Spring naar bijdragen

Bonkende Versnelling


Recommended Posts

Beste allemaal,

 

Ik ben in het bezit van een Jeep Grand Cherokee Laredo uit 2006 3.7 i.

 

Heb het volgende euvel;

 

- soms bij gas loslaten ( je rijdt wel) nadat je even stevig gas hebt gegeven lijkt het net of de aandrijfas bonkt (als of hij losschiet/terugschiet uit de versnelling).

 

- ditzelfde bij (wederom soms) rustig versnellen en je gaspedaal op vaste stand houden, als de auto  die snelheid bereikt bonkt hij in de hoogste versnelling lijkt wel...

 

- soms moet je behoorlijk wat meer gas geven wil de auto uiteindelijk gaan rijden. ( je geeft meer gas dan dat er daadwerkelijk versnelling/snelheid is, dit is alleen bij vanuit stilstaan. Als de auto eenmaal rijdt is dit euvel weg.

(Heb wel de versnellingsbak al opnieuw met olie laten verversen (4000km geleden) en de auto aan de stekker gehad maar hij geeft geen foutmeldingen)

( na dit verversen was dit wel wat minder)

 

Iemand enig idee??

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die van mij (crd 3.0) doet dat ook. Ik was een keer in de garage voor een recall en de monteur merkte op dat er speling zat in de bak ophanging. Die heeft boven en onder een rubber en door veroudering onstaat er spelling. Als ik het dus goed begrepen heb hoor je dus de bak of naar voren of naar achteren knallen al naar gelang je gas geeft of juist loslaat. Aannemend dat dit het probleem is natuurlijk.

Als doe het zelver meteen gevraagd aan de monteur wat je hieraan kon doen. De onderste rubber is redelijk goed te vervangen maar voor de bovenste moet de bak los. Als je het niet vervangt dan is er extra slijtage aan de aandrijflijn. Ik vraag me af of het onderste rubber ook niet het grootste probleem is omdat daar mogelijk veel meer gewicht op rust. Zolang het nog niet vervangen is trap ik het gas iets trager in (en dan ter compensatie sneller:-)) en laat het ook niet abrupt los maar geleidelijk. Daarmee is het bonkende geluid bijna altijd afwezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Goede tip!! Ik check de rubbers (of laat dat even bij een garage doen.. :))

 

Een maandje geleden toch maar even de pijn genomen en het ophangrubber van de voorste bak laten vervangen bij de Chrysler dealer. Het onderdeel is 50 euro maar met een goed uurtarief komt er een klein beetje bij :mellow: . Ik wilde het zelf doen maar o.a omdat de garage zei dat ze er minstens 3 uur voor nodig hadden en het een pittige klus leek besloten het uit te besteden. Het kost mij meer dan 2 x zoveel tijd en heb eigenlijk maar 3 uur een brug om reparaties te doen als alles in 1x goed gaat. Daarnaast is het vervangen van het rubber zoiets als een fuseekogel vervangen: kan heel erg vast zitten. 

 

Maar het was het geld waard: bij het optrekken en gas loslaten geen gebonkt meer! Sterker nog, de auto trekt aanmerkelijk vlotter weg. Het scheelt als je het koppel gebruikt om van je plaats te komen en niet om een deuk in je chassis te slaan met je diff :frusty: . Natuurlijk zal een auto met 275000 km nooit meer geheel spelingsvrij zijn maar zeker een zinnige investering...

 

Hier krijg je een goede indruk van hoe de vervanging in z'n werk gaat.

http://www.fourwheeler.com/how-to/transmission-drivetrain/1406-2005-jeep-grand-cherokee-front-differential-mount-fix/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...