Spring naar bijdragen

problemen met nieuwe temp& benzine meters


Recommended Posts

hoi jeepers,

ik heb na mij vaak te ergeren dat mijn benzine meter welke enorm afweek, begonnen om deze te vervangen. Al snel bleek dat de vlotter in de tank niet inorde was, tevens bleek dat de tank van binnen geroest was. Daarom bestelde ik ook op advies van andere jeepers een Tank - Vlotter - Temp/fuel meter set. Ik heb de hele handel ingebouwd en omgebouwd volgens de tekening welke bij de meters zaten. Om zeker te zijn ben ik ook de drad van de tank tot in het dashbord gevolgd. Deze liep zonder beschadigingen naar de meter toe. Ik heb de brug tussen de temp meter en fuel meter gemonteerd met hierop de +12volt en bij de fuel weg gegaan met de rose draad. zo ook met de temp meter, hier ben ik met de paars/witte draad naar de voeler gegaan. so far so good. Toen ik ging testen bleek alles goed. De fuel meter kwam voor de 5 liter welke nu i de tank zat iets op dus ik vulde hem tat ongeveer 1/2 vol. Dit werkte allemaal goed. Maar toen ging ik de auto starten en wat nu de fuel en de temp liepen op als de brandweer, geheel tot boven(max).

wie o wie weet raad. Ik heb begrepen de de meters van 8 Volt naar 12 volt zijn gegaan. Daarom moest ik beide meters vervangen.

Groetjes Frenk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als jouw meters de boel op voltage meten en je start de motor gaat de spanning van het boordnet omhoog omdat de dynamo stroom opwekt.

als ik me mijn M&R goed kan herinneren kun je het op te lossen door hem als een brug van wheatstone te schakelen, geheel zeker weet ik het niet. mijn Jeep heeft als signaal de weerstand via een regelbare weerstand in de vlotter. ook de temp bij mijn 4.0 gaat als weerstands signaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klopt dat de zaak geregeld word door een weerstand. Dit is ook de rede dat ik de kabel geheel heb nagelopen, of deze geen massa maakte.

inmiddels ben ik verder gaan zoeken en heb de klok op mijn anere CJ7 gezet hier heb ik het zelfde probleem. Ik begin stilaan te denken dat e nieuwe meter niet inorde zijn. Morgen verleng ik de kabel van de tank en van de temp. sensor en maak een massa naar de andere jeep. als het dan wel allemaal werk weet ik het zekker dat ik het in de klok moet zoeken.

gr. Frenk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heb ook problemen met de werking van de Temp en Brandstof meters gehad, en ik heb veel info gevonden in de volgende documenten:

http://www.monsterslayer.com/jeep/Gauges.htm

http://www.film.queensu.ca/CJ3B/Photos/Tec.../DashGauges.gif

Nu werkt alles weer, ik moest beide meters en de vlotter in de tank vervangen en de bedrading op de juiste manier aansluiten.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb dus weer nieuwe meters gekregen en in het begin ging het goed totdat ik ineens de tank meter geheel zag op lopen naar max (en hoger). ik weet het eigenlijk nu ook niet meer als dat de kabel welke vanaf de klok komt (tank rose normaal) en bij mij blauw niet goed is en denk dan in de zin van en weerstands draad. hoe dit op te lossen ???????????????????????????????????????????????

mschien zijn er nog ideeen.

gr. Frenk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de draad van de tank eraf laat (van de meter) en je zet de auto op contact, wat doet de meter dan?

Edit:

Dit las ik nog in een linkje van Royco:

Testing the Fuel Sender unit on a CJ

The sender should have one wire (pink) with voltage from the sensor's isolated center post.

The tab style connector and  wire is a ground to the frame. Make sure it has good contacts.

To be sure the problem is not the gauge, you can momentarily short the (pink) wire on the output of the sender to ground, and this should show up as FULL on your gauge.

No resistance at all will peg the needle FULL (the whole 12 volts).

DO NOT hold it long in this position - just touch it and release.

If the gauge does not move from EMPTY either the gauge's wiring has an open circuit (no voltage, or no connection to ground) or he gauge and/or its voltage regulator is bad. If it does move, the sender unit or its wiring is bad.

CJ Fuel Sender Resistance Tests

With an ohmmeter check the resistance between the round sender post (pink wire) and ground.

It should be:

* 73 ohms Empty

* 23 ohms at 1/2 tank

* 10 ohms Full

If the resistance falls in this ballpark (depending on how much gas you have in the tank), then the sending unit is fine.

If it shows infinitely HIGH resistance, then the sending unit could be bad OR the wire from the tank to the gauge could be open.

Mogelijk is het dus de draad naar de tank, óf de vlotter in de tank! Als je de draad van de meter naar de tank aan massa legt, zou de meter dus VOL uit moeten slaan... wat bij jou dus gebeurt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ik moet eerlijk zeggen dat het probleem al een maand is op gelost. na een nieuwe tank meter en kabel en meters en nog eens meters blijkt er maar een echte goede oplossing te zijn. "Een nieuwe klok!". Het blijkt dat als je de meters op wat vooreen manier dan ook even aan de massa houd de meters meteen defekt zijn en dat deze bijna niet zijn in te bouwen cq af te stellen zonder een minimale sluiting te maken. Ik heb inmiddels al een paar ritten gereden met een veel beter gevoel. want altijd denken van waneer is de tank leeg en kan ik ergens tanken is zeker geen fijn gevoel.

in iedergeval bedank voor de reactie's

Besiland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...