Spring naar bijdragen

wat is dit voor klep op de uit/inlaat??


Royco
 Share

Recommended Posts

Hallo allen,

Ik ben sinds kort (mei) eigenaar van een CJ5 met een AMC 232 6L motor en had hier een vraag over,

wie kan me verklappen wat op onderstaande plaatje het ding in cirkeltje B doet? En is het veertje in cirkeltje A een echt veertje of een bimetaaltje?

Ik dacht begrepen te hebben dat het een overdrukklep was (voor backfire?)

005.JPG

Ik kom met deze vraag omdat ik ineens hele roetzwarte bougies heb (al na een klein stukje rijden)

008.JPG

en dat ik heb gezien dat die klep kantelt als je gas geeft, maar als me motor warm is dan blijft de klep gekanteld. Ik weet niet of dit altijd zo is geweest dat ie gekanteld blijft maar het valt me op dat als de motor warm is dat het veertje (A)dan te groot lijkt. En waarom zou dat slangetje afgekneld zijn ?

Het enigste wat gewijzigd is is dat er een gasstuk tussen de carb en het luchtfilter is gezet (loopt nog niet op gas!) zou de venturie van dit ding de heleboel in de war gooien?

Hmmm. ik denk dat ik zelf het antwoord al geef, haal dat gas stuk er eens tussenuit en bekijk dan eens wat er gebeurd......... blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat membraam, C, lijkt me van een EGR-valve. Uitlaatgasrecirculatie dus.

Die klep wordt wel vaker buiten bedrijf gesteld, hoewel meestal wat professioneler wink.gif

Dat die andere veertjes doen, weet ik zo niet, maar de uitleg van 6Wheeler lijkt me zeer waarschijnlijk! Ook al, omdat de latere 258ers daarvoor een electrisch element hadden!

Enne... wanneer je een extra venturi monteert, veranderd inderdaad je vacuum in de carburateur. Hierdoor ontstaat er boven de venturi, en dus de sproeiers, een constante onderdruk, waardoor er meer benzine aangezogen word! Gevolg: een rijker mengsel en dus zwarte bougie's!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Sep 7 2005, 23:25

Enne... wanneer je een extra venturi monteert, veranderd inderdaad je vacuum in de carburateur. Hierdoor ontstaat er boven de venturi, en dus de sproeiers, een constante onderdruk, waardoor er meer benzine aangezogen word! Gevolg: een rijker mengsel en dus zwarte bougie's!

<div align="right">

Jemigdepeemig, dat klinkt erg aannemelijk, maar een gasmengstuk werkt toch ook door middel van een venturie? of heb ik me gewoon een heel fout ding laten aansmeren? Of heb ik het fout inelkaar gezet?

De volgoorde die ik heb gebruikt van boven naar beneden is:

luchtfilter

gasmenstuk

orgineel afstandsbusje

carburateur

007.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, dat klopt.

Je gasmengstuk is idd een venturi. En doordat er dus een vernouwing in je inlaattraject boven de carburateur is ontstaan, zal er bovenin de carburateur een hoger vacuum ontstaan! Met als gevolg dat de sproeiers meer benzine gaan geven.. Simpelweg omdat er harder aan gezogen wordt!

Al met al niets ernstigs dus.... gewoon zo snel mogelijk die gasbom erin! wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Sep 8 2005, 08:48

Nee, dat klopt.

Je gasmengstuk is idd een venturi. En doordat er dus een vernouwing in je inlaattraject boven de carburateur is ontstaan, zal er bovenin de carburateur een hoger vacuum ontstaan! Met als gevolg dat de sproeiers meer benzine gaan geven.. Simpelweg omdat er harder aan gezogen wordt!

Al met al niets ernstigs dus.... gewoon zo snel mogelijk die gasbom erin!  wink.gif <div align="right">

En kan ik dat wel verhelpen?? ik moet nog een stukkie rijden voordat ik de gas installatie kan laten aansluiten.

Na 10 Km rijden is de bougie al zo zwart als piet.

Het wordt ook zwart in de carburateur (gasklep en wanden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 6wheeler@Sep 8 2005, 22:12

als je bougies zwart slaan kijken of de choke klep open staat

deze kun je trouwens eigen moet je die weghalen als je op gas rijdt

minder kans op backfire

<div align="right">

Choke slaat niet eens aan met dit weer, en als het iets frisser is dan staat ie maar enkele seconden aan dus daar kan het niet in zitten.

Ik denk dat het, net als vroeger met de brommer, weer klooien wordt met een sproeiertje ?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die venturi van je LPG gasstuk heeft eigenlijk hetzelfde effect als een choke... het mengsel wordt rijker! Kleinere sproeiers kunnen idd je probleem oplossen, maar als je toch overstapt naar LPG, zou ik daar niet aan beginnen. Waarschijnlijk moet je nl gewoon proberen welke maat sproeier de juiste is, en voordat je daar uit bent.... huh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...