Spring naar bijdragen

Carburaotr


jeepertje
 Share

Recommended Posts

Jeeps,

M'n CJ heeft een 4.2 met een Holley 390 cfm 4 barrel carburator.

Na twee maand stilstand (voor revisie versnellingsbak en startmotor) deze redelijk makkelijk kunnen starten.

Verschillende korte ritten mee gedaan om de bak en startmotor te testen.

De bak schakelt als nieuw, en de startmotor doet z'n werk ook weer vlekkeloos.

Maar, de motor slaat moeilijk aan als ie GEEN uren stil gestaan heeft...

Ik heb effe wat foto's gemaakt van de carburator, omdat ik de benamingen niet ken: http://users.pandora.be/geert.vanhoorickx/carb.htm

Uiteindelijk bleken de bovenste twee sproeiers (kant motorblok) benzine te spuiten ookal zijn de twee kleppen volledig dicht.

Bij stilstaande motor deed hij dat ook nog zo'n anderhalve minuut!!!!

Dus er komt benzine op de 2 gesloten kleppen, benzine lekt via de stang (zie F & L op die foto's) op het inlaatcollector met gevaar voor brand (warmte uitlaatcollector) en een verzopen motor (moeilijk starten) tot gevolg.

Uiteindelijk heb ik vijsje (A) gedemonteerd. Blijkbaar zit er daar een klepje aan vast. Uitgeblazen, gemonteerd, en weest rijden...

Voorlopig opgelost...

Is dit een gekend probleem? Zou het nu opgelost zijn, of is dit een teken dat de carb open moet? Vind het nogal gevaarlijk dat die benzine begint te lekken!

Weet er iemand een goeie site waar ik de werking van m'n carburator kan leren begrijpen? Liefst in het Nederlands...

Ik zou ook graag weten waar al die vijsjes en aansluitingen voor dienen, kan iemand me via http://users.pandora.be/geert.vanhoorickx/carb.htm helpen?

Ook vind ik het eigenaardig, dat bij vol gas die twee bovenste kleppen (kant motorblok) niet open gaan. Kan ik ergens de benzinetoevoer afsluiten van die twee sproeiers die niet worden gebruikt?

Thanks,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geert, allereerst de 2 bovenste kleppen zijn je choke kleppen, deze kunnen automatisch of manueel opengaan naargelang het type carburator.

Deze worden bedient mechanisch of elektrisch voor het starten met koude motor.

Meestal gebeurt dit dmv een bimetaal dat verbonden is met een elektrisch contact dat de temperatuur meet van de lucht. Bij koude lucht gaat je choke-klep van gesloten positie naar open positie wanneer de motor opwarmt.

Carburatoren zijn verschrikkelijk moeilijk om te begrijpen wanneer je het niet kent, je hebt altijd verschillende delen vb: je stationair gedeeltje, je acceleratiegedeelte met acceleratiepomp, je chokegedeelte, je...

Je mag me hierover altijd bellen GSM 0474628965 en je kan eens zoeken op weber carburator, deze had ik op mijn 4.2l CJ en die ging als een speer met 35".

Er bestaat een Haynes speciaal over Weber carburatoren en hoe ze in te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey,

Die klep bovenaan is inderdaad de Choke, welke elektrisch bediend wordt door een bimetaal (k) dat opwarmt eens de motor gestart is. Zou nie weten waar ie de buitentemperatuur meet, is gewoon een bimetaal dat langzaam die klep open doet gaan. (en zeer langzaam dicht)

Hier heb ik al en schakelaar tussen gemonteerd, omdat die te vroeg opengaat. Bij warme motor laat ik die schakelaar dan gewoon gesloten, maar bij koude doe ik die open, en eens ik de temperatuurmeter zie bewegen, sluit ik die schakelaar.... Ik heb er dus een beetje een manuele choke van gemaakt ;-)

Ben wat op zoek naar een site waar ik de werking kan leren zodat ik die kan bijregelen, maar nog niet echt iets gevonden...

BTW die 4.2 van mij gaat zeker ook als een speer, wel slecht voor die bandjes en de benzinemeter (om maar van de steekassen te zwijgen) .

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...