Spring naar bijdragen

Nog Steeds Startproblemen Bij Vochtig Weer


msbox
 Share

Recommended Posts

Hallo

Mijn YJ 2.5 uit 1990 heeft ieder najaar weer startproblemen.

Vorig jaar zijn de startmotor, bougies en de bobine vervangen. De accu is 2 jaar oud.

Als het vochtig en koud wordt moet ik soms 4 of 5 keer starten voordat de motor draait.

Wat zou het probleem nog meer kunnen zijn?

Groet

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de kabels wel vervangen zijn, dan toch even loshalen, en controleren of de dopjes op de bougies nog goed vastzitten. Meteen de doppen van de bougiekabels & bobinekabel inspuiten aan de bougie en verdeelkapzijde met WD40 (ook als je nieuwe monteert) Verdeelkap idem, even loshalen schoonmaken/onvetten van binnen met remmenreiniger en daarna inspuiten met WD40.

 

Je kunt de kabels testen door s'avonds als het goed donker is de wagen te starten en dan met een plantenspuit water op de kabels te vernevelen. Als je dan blauwe vonken ziet springen zijn in ieder geval je kabels slecht. Soms hoef je niet eens water te vernevelen om die vonken over de kabels te zien springen.

 

Ik neem aan dat de YJ ook een relaisbox onder de motorkap heeft. Even openmaken en een voor een alle relais & zekeringen lostrekken, ontvetten met remmenreiniger en daarna de aansluiting in de box met WD40 inspuiten.

 

Zelfde met de injectoren, even voorzichtig de stekkertjes losmaken, schoonmaken en daarna in de WD40.

 

Als je toevallig een compressor hebt alles vantevoren ook even met het luchtpistool goed droog en schoonblazen. Heb je die niet dan vervliegt de remmenreiniger toch wel snel en verdrijft de WD40 zelf eventueel aanwezig vocht.

 

Als je dan toch bezig bent, meteen elk stekkertje dat je onder de kap tegenkomt losmaken, schoonmaken en liberaal in de WD40 spuiten en ook even controleren of je beidde accupolen netjes schoon zijn.

 

Werkt dat allemaal niet dan kun je daarna nog proberen wat relais te wisselen. Bij de TJ zijn, ik dacht het claxon relais en benzinepomp relais, bijvoorbeeld hetzelfde als het startrelais dus kun je die uitwisselen. Dus even kijken of je een of meer dezelfde relais hebt, waar ze voor zijn en die even uitwisselen.

Haal ook eens s'ochtendsvroeg de luchtbak van de motor af en kijk of er misschien aan de binnenkant condensvorming is.

 

Als er daarna nog steeds geen verbetering inzit dan zou het misschien condensvorming "ergens" in het benzinesysteem kunnen zijn of het inlaatstuk!?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de kabels wel vervangen zijn, dan toch even loshalen, en controleren of de dopjes op de bougies nog goed vastzitten. Meteen de doppen van de bougiekabels & bobinekabel inspuiten aan de bougie en verdeelkapzijde met WD40 (ook als je nieuwe monteert) Verdeelkap idem, even loshalen schoonmaken/onvetten van binnen met remmenreiniger en daarna inspuiten met WD40.

 

Je kunt de kabels testen door s'avonds als het goed donker is de wagen te starten en dan met een plantenspuit water op de kabels te vernevelen. Als je dan blauwe vonken ziet springen zijn in ieder geval je kabels slecht. Soms hoef je niet eens water te vernevelen om die vonken over de kabels te zien springen.

 

Ik neem aan dat de YJ ook een relaisbox onder de motorkap heeft. Even openmaken en een voor een alle relais & zekeringen lostrekken, ontvetten met remmenreiniger en daarna de aansluiting in de box met WD40 inspuiten.

 

Zelfde met de injectoren, even voorzichtig de stekkertjes losmaken, schoonmaken en daarna in de WD40.

 

Als je toevallig een compressor hebt alles vantevoren ook even met het luchtpistool goed droog en schoonblazen. Heb je die niet dan vervliegt de remmenreiniger toch wel snel en verdrijft de WD40 zelf eventueel aanwezig vocht.

 

Als je dan toch bezig bent, meteen elk stekkertje dat je onder de kap tegenkomt losmaken, schoonmaken en liberaal in de WD40 spuiten en ook even controleren of je beidde accupolen netjes schoon zijn.

 

Werkt dat allemaal niet dan kun je daarna nog proberen wat relais te wisselen. Bij de TJ zijn, ik dacht het claxon relais en benzinepomp relais, bijvoorbeeld hetzelfde als het startrelais dus kun je die uitwisselen. Dus even kijken of je een of meer dezelfde relais hebt, waar ze voor zijn en die even uitwisselen.

Haal ook eens s'ochtendsvroeg de luchtbak van de motor af en kijk of er misschien aan de binnenkant condensvorming is.

 

Als er daarna nog steeds geen verbetering inzit dan zou het misschien condensvorming "ergens" in het benzinesysteem kunnen zijn of het inlaatstuk!?

Hallo

 

Ik heb het voor de zekerheid nog even nagekeken. Tijdens de laatste beurt zijn de startmotor, verdelerkap en rotor vernieuwd.

Wat niet gebeurd is zijn de bougiekabels en de bobine.

Kan de bobine de oorzaak zijn van de startproblemen ? Ik dacht dat deze alleen oorzaak was voor onregelmatige verbranding.

 

Groet

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als hij het echt alleen slecht doet bij koud/vochtig weer zou ik het eerst in een vocht probleem zoeken, daar kan de bobine natuurlijk ook last van hebben. Ook op het koude motorblok, plastic onderdelen en ook op de bougiekabels komt condensvorming voor en dat kan overal naartoe lekken. Een paar kleine druppeltjes vocht in de verdelerkap is al voldoende om een motor beroerd te laten lopen en je uren te laten zoeken naar de oorzaak.

 

Bobine is altijd een beetje moeilijk, bij een 2e handse is geen garantie dat die ook goed is en duurder dan een busje WD40, remmenreiniger, oude tandenborstel en een doekje waarmee je een hoop andere oorzaken zelf kunt uitsluiten.

 

Maak alles dus eerst schoon en zet het in de WD40, dat kan zowiezo geen kwaad en eigenlijk alleen maar goeds ;-) probeer het daarna een paar dagen of er verbetering is. Monteer ook een setje nieuwe bougies en kabels ook dat kan nooit kwaad als je niet weet wanneer die voor het laatst vervangen zijn.

 

Als ie het dan nog blijft doen kun je verdachte onderdelen gaan vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...