Spring naar bijdragen

#*%*# Kachel :-(


Recommended Posts

Hallo Jeepers,

 

De problemen met de Jeep (WJ 1999 4.0) stapelen zich op. Ik wist wel dat het niet goedkoop is om Jeep te rijden, maar ik sta nu toch bijna op het punt om ermee te stoppen. 

 

De kachel is kapot, blenddoors zijn ok maar de radiator zit verstopt. 1e keer geprobeerd te flushen met radiatorontstopper, tweede keer door mijn onderhoudsmonteur met gootsteenontstopper, 3e keer met soda en veel kokend water gespoeld, de radiator werd toen warm (gevoeld bij de blenddoors) maar dat kwam denk ik eerder door de straling van het kokende water dat telkens werd aangevoerd dan van het water dat daadwerkelijk onderin de radiator komt. Ik ga het nu nog een keer proberen met heftiger ontstoppingsspul, maar daar moet ik wel mee oppassen dat het de radiator niet te veel aantast (moet er zelfs handschoenen bij dragen :huh: )

Als dat niet lukt zit er niks anders op dan de kachel te laten repareren, maar ik ben bang dat ik dan 1500 euro verder ben.

Weet iemand een goed adres in de omgeving Den haag of Zuid Holland. Mijn garagist wil het overigens ook wel doen maar het wordt voor hem ook pionieren. Ik zat ook te denken aan zelf doen, maar nu vraag ik mij af of ik na het verwijderen van het dashboard het kachelhuis kan openmaken terwijl deze nog gemonteerd zit ,of half los zoveel als kabels en slangen toelaten, of moet ik ook de airco leeg maken en afkoppelen omdat de unit er helemaal uit moet. Als dat zo is dan moet ik het sowieso laten doen. Ik ben best handig en misschien doe ik er wel 2 keer zo lang over, maar van airco's blijf ik af.

 

Volgende:

Hij hapt en wringt in krappe bochten. De diff-olietjes zijn vervangen. Achter (juli), voor (okt), echter nu het kouder/vochtiger wordt is het happen erger. Nu heb ik niet zelf de olie vervangen en weet ook niet welk merk er gebruikt is, ik weet wel dat er LS toevoeging bij zit, maar weet ook niet of het de losse van Mopar was of een olie met een LS toevoeging er in.

Ik zou het dus voor en achter opnieuw kunnen doen, maar ik denk dat ik maar eerst ga testen zonder voorste aandrijfas zodat ik de tussenbak kan uitsluiten of constateren dat het juist daaraan ligt.

Hoe lang kan ik rijden/testen zonder voorste aandrijfas? Ik lees ook wel eens dat mensen heb helemaal weglaten, maar dat wil ik liever niet, zeker niet in de winter. 

Mocht dit ook tegen zitten en dus mijn tussenbak  (quadratrac2 nv247) vervangen moet worden, dan heb ik daar ook weer een prijzige reparatie, of is de gerotorpomp (deze zit er toch in ipv een visco?) los te vervangen?

 

Dit gaat weer flink in de papieren lopen en dat gaat al bijna over de huidige dagwaarde heen.

Aan de andere kant heb ik al zoveel erin gestopt de afgelopen twee jaar dat het weggegooid geld is als ik hem weg doe.

 

Kortom, als jullie handige tips hebben, of een goede reparateur weten, of misschien iemand die het wil repareren voor me. Alle input is weer van harte welkom, maar door de te verwachten kosten kan het ook wel eens het einde betekenen van mijn korte Jeep affaire.

 

Groet Roland 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Roland,

 

Echt wel niet leuk om dat allemaal te horen.

 

Waarmee zou die kachelradiator wel verstopt zitten ?  Ik kan me best voorstellen dat een huishoudtoestel dichtkalkt van het leidingwater, maar bij onze Jeeps zit er toch koelvloeistof in het circuit ?  Ik vermoed dat ontstopper en ander agressief spul misschien niet de oplossing is, zolang je niet weet wat de kachel verstopt ...

 

Heb jij een quadradrive of een quadratrac II ?  In principe kan het geen kwaad om met een WJ rond te rijden zonder voorste aandrijfas.  Daar heeft de NV247 absoluut geen seconde last van.  Ook zonder achterste as mag je rijden, maar ja, dan geraak je niet meer vooruit natuurlijk.

 

ps. heb je in de tussenbak speciale NV247 vloeistof gekapt ?  Toch geen ATF III of zo erin gedaan h

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al eens geprobeerd om met de tuinslang de kachelradiator door te spoelen? Probeer het ook tegen de normale stroomrichting in, mocht er iets vreemds in zitten, komt het er misschien uit. Er is ook een speciaal flushmiddel in de handel voor radiators. Ik zou geen gootsteen ontstopper gaan gebruiken.  :unsure: 

 

Mocht je toch naar een Jeep specialist willen, dan kan ik je garage Modern in Delft aanbevelen.

 

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Roland,

 

ik heb bij mijn kachelradiateur de volgende test gedaan:

 

1. Beide kachelslangen loshalen van waterpomp.

 

2. Met waterslang een 10L emmer vullen tot deze vol is, de tijd meten hoe lang dit duurt.

 

3. 10L emmer onder auto zetten , zodat kachelslang in emmer uitkomt.

 

4. Waterslang op kachelslang aansluiten.

 

5. Kraan openen en tijd meten hoe lang het duurt tot de emmer vol is.

 

Deze eenvoudige test laat weten of je kachelradiateur geblokt is.

