Spring naar bijdragen

Inhouden En Stotteren


Recommended Posts

Mijn 4.0 wj 1999 houdt ook wat in bij de lagere toeren en langzame snelheden, vaak bij 'koude' motor binnen de eerste kilometer. Beetje met gaspedaal spelen en een keer stevig optrekken helpt meestal wel en daarna doet ze het goed. Maar gister op de terugweg vanuit Assen naar Den haag begon ze een beetje te 'bokken/inhouden' rond de 110-120 km/u 2100 rpm , beetje gas erbij werd niet op gereageerd pas bij weer vol intrappen schakelde ze terug en pakte ze ook weer op. Ben maar met cruisesnelheid 100km/u terug gereden en dat ging verder prima. Het viel me op dat de oliedrukmeter, die de het laatste halfjaar bijna continue op 5 stond, tijdens het inhouden netjes op 3,5 stond en daarna weer op 5, dit zal waarschijnlijk helemaal los staan van elkaar, maar vond het opvallend. Ik heb tijdens het inhouden ook nog overgeschakeld op benzine, dat leek wel wat beter te gaan dan op LPG maar er was nog steeds sprake van wat inhouden. Het zijn kleine lichte schokken door de auto heen.

 

Zou dit ook aan de sensoren kunnen liggen (lambda/ nokkenas/ krukas) of is dit meer iets van brandstof toevoer of softwareprobleempjes.

Verder heeft mijn LPG installatie al twee jaar geen beurt gehad, maar ik weet ook niet of dat nodig is omdat uit te laten voeren.

Woensdag gaat ze naar de garage voor APK en beurt, dus als jullie mij een richting zouden kunnen geven wat het is dan ben ik al blij en kan ik dat doorgeven.

 

Oja, wat ze ook doet is (soms)  inhouden met een schok bij overschakelen van 2e naar 3e versnelling en dan vooral bij twijfelend, beetje lafjes, gas geven. Als je vanaf het groene licht meteen het pedaal intrapt en lekker doortrekt dan treedt dit inhouden niet op. Zou dit te wijten zijn aan de zelfde oorzaak of is dit meer een automaat probleem.

Afijn, alle input is welkom.

 

Groeten... 

Roland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Sickboy,  Dit is zo simpel dat kan ik zelfs gaan doen. Of het de oorzaak is weet ik niet, maar het zou zo maar kunnen. Ik neem aan dat het bij mijn WJ hetzelfde werkt als bij de ZJ. Het zijn immers in de basis toch de zelfde motoren.

Thanks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hey Sickboy

 

Helaas was de kabel goed afgesteld en na bezoek bij garage voor een beurt is het inhouden op de snelweg niet meer voorgekomen. Inhouden na koude start wil nog wel eens gebeuren maar is niet storend, duurt hooguit een paar seconde dat er geen vermogen geleverd wordt en dan pakt de motor meteen weer op. Zojuist 1800 km snelweg achter de rug ivm vakantie en ook daarbij geen problemen gehad.

 

Het licht haperen bij schakelen van 2 naar 3, bijna altijd rond de 60km/h, komt nog wel eens voor. Het hoort natuurlijk niet, maar heel storend is het ook niet. Het lijkt wel op een sensorprobleempje (positie gaspedaal) of een softwareprobleempje zodat de computer niet goed weet of er nou geschakeld moet worden of niet.

Mijn garagist is geen automaatspecialist, misschien moet ik eens naar een automaatspecialist voor dat probleem(pje). Voorlopig heb ik weer heerlijk van mijn auto genoten tijdens de vakantie dus we blijven lachen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Sickboy,

 

Ik zie in je gegevens dat je wel heel erg dichtbij woont (Ypenburg). Zou je, als je wil, een keer kunnen rijden in mijn Jeep om het inhouden te voelen. Volgens mij heb je meer verstand van Jeeps dan ik heb, dus alle advies en zeker van iemand die het dan ook gevoeld heeft is welkom.

 

Laat maar weten of je wilt en tijd hebt.

 

Gr.

Roland. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Gisteren mijn gasklephuis en de stappenmotor schoongemaakt en het lijkt erop (niet te vroeg juichen) dat het inhouden, ca 200m na het starten over is, in ieder geval was het niet duidelijk merkbaar dus een heel stuk minder.

De reden dat het niet duidelijk merkbaar is, komt doordat ik over meerdere drempels de wijk uit rij, dus veel optrekken en remmen, daardoor moeilijk te voelen of de motor inhoudt. Ik hoop dat de schoonmaak voldoende was.

Volgende week de oliedruksensor vervangen omdat mijn meter continu op Max 5 bar staat, begint op een hobby te lijken :rolleyes:  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas heeft het schoonmaken van de stappenmotor niet geholpen en het inhouden wordt nu ook steeds erger. Het gekke blijft dat het inhouden slechts van korte duur is, even geen vermogen, wat schokken (bonken) als je het gaspedaal wat te diep intrapt en vervolgens merk je (ook met een schok) dat alles weer werkt en heb je daarna ook geen problemen meer. Die schokken voel je dan echt door de aandrijving heen gaan maar voor mijn gevoel recht voor de pedalen natuurlijk bij de motor.

 

Nu heb ik 2 verdachten, maar er zullen ongetwijfeld veel meer zijn. E

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thnx Ab, CPS heb ik nog niet vervangen, dus dat moeten we dan ook maar doen, de TPS zal ik eerst doormeten voor ik een nieuwe haal.

Moest even zoeken naar de topic, maar je hebt er gelukkig een aparte topic van gemaakt, beter zo, had ik meteen moeten doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...