Spring naar bijdragen

Balanceren: Lood Of Geen Lood


Recommended Posts

Vorige week nieuwe Cooper STT's besteld en ontvangen en ben maar eens achter balanceer poeder/zand aan gegaan.

Het is in NL niet echt een veel gebruikte methode om onbalans op te heffen in de personenauto industrie maar in de (lichte)vrachtwagen wereld wordt het wel vaker toegepast.  In USA lijkt het meer gebruikt te worden dan hier in NL. Ook in motorbanden lijkt het goed te werken.

 

Er wordt wel wat maar niet heeel veel over geschreven op NL fora maar de gebruikers die het hebben toegepast in hun 4x4 zijn tevreden en ik heb eigenlijk weinig reacties gevonden in NL van gebruikers die zeggen het weer te verwijderen

 

Diverse banden bedrijven waar ik ben geweest hadden nimmer gehoord van deze methode, opmerkingen als dat "bestaat niet" en "kan niet" .

Twee leveranciers die ik had gevonden in de buurt hadden balanceer poeder wel op de voorraad staan maar moesten dit zelf wel eerst bestellen want ze hadden het niet op voorraad.

 

Wat ik in middels gevonden heb is dat je diverse soorten poeder/zand hebt, echt zand is scherper en kan op de duur je band aan de binnen kant beschadigen, pallets(bolletjes) voorzien van een glas of kunstof laagje lijken beter, deze kunnen ook niet gaan plakken als er via het oppompen van de band vocht in de band komt. Ook is er getest na signalen van een extra gevaar van een stof explosie bij een uitbrandende auto maar na is gebleken zijn de pallets niet brandbaar en leveren dus geen extra gevaar.

 

Via een vriendelijk forum lid (bedankt Evert :thumbsup: ) een ander adresje gekregen en gisteren 4x 170 gram's zakjes balanceer poeder besteld van het merk Counteract 170 gram /6 ozz. omdat dat voor mijn bandjes werd geadviseerd in de applicationchart

 

Zodra de zakjes balanceer poeder zijn gearriveerd zal ik hier mijn bevindingen neerzetten,

Misschien is er iemand die het interessant vind.

 

Wat beeld materiaal:

https://www.youtube.com/watch?v=3X6oyNW3Goo

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ervaring met het balanceerpoeder en de balanceerbolletjes. Zowel bij vrachtwagens, motorfietsen als personenwagens. Mijn ervaring is dat bolletjes beter als totaalplaatje werken als poeder maar zink uiteindelijk nog steeds het beste.

 

Elke band is goed te balanceren alleen ligt het vaak aan de bereidheid van de desbetreffende bandenleverancier. Je kan balanceren en balanceren.

 

Ik rij zelf met 37 inch banden met hummer velgen en kon ze met balanceerpoeder/bolletjes niet goed krijgen vanwege de grote verschillen. Met zink kreeg ik ze wel goed maar het koste mij wel ruim 10 minuten per band en dat is iets wat veel bandenbedrijven niet doen en die proberen er dan makkelijk vanaf te komen met als resultaat dat je wagen trilt en dan grijpen mensen naar een alternatief zoals balanceerpoeder of balanceerbolletjes omdat ze denken dat hun band niet te balanceren is op de normale manier.

 

Ik heb bij zowel de vrachtwagens als bij grote banden onder 4x4 voertuigen gezien dat geregeld 300 gram of meer nodig is om 1 wiel te balanceren. Dit ligt voornamelijk aan de band maar ook aan de gebruikte velg. Ook velgen kunnen een afwijking hebben.

 

Als je een wagen hebt met normale tot redelijk normale banden en ze nooit laat aflopen is balanceerpoeder of balanceerbolletjes een oplossing. Laat je de banden wel eens aflopen dan is balanceerpoeder al geen optie meer en zijn alleen de balanceerbolletjes en zink nog een oplossing.

 

Hou ons op de hoogte.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Michel,

Duidelijk antwoord, alleen vraag ik me af, is balanceer poeder dan zo fijn dat het met af laten lopen van de banden uit de band kan geraken?

Ik heb het idee dat ze het niet llemal poeder noemen maar het product wat ik heb besteld zijn idd bolletjes of pallets.

Ik ben benieuwd of ik minder trillingen krijg met het balanceer poeder dan de bandenboer  :dry:  Anders wordt het alsnog balanceren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Balanceerpoeder is gearriveerd:

balanceerpoeder.jpg

Inhoud per zakje = een heel dun zakje met het balanceer poeder, 1 ventiel en een ventieldop in de kleur oranje

 

Helaas is de verzending niet helemaal goed gegaan en is er 1 zakje open gesprongen, zowel de binnenste als de buitenste kunstof zak,
resultaat is dat er een heleboel balletjes los door de doos gingen, ik vond al dat de doos zo 'in balans' aanvoelde  :D

Het geopende zakje leeggegoten in een maatbeker en dat geeft toch wel een raar effect en toont aan dat er toch wel iets meer is dan alleen maar balletjes.

Het materiaal lijkt geladen en ligt heel vreemd in de maatbeker, vooral langs de randen.

balanceerpoeder2.jpg

Een nieuw zakje wordt verzonden door easywheels.nl, dat vind ik toch wel een complimentje waard.

Wordt vervolgt...

bewerkt door Royco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Beetje laat maar ik ben gemiddeld enthousiast want doet het wel wat ?? Als ik dan de reactie lees van 'Reservoir Dogs'.

Ik heb tijdens het rijden geen gevoel van onbalans tot 95 en er boven, dan is er ineens toch wel een serieuse trilling die steeds heviger wordt als ik harder ga.

 

Tja, zou het erger zijn zonder balanceer poeder? Ik weet het niet.

Ik heb een idee dat het onbalans van achter zit (stuur voel ik geen trilling) iemand een idee hoe je kunt checken van welke band het af zou komen? (kan nu niet meer op de balanceer machine met het poeder er in, dat zou niet werken volgens zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik de band los zou halen van de velg is het om het poeder er uit te halen en te laten balanceren met loodjes denk ik  :huh:

Ik ga eerst de velgen achter maar eens loshalen en kijken of er geen rommel tussen de flens en de velg zit(roest)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...