Spring naar bijdragen

Regels In Nederland


Coen Meerbach
 Share

Recommended Posts

Hallo allen!

Allereerst dank voor het toelaten tot jullie forum!!

Mijn vrouw en ik wonen sinds enkele maanden in Dubai. Voor dagelijks woon werk verkeer rijd ik een Jeep Grand Cherokee (2012, overland, 5.7 V8) welke ik zeer waardeer, maar niet echt geschikt is voormeet offroad werk hier in de woestijn.

Voor mijn vrouw zijn we een nieuwe wrangler (3,6 benzine) aan het overwegen. Deze is al zeer geschikt voor in de woestijn, maar een lift kit en wat grotere banden helpt. Eventueel willen we op termijn ook een andere voor en achterbumper overwegen.

Mijn vraag is nu - deze auto willen wij uiteindelijk terug meenemen naar Nederland, maar we zijn onzeker over wat toegestaan is. Hierbij gaat de aandacht vooral uit naar:

- staat de rdw een lift kit toe? Zo ja, is het nog van belang hoeveel de auto verhoogd is? We denken aan AEV 2.5" of 3.5".

- staat de rdw het gebruik van stalen bumpers toe? We overwegen AEV bumpers.

- staat de rdw een lier in / op de voorbumper toe?

Mochten er nog andere zaken zijn die van belang zijn bij het meenemen van een auto na uitgezonden te zijn; ik waardeer alle tips.

Hoor graag van jullie,

Coen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allen!

Allereerst dank voor het toelaten tot jullie forum!!

Mijn vrouw en ik wonen sinds enkele maanden in Dubai. Voor dagelijks woon werk verkeer rijd ik een Jeep Grand Cherokee (2012, overland, 5.7 V8) welke ik zeer waardeer, maar niet echt geschikt is voormeet offroad werk hier in de woestijn.

Voor mijn vrouw zijn we een nieuwe wrangler (3,6 benzine) aan het overwegen. Deze is al zeer geschikt voor in de woestijn, maar een lift kit en wat grotere banden helpt. Eventueel willen we op termijn ook een andere voor en achterbumper overwegen.

Mijn vraag is nu - deze auto willen wij uiteindelijk terug meenemen naar Nederland, maar we zijn onzeker over wat toegestaan is. Hierbij gaat de aandacht vooral uit naar:

- staat de rdw een lift kit toe? Zo ja, is het nog van belang hoeveel de auto verhoogd is? We denken aan AEV 2.5" of 3.5".

- staat de rdw het gebruik van stalen bumpers toe? We overwegen AEV bumpers.

- staat de rdw een lier in / op de voorbumper toe?

Mochten er nog andere zaken zijn die van belang zijn bij het meenemen van een auto na uitgezonden te zijn; ik waardeer alle tips.

Hoor graag van jullie,

Coen

 

Welkom.

 

De RDW is een orgaan die niet altijd op 1 lijn zit. Je hebt dus meerdere RDW stations binnen Nederland en onderling verschillen ze nogal eens qua wat wel en niet mag. Bij de APK zijn dergelijke aanpassingen geen afkeur maar bij een typegoedkeuring binnen Nederland kan het als je pech hebt wel eens tegen zitten en moet je de jeep als standaard JK aanbieden. Het is dus handig als je de originele onderdelen behoudt mocht het fout gaan zodat je dan effe 8 uur moet zweten om de onderdelen te wisselen. Tevens gaan ze de JK wegen op het moment dat je daar bent en al die zware zaken gaan er ook voor zorgen dat je meer MRB moet gaan betalen. Hou de JK dus lekker licht als je hierheen komt.

 

Tevens verandert er elk jaar bij de RDW wel iets en wat nu van toepassing is kan over 1 a 2 jaar ineens weer anders zijn. Mijn advies is dus ga je pas verdiepen in de RDW als het moment daar is om weer terug te keren naar Nederland met de JK.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een voertuig meeneemt als verhuisgoed krijgt deze altijd een kent ongeacht typegoedkeuring

moet voldoen aan de apk eisen en niets meer wel evt gewicht in de gaten houden dat dit niet

over het max gewicht heengaat van auto en lading

 

Wagen wordt goedgekeurd als hij aan de europese wetgeving zoals voertuig geregistreerd staat voldoet. Dus als die verhoogd of verbreed is is het nooit zeker dat die in die staat goedgekeurd gaat worden zonder aangepast te moeten worden naar zijn oorspronkelijke staat of vorm.

 

Heb al eerder mensen horen zeggen dat het wel effe lukt bij de RDW. Ook een TJ op grijs kenteken zetten was zo gepiept bij de RDW omdat ze bij de RDW hier om de hoek niet moeilijk doen. De 2e TJ op grijs kenteken die ook echt voor grijs kenteken betaald moet nog geboren worden en zo zijn er meer van dit soort gevallen bekend waarbij je niet zomaar ervan uit moet gaan dat de RDW het zomaar accepteert. Hou daarom altijd je originele onderdelen achter de hand mocht je terugkeren naar Nederland. Dan bouw je hem om naar origineel laat hem op Nederlands kenteken zetten en plaats daarna de verhoging weer terug als het nodig mocht zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Ik kan alleen maar bevestigen betreft wegen.

Mijn JK is een US-import en het gewicht op het kenteken is hoger dan zou moeten.

Zit nu in een klasse hoger dan de Euro versie.

 

Ben het betreft de RDW met Michel eens.......

Ja Roo, maar die van jou veranderd langzaam maar zeker in een tank..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo was hij bij import, bijna een Lowrider....

(Heb hem zo btw niet gekocht)

 

Wellicht was de mijne zwaarder door de Rubicon onderdelen. (achteras en sway-bar unlock)

Plus de accu en niet geheel lege tank, die Olaf natuurlijk bedoeld. (toch?)

Ook op kenteken is hij van 02-2007 ipv 06-2007 wat in de deur staat.

Dit zou ik ook controleren voor het vast staat bij de RDW.

 

Weet dat er een JK uit de VS

post-6874-0-12159400-1414594870_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...