Spring naar bijdragen

Kopervet, Koperslib, Loctite Etc.


Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Nu ik meer en meer sleutel aan de Jeep zoek ik ook meer en meer op internet naar info mbt sleutelen (moet toch weten wat ik doe :) erg handig, alle info die je op fora en op youtube kan vinden). Ik lees hierbij met regelmaat over gebruik van kopervet, koperslib (of koperslip? iedereen lijkt het anders te schrijven), loctite etc. op bouten/schroeven en bv bij rem-onderdelen. 

 

Ik kan alleen nog niet echt duidelijke info vinden wanneer je nu wat moet gebruiken. Wat doet bv kopervet nu precies, wat is het verschil met koperslib en hoe weet ik wanneer ik het moet gebruiken (en wellicht wanneer ik het vooral NIET moet gebruiken)?

 

Loctite is naar mijn weten bedoelt om ervoor te zorgen dat bouten niet los trillen. Ook hier: hoe weet ik wanneer ik het moet gebruiken? Lijkt mij dat je bij geen enkele bout wilt dat 'ie los trilt.....maar toch gebruikt men het lang niet altijd? 

 

Alvast bedankt voor de tips!

 

Martin

bewerkt door Martin_N
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Martin,

 

De meningen zijn verdeeld.

 

Kopervet kun je gebruiken als je bijv. bougies indraait, en wielbouten.  Natuurlijk helpt dit tegen het vastzitten, beter dan gewoon vet.  Gewoon vet gaat op het motorblok wegsmelten en opdrogen, en dan zitten de bougies nog meer vast natuurlijk.  Op wielen heb je dit ook, bij langdurig remmen worden die hubs gloeiend heet en koekt het vet vast.

 

Vandaar dat met kopervet gebruikt, ook soms met molybdeen bisulfide gecombineerd is beter, omdat dit niet zo opdroogt.  Ik monteer altijd bougies en wielbouten met wat kopervet (niet overdrijven natuurlijk).

 

V

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie! Ik kwam alleen ook al berichten tegen die het gebruik van kopervet op wielbouten juist weer enorm afraden. Het lijkt inderdaad dat de meningen aardig verdeeld zijn ;) 

 

Momentsleutel(s) ben ik op dit moment ook naar aan het kijken.

 

Ik heb er nog 1 voor het rijtje. Ik ben mijn 8.8 as aan het opbouwen, en bij het revisie setje voor de handrem (met nieuwe veertjes, klemmetjes etc.) zit ook een zakje 'white lithium grease'. Iemand enig idee waar dit voor te gebruiken? 

 

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn wielbouten zet ik steeds vast op 90Nm, dat is ruim voldoende, en met een beetje vet eraan krijg je die overal los met je wielsleutel.

Dit is een beetje afhankelijk van de grootte van je banden. Grotere banden zijn moeilijker gebalanceerd te krijgen. En zeker als je er het terrein mee ingaat, is soms de balans ver te zoeken door alle blub en zo dat zich aan je banden en velgen vastzet.

 

Als je bijv. je 35-ers waar je net mee door een modderpoel bent gereden op 90Nm vastzet en hierna de weg mee opgaat, dan heb je grote kans dat door de onbalans er een aantal wielbouten spontaan loskomen. Je moet ze natuurlijk wel eerst zo goed mogelijk schoonmaken. Maar dat is niet op alle lokaties even goed mogelijk.

bewerkt door DogJeeper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...