Spring naar bijdragen

Sensoren In De Banden


Recommended Posts

Ik heb een Grand Cherokee gekocht (2006, grijs kenteken) en deze heeft o.a. sensoren in de banden. Rechtsvoor werkt de sensor niet, betekent dat de computer in het dashboard continue aangeeft dat de band leeg is terwijl er niets aan de hand is. Jeep-garage gevraagd of ze dit, eventueel met een software-update konden uitzetten, ze zeggen dat dat niet mogelijk is. Betekent dus dat als straks de winterbanden erop gaan (zonder sensoren, want deze banden heb ik nog van mijn vorige Jeep) ik ook weer altijd en eeuwig die stomme melding heb. Eruit slopen is dan volgens mij ook geen optie?? Mee leren leven??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een Grand Cherokee gekocht (2006, grijs kenteken) en deze heeft o.a. sensoren in de banden. Rechtsvoor werkt de sensor niet, betekent dat de computer in het dashboard continue aangeeft dat de band leeg is terwijl er niets aan de hand is. Jeep-garage gevraagd of ze dit, eventueel met een software-update konden uitzetten, ze zeggen dat dat niet mogelijk is. Betekent dus dat als straks de winterbanden erop gaan (zonder sensoren, want deze banden heb ik nog van mijn vorige Jeep) ik ook weer altijd en eeuwig die stomme melding heb. Eruit slopen is dan volgens mij ook geen optie?? Mee leren leven??

 De dealer kan ze wel uitzetten.

 

Dit doet men door het aansluiten van de OBD computer, die daartoe voorzien moet zijn van speciale software.  Deze software kost echter 300 euro en vandaar dat de meesten zeggen dat het niet lukt.

 

Als je zelf je bandenspanning regelmatig controleert heb je al die zooi in feite niet nodig.  Niet moeilijk dat een auto de dag van vandaag zoveel kost.  Maar ja, hoe meer snufjes hoe beter natuurlijk voor sommigen.  Jeepservice in Wetteren bijvoorbeeld ging zo'n software aanschaffen om die drukmeldingen eruit te programmeren, misschien kan hij je helpen ?

 

ofwel: Kun je je display niet op iets anders zetten (op het gemiddeld verbruik bijvoorbeeld ?  :lol: )

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

UPDATE:  ik heb in de manual van mijn 2010 WH het volgende gelezen:

 

Buiten gebruik stellen van het TPMS systeem:

 

als je 4 wielen monteert zonder sensoren, dan gedurende 10 minuten rijden met een snelheid van meer dan 24 km/u en het systeem gaat nog een paar keer van zijn oren maken, en dan definitief zwijgen.  Enige manier om het terug aan de praat te krijgen is wielen monteren met sensoren en opnieuw 10 minuten gaan rijden.

 

Je kunt dus in principe de sensoren uit je wielen halen (dat zijn grijze bakjes ter grootte van een veldmuis) en dan zal het systeem normaal ermee ophouden.  Althans bij de WH 2010 modellen.  Staat op pg. 151 van de gebruikers manual.

 

Is dit bij de 2006 ook zo ?  I don't know... RTFM... :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de reacties. Display op iets anders zetten lukt even, springt snel weer terug naar de melding. Volgens de garage blijft het ook branden als ik de winterbanden zonder sensoren erop zet. Als 10 minuten rijden zonder helpt zou dat fijn zijn. Zal ook eens kijken waar Wetteren ligt! Ik heb geen Nederlandse gebruikershandleiding helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wetteren ligt bij Gent.

 

Bel anders eens naar die kerel, of mail hem.

 

Vorige keer toen ik bij hem was (in april) ging hij zo'n toestel kopen om die meldingen te mollen.

 

Bij mijn 2010 moet het blijkbaar lukken volgens de handleiding.

 

altijd het proberen waard, beter of gek worden en eindigen in een instelling... :frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hallo allemaal. Ik heb een JGC uit 2005. Dit jaar heb ik wireless control module een software update laten geven bij HAI in Rijnsburg. Koste 25 euro tegelijk met een recall update voor de tussenbak. Die laatste update bevat alleen voor Europa de winterbanden optie. Dat houdt in dat als er winterbanden gemonteerd worden zonder sensoren en je 10 minuten rijdt het systeem zich reset en er geen meldingen meer op het dashboard verschijnen.

Na de update zijn de sensoren verwijderd bij de lokale banden boer. Helaas was ik zo stom om de verwijderde sensoren mee te nemen in de auto waarna het systeem aangaf dat er 4 banden lek waren. Ook nadat de sensoren uit de cabine waren bleef dit staan. Vervolgens heb ik van mijn werk een drukvaatje geleend, daar de sensoren ingegooid en er 2.5 bar opgezet. In de auto gelegd, contact aangezet en een paar minuten gewacht. De display gaf netjes weer druk aan. Vervolgens sensoren ver van de auto opgeslagen en na 10 minuten rijden nog 1 maal een piepje en vervolgens verschenen er streepjes op het druk overzicht! Daarna nooit meer die rotte 'service tire pressure system' melding gehad! Oh ja, vergeet je reserve wiel niet want die sensor wordt ook gedetecteerd ondanks dat die niet op de display gemeld wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...