 

Mijn vader heeft onlangs bij zijn WJ de radiateur vervangen. Hele dashboard uit de auto gehaald.

Nieuwe kachelradiateur geplaatst, blend doors meteen vervangen en A/C radiateur vervangen.

Als je dit doet dan adviseer ik om al deze componeneten mee te pakken omdat de boel toch open ligt.

 

Groeten,

 

Ren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de input beste mensen.

Gelukkig is de oplossing gevonden. Na veel spoelen van de kachelradiator, wat dus niet bleek te helpen, heb ik de autol naar de LPG specialist in de buurt gebracht omdat ik de verdamper verdacht van slecht functioneren. Het komt bijna nooit voor, maar bij mij was het dus toch gebeurt dat de verdamper dichtgeslibd was met troep, kalkresten wat roestwater etc, dus er ging ook geen warmte naar de kachelradiator. Er is een nieuwe verdamper in gegaan en de LPG installatie is gecheckt en heeft een beurtje gehad en godzijdank doet nu ook de kachel het weer.

Ik had er niet eerder bij stil gestaan dat het de verdamper kon zijn, maar toen ik voor de zoveelste keer aan het flushen was en oa ook kokend water in de kachelradiator had gegooid werd de kachelradiator zelf wel heet, zodra ik alles aansloot en de motor liet draaien bleef alles weer koud. Mijn logische conclusie was toen dat het de verdamper moest zijn, als die blokkeert heb je ook geen warmte. Gelukkig had ik nu eens gelijk en heeft de LPG specialist mij goed geholpen. Ik hoop nu ook twee vliegen in een klap te slaan, want hij had ook nog wel eens wat kuren dat de motor inhoudt en ik hoop dat dat nu ook voorbij is.

Frans: ik heb een quadratrac2 en ik denk dat ik eens ga proberen om de vooras te verwijderen om de tussenbak als veroorzaker van het wringen/happen te kunnen aanwijzen.

Ab: ik zal Modern in Delft onthouden als ik weer wat moet laten doen.

Desalniettemin ben ik echt superblij dat mijn kachelprobleem is opgelost, ik heb thuis weer mooie pluspunten gescoord, het wordt een mooi weekend :-)

bewerkt door Rol
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoera !

 

Als ik het dus goed begrijp, zit die LPG verdamper in serie met de kachel ?

 

Als die verdamper dan dichtslibt, heb je geen kachelwater dan ?

 

Maar hoe kan die verdamper dan nog goed werken, daar moet dan toch ook iets aan haperen zodat je dat in het LPG rijden gewaar wordt , of ben ik mis ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frans,

 

Het koelwater gaat inderdaad vanaf de motor naar de verdamper en door de verdamper heen naar de kachelradiator, in serie geschakeld dus.

Omdat er nog wel een heel klein beetje water doorheen ging, bleek dat net genoeg te zijn om de verdamper te laten werken, maar niet genoeg voor de kachelradiator. Het lijkt erop dat de vorige eigenaar de temperatuur waarop wordt overgeschakeld naar gas, had laten afstellen op 35 gr wat eigenlijk te laag is, de meeste staan op 50 gr afgesteld. Ik kan me voorstellen dat ze dat toen gedaan hebben omdat er te weinig doorstroming was door de verdamper heen, als hij niet snel overschakelt dan stel je gewoon de temperatuur bij toch? 

De LPG garage stelde eerst voor om de verdamper parallel te schakelen omdat de kachelradiator het toch al niet deed, dit zou dan beter zijn voor de LPG installatie, er vanuit gaande dat de verdamper goed was. Nadat ik vroeg of ze de verdamper wilde testen en voorstelde dat bij enige twijfel de verdamper vervangen moest worden, kwam dus de verstopte verdamper tevoorschijn.

Staat dat stuk van het koelingssysteem (verdamper-kachel) eigenlijk parallel geschakeld met de rest van de motor, want daar heb ik nooit koelingsproblemen mee gehad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans,

Nog even reactie op je eerdere posting.

Als ik eerlijk ben weet ik niet wanneer de olie van de tussenbak vervangen is, ik zal vragen aan de garagist of hij dat een keer gegaan heeft bij een beurt.

Anders is het natuurlijk beter dat ik dat eerst ga doen met de juiste olie, om eea uit te sluiten. 

Mijn Jeep heeft nu 205000 km gereden. Toen ik hem sept 2011 kocht stond er 170000 op de teller.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien kun je inderdaad wel eens die NV247 verse vloeistof geven.

 

Maar gebruik wel de aanbevolen Mopar vloeistof voor dit type tussenbak.  Misschien heeft de vorige eigenaar er ATF ingekapt, maar dat is niet aan te raden.

 

Je voorste aandrijfas eraf halen zou al vlug moeten uitmaken of er iets met het voorste differentieel of vooras aan de hand is.

 

Als hij blijft happen in krappe bochten moet je dan toch terwijl de voorste aandrijfas er van tussen is , stilaan het achterste diff en ook  de kruiskoppelingen vooraan bekijken, terwijl je toch bezig bent.

 

En als laatste: geef niet op.  Eens je je ganse spaarzwijn :wacko:  in de herstellingen gestopt hebt, zal je jeep terug perfect rijden en heb je er gegarandeerd plezier aan.  Ondertussen heb ik de mijne 7 jaar en ik zou hem nog niet willen missen voor iets anders.

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...