JGJ Nijland Geplaatst December 2, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2013 (bewerkt) Misschien een domme vraag, maar dit is mijn 3e Jeep maar mijn eerste Automaat. Kan je van 2WD naar 4WD schakelen terwijl je rijdt? Bij de handgeschakelde bakken trap je de koppeling in en schakel je om, maar hoe gaat dit bij een automaat? Hoor graag. grt Joost December 2, 2013 bewerkt door JGJ Nijland Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wimvan hezik Geplaatst December 2, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2013 Van 2H naar 4H wordt bij een Wrangler JK geadviseerd dit niet boven de 80km per uur te doen. Van 4H naar 4L moet hij in zijn Neutraal staan, met een maximum van 5km per uur. Gaat het makkelijkste als hij iets rolt, bij stilstand gaat dit soms erg zwaar. Dit wordt ook 'geadviseerd' in de handleiding om dit niet in stilstand te doen en in N. Maar pas wel op met 4wd op de weg, als hij teveel grip heeft kan dit schade opleveren. En dit wordt dan een redelijk duur geintje. groet Wim 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JGJ Nijland Geplaatst December 2, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2013 Dank voor je antwoord Wim, Dus als ik het goed begrijp kan de automaat gewoon in D blijven staan terwijl je van 2H naar 4H overschakelt? Gaat tegen mijn gevoel in... grt Joost Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst December 2, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2013 (bewerkt) Dank voor je antwoord Wim, Dus als ik het goed begrijp kan de automaat gewoon in D blijven staan terwijl je van 2H naar 4H overschakelt? Gaat tegen mijn gevoel in... grt Joost Yep, dat gaat bij de handbakken ook gewoon heel soepel (rijdend in de versnelling). Maar dit is alleen van 2H naar 4H, naar N of 4L is een ander verhaal! December 2, 2013 bewerkt door Masis Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst December 3, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2013 (bewerkt) Hoi Joost, Verhaal van Wim klopt helemaal !! En de waarschuwing van Masis, betreft de 4L. Staat trouwens ook 'gewoon' in de handleiding, mijne is in het Amerikaans en zegt hetzelfde. Of via een filmpje : , voorheen stond het ook op de Jeep site.. In praktijk zal je het overschakelen van 2H naar 4H op een veel lagere snelheid doen, tenminste dit is mijn ervaring. (in de kleine 3 jaar) Wim en ik rijden iig regelmatig in het terrein met een JK, +- 1x per maand bij de JCN. (Jeep Club Nederland) Hebben beide een JK automaat, Wim een diesel en ik een benzine. (beide 2007 en een 2drs.) Zou je het in praktijk uitgelegd willen hebben, zou ik zeggen kom een keer langs bij de JCN. En vraag naar Wim of Roo. Dan leggen wij het je ter plaatsen uit, ook voor 4L enz. (is maar een voorstel) Waar je wel rekening mee moet houden en wat Wim ook al aangaf is: Gebruik de 4H en 4L niet op een gewone asfaltweg, zeker niet bij veel grip. Omdat de voor en achteras dan een 1 op 1 verbinding heeft via de tussenbak. Als je in een bocht zit, maakt je vooras een grotere draaicirkel als je achteras, terwijl de aandrijving dezelfde omwenteling maakt. Dit verhoogd de kans op schade in je tussenbak, diffs of kruiskoppelingen. Zie ook de uitleg op You Tube. Succes en misschien tot ziens ergens in het veld of bos. En mochten er nog andere vragen zijn...wellicht weten we het. Groet Roo December 3, 2013 bewerkt door Roo4JK Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JGJ Nijland Geplaatst December 11, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 11, 2013 Hoi Joost, Verhaal van Wim klopt helemaal !! En de waarschuwing van Masis, betreft de 4L. Staat trouwens ook 'gewoon' in de handleiding, mijne is in het Amerikaans en zegt hetzelfde. Of via een filmpje : , voorheen stond het ook op de Jeep site.. In praktijk zal je het overschakelen van 2H naar 4H op een veel lagere snelheid doen, tenminste dit is mijn ervaring. (in de kleine 3 jaar) Wim en ik rijden iig regelmatig in het terrein met een JK, +- 1x per maand bij de JCN. (Jeep Club Nederland) Hebben beide een JK automaat, Wim een diesel en ik een benzine. (beide 2007 en een 2drs.) Zou je het in praktijk uitgelegd willen hebben, zou ik zeggen kom een keer langs bij de JCN. En vraag naar Wim of Roo. Dan leggen wij het je ter plaatsen uit, ook voor 4L enz. (is maar een voorstel) Waar je wel rekening mee moet houden en wat Wim ook al aangaf is: Gebruik de 4H en 4L niet op een gewone asfaltweg, zeker niet bij veel grip. Omdat de voor en achteras dan een 1 op 1 verbinding heeft via de tussenbak. Als je in een bocht zit, maakt je vooras een grotere draaicirkel als je achteras, terwijl de aandrijving dezelfde omwenteling maakt. Dit verhoogd de kans op schade in je tussenbak, diffs of kruiskoppelingen. Zie ook de uitleg op You Tube. Succes en misschien tot ziens ergens in het veld of bos. En mochten er nog andere vragen zijn...wellicht weten we het. Groet Roo Dag Roo, dank voor je zeer uitgebreide reactie. Heb t ondertussen geprobeerd en t werkt perfect. Ken ook de risico's van inschakelen op de verharde weg. Is niet mn eerste Wrangler, wel m'n eerste automaat, Vandaar ;-) Goed dat er zo'n forum is! Dank allen! en tot de volgende vraag ;-) Joost Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nkijkuit Geplaatst December 12, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2013 Ha ha. Om een lang verhaal kort te maken: ja! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.