Spring naar bijdragen

[Wj] Piep Onder De Motorkap


Recommended Posts

Onder de motorkap van mijn WJ '02 4L (6cyl) piept iets.

 

Het lijkt erop dat als je iets gas geeft dat het gepiep dan minder wordt (lagere pieptoon)

Mijn vermoeden gaat uit naar iets wat aangedreven wordt door de V-riem, alleen wat zou het kunnen zijn.

 

De spanrol heb ik al vervangen maar lost het probleem niet op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onder de motorkap van mijn WJ '02 4L (6cyl) piept iets.

 

Het lijkt erop dat als je iets gas geeft dat het gepiep dan minder wordt (lagere pieptoon)

Mijn vermoeden gaat uit naar iets wat aangedreven wordt door de V-riem, alleen wat zou het kunnen zijn.

 

De spanrol heb ik al vervangen maar lost het probleem niet op.

Heb dit zelf al eens gehad op een 4.0 uit een cherokee. Een nieuwe riem bleek de oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb dit zelf al eens gehad op een 4.0 uit een cherokee. Een nieuwe riem bleek de oplossing.

 

Nou heb ik die riem nog niet zo lang geleden vervangen, gelijk met de waterpomp.

Misschien kan ik eerst eens testen met de oude riem want die ligt waarschijnlijk nog ergens in de garage.

 

Nou komt er nog een geluidje bij als je de motor start. Het lijkt dan of je water hoort lopen.

Zoiets als bij een slecht ontluchte centrale verwarming.

Kan me niet herinneren dat ik dat eerder ook hoorde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nou, het probleem is gevonden.

Na het vervangen van de spanrol, de riem en (het lager) van de looprol, die er ook wel aan toe waren, bleef de piep nog steeds en ook dat rare geluid wat lijkt op een slecht ontluchte centrale verwarming.

 

Tijdens het vervangen van die onderdelen viel het op dat de fan (viscokoppeling) nogal wat speling had en die heb ik er dus maar even los gemaakt.

Motor starten en piepend geluid is weg .... zekere voor het onzekere ... fan monteren en ja hoor piep geluid is er weer.

 

Nu nog een nieuwe viscokoppeling, iemand enig idee??

 

 

 

PS: Lager (6203V199) van de looprol kun je eenvoudig zelf vervangen; met een grote dop tussen de bankschroef pers je hem er zo uit en de nieuwe er weer in.

Lager is bij een goede metaalboer te krijgen (ook bij de onderdelenshop :wub: )

bewerkt door Eibersite
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Visco-koppeling is intussen gevonden en onderweg.

 

Nou staat er in het reparatie-handboek dat als je de visco-koppeling demonteert je deze altijd in de positie moet houden zoals die ook in de auto zit.

Hier zal de post hoogst waarschijnlijk geen rekening mee houden.

 

Moet of kan ik nog iets doen voordat ik de nieuwe visco-koppeling ga monteren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Helaas, helaas, de nieuwe (andere) visco-koppeling gemonteerd en nog steeds een piepend geluid.

 

Wat is er in de tussentijd vervangen:

- spanrol

- geleiderol

- riem

- visco-koppeling

 

volgende op het lijstje is de waterpomp maar voor ik die ga vervangen een vraag:

 

De oude visco-koppeling had volgens mij nogal wat speling.

Als je de ventilatorbladen beet pakt (motor uit natuurlijk :P ) en ze heen en weer beweegt zie ik speling op de as.

Nu heb ik de nieuwe (andere) visco-koppeling geplaatst en deze heeft dat ook.

 

Kan iemand met een niet piepende motor dit voor mij eens bekijken, het zou zomaar kunnen zijn dat de nieuwe visco-koppeling ook kapot is, soms heb je gewoon zoveel geluk  :wacko: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens het vervangen van die onderdelen viel het op dat de fan (viscokoppeling) nogal wat speling had en die heb ik er dus maar even los gemaakt.

Motor starten en piepend geluid is weg .... zekere voor het onzekere ... fan monteren en ja hoor piep geluid is er weer.

 

Zoals ik al eerder had gemeld heb ik zoiets al gedaan ..... daarom dacht ik ook dat het de visco-koppeling was.

Als de snaar eraf is is het piepen inderdaad weg.

Nu gaat mijn verdenking uit naar de waterpomp omdat die toch wel enigszins wordt belast door de fan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de airco pomp heeft een vrijloopstand die ook over een lager draait en word bij vraag erna pas belast mischien kun je hier wel wat vinden door de airco in en uit te schakelen en te luisteren ,waterpomp lijkt mij niet waarschijnlijk omdat deze dan ook zou moeten gaan lekken dus blijft er nog een dynamo over die ook wel eens rare geluiden kan geven  vrgr uit friesland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals ik al eerder had gemeld heb ik zoiets al gedaan ..... daarom dacht ik ook dat het de visco-koppeling was.

Als de snaar eraf is is het piepen inderdaad weg.

Nu gaat mijn verdenking uit naar de waterpomp omdat die toch wel enigszins wordt belast door de fan. 

 

Toch een beetje te vroeg gejuicht, nog maar een keer de snaar eraf gehaald en de motor laten draaien en ja hoor dan piept hij ook.

Ik probeer wel te lokaliseren waar het vandaan komt maar tot nu toe echter zonder resultaat.

Het lijkt aan de linkerkant van de motor te zitten (aan de kant van het luchtfilter dus), maar dat is dus niet zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Beter laat dan ...

 

Het probleem met de piep is gevonden (heeft wel even geduurd).

Op een gegeven moment denk je maar te moeten leren leven met een piep onder de motorkap, er zijn tenslotte ergere dingen in de wereld.

Maar dan ben je toch weer eens bezig onder je motorkap en  ..eureka.. het piepen werd veroorzaakt door een lekkage van het inlaatspruitstuk.

Eigenlijk bleek dat de moeren gewoon goed aangedraaid moesten worden.

 

Tis maar dat je het weet ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...