II, of Quadradrive II. Quadradrive II heeft overigens electronische diffs (ook tussendiff!) die 100% open kunnen. Dus effectief heb je dan gewoon een tweewielaangedreven auto. Het enige verschil met een echte 2WD, als er wielslip door het systeem gemeten wordt gaat hij pas de voorwielen aandrijven. Het Quadradrive II systeem is veel beter en ook wat betrouwbaarder dan de eerste versie.

 

Als je echt per se een permanent 2wd Grand Cherokee wil van na 2004 ga je die niet vinden. Als je alleen 2wd wil omdat je een zuinige of betrouwbare auto wil, zou ik de WK met Quadradrive II zoeken. Nogmaals, een Selectrac met 2wd is NIET zuiniger als je de 4wd uitschakelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zeg niet dat ze niet bestaan, maar dat je ze in Nederland niet gaat vinden. Vrijwel alle export modellen werden niet in 2wd geleverd. Er is wel een verschil in USA en Europa, ga maar eens een 2.7CRD in Amerika vinden, die zijn zeer zeldzaam daar terwijl er hier en in Afrika tallozen rondrijden. Ik weet hoe google werkt hoor, thanks.

 

Zoek jij nu eens een Grand WJ of WK van na 2004 voor mij met 2wd, dan heb je gelijk. Ik wacht wel....

bewerkt door ieism
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...