Spring naar bijdragen

Axle Ratio - Keuze Transmissie - En Rpm


dedoo
 Share

Recommended Posts

Duss. Ik dacht ik ga even uitzoeken wat we nu onder ons Jeepie hebben hangen en of wat we hadden bedacht als nieuwe transmisie ook een beetje gaat werken met de axle ratio etc.

We hebben nu AMC 20 en Dana 30 assen met een ratio van 2.73 (slik) dit samen met nu 32inch banden en de dana 300 lijkt de de 700-r4 ineens geen goede optie meer. Op de snelweg al helemaal niet meer met maar 1204 RPM bij een snelheid van 100km/uur. De th350 lijkt dan de betere optie met 1870 RPM bij 100.

Dit is dan alleen bekeken vanuit een we rijden vrolijk op de snelweg manier van kijken. Willen we ook nog een beetje op kunnen trekken en een crawl ratio overhouden dan is blijft de th350 met een ratio van 17.96 over met deze assen tegenover 21.80 met de th700r4.

Beide niet om echt over naar huis te schrijven.

Nu heb ik echter alles even doorgerekend in excel en kom op de volgende nummers.

dana300 th700 th350 axle ratio crawl ratio th700 Crawl ratio th350 2.61 3.06 2.52 2.73 21.80 17.96 2.61 3.06 2.52 3.07 24.52 20.19 2.61 3.06 2.52 3.31 26.44 21.77 2.61 3.06 2.52 3.54 28.27 23.28 2.61 3.06 2.52 3.73 29.79 24.53 2.61 3.06 2.52 4.1 32.75 26.97

zelfs met een axle ratio van 4.1 is de crawl ratio nog niet echt hoog toch?

Of sla ik nou heel de plank mis en begreep ik niet echt wat ik heb geprobeerd te begrijpen vanavond...

en andersom dan met een toerental van 2000 toeren het aantal km's per uur.

RPM axle th700r4 th350 wheel diameter speed th700r4 speed th350 2000 2.73 0.7 1 32.00 160.41 112.29 2000 3.07 0.7 1 32.00 142.64 99.85 2000 3.31 0.7 1 32.00 132.30 92.61 2000 3.54 0.7 1 32.00 123.70 86.59 2000 3.73 0.7 1 32.00 117.40 82.18 2000 4.1 0.7 1 32.00 106.81 74.77

We hebben vanmiddag en vanavond met zaklampjes onder de auto gelegen en Natas lag vanmiddag zowat ondersteboven in de motorruimte om de asnummers te kunnen vinden maar we hebben wel lol gehad.

Nou begrijp ik heel goed dat nummers maar cijfertjes zijn en dat je daar niet zo heel veel mee begint maar als we een motor conversie willen plannen dan horen daar ook de assen en verschillende ratio's bij.

Zoals ik dit nu zie is er niet echt een gulden middenweg aangezien bijvoorbeeld een as ratio van 3.54 op een crawl ratio van 28 of 23 komt met respectievelijk 123 en 86 km/h bij 2000 toeren. De 4.1 zou dan het hoogste crawl ratio geven van 32.75 met de th700r4 die dan met 1800 toere rond de 100 zou moeten rijden met mijn 32 inch banden.

RPM axle th700r4 th350 wheel diameter speed th700r4 speed th350 1800 2.73 0.7 1 32.00 144.37 101.06 1800 3.07 0.7 1 32.00 128.38 89.87 1800 3.31 0.7 1 32.00 119.07 83.35 1800 3.54 0.7 1 32.00 111.33 77.93 1800 3.73 0.7 1 32.00 105.66 73.96 1800 4.1 0.7 1 32.00 96.13 67.29

pff.. ehm tips?

ow en dan Natas ondersteboven in de motorkap komt in de reply op mijn eigen post :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ow... dat kwam er dan minder mooi uit te zien als ik had gehoopt...

hmm dan maar even screenshots van de resultaten maken en misschien dat een moderator bovenstaande post even kan deleten?

Duss. Ik dacht ik ga even uitzoeken wat we nu onder ons Jeepie hebben hangen en of wat we hadden bedacht als nieuwe transmisie ook een beetje gaat werken met de axle ratio etc.

We hebben nu AMC 20 en Dana 30 assen met een ratio van 2.73 (slik) dit samen met nu 32inch banden en de dana 300 lijkt de de 700-r4 ineens geen goede optie meer. Op de snelweg al helemaal niet meer met maar 1204 RPM bij een snelheid van 100km/uur. De th350 lijkt dan de betere optie met 1870 RPM bij 100.

Dit is dan alleen bekeken vanuit een we rijden vrolijk op de snelweg manier van kijken. Willen we ook nog een beetje op kunnen trekken en een crawl ratio overhouden dan is blijft de th350 met een ratio van 17.96 over met deze assen tegenover 21.80 met de th700r4.

Beide niet om echt over naar huis te schrijven.

Nu heb ik echter alles even doorgerekend in excel en kom op de volgende nummers.

gallery_9438_148_25236.jpg

zelfs met een axle ratio van 4.1 is de crawl ratio nog niet echt hoog toch?

Of sla ik nou heel de plank mis en begreep ik niet echt wat ik heb geprobeerd te begrijpen vanavond...

en andersom dan met een toerental van 2000 toeren het aantal km's per uur.

gallery_9438_148_14038.jpg

We hebben vanmiddag en vanavond met zaklampjes onder de auto gelegen en Natas lag vanmiddag zowat ondersteboven in de motorruimte om de asnummers te kunnen vinden maar we hebben wel lol gehad.

Nou begrijp ik heel goed dat nummers maar cijfertjes zijn en dat je daar niet zo heel veel mee begint maar als we een motor conversie willen plannen dan horen daar ook de assen en verschillende ratio's bij.

Zoals ik dit nu zie is er niet echt een gulden middenweg aangezien bijvoorbeeld een as ratio van 3.54 op een crawl ratio van 28 of 23 komt met respectievelijk 123 en 86 km/h bij 2000 toeren. De 4.1 zou dan het hoogste crawl ratio geven van 32.75 met de th700r4 die dan met 1800 toere rond de 100 zou moeten rijden met mijn 32 inch banden.

gallery_9438_148_30012.jpg

pff.. ehm tips?

en dan Natas mijn nieuwe mechanic ... :thumbsup:

gallery_9438_148_29708.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn wel een paar zaken die je van te voren moet bepalen.

Wat voor banden wil je uiteindelijk gaan plaatsen want ik las dat je de jeep nog verder wil gaan verhogen.

Je schreef ook dat je er veel mee zal gaan rijden. Is dat in het terrein of op de openbare weg?

Wat voor terrein wil je gaan rijden. Bospaden, modderbak, beetje over heuveltjes rijden, zand of echt van alles wat met leuke tripjes in binnen en buitenland?

Een hoge crawlratio is leuk voor in het terrein maar kan drama op de openbare weg zijn.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een hoge crawlratio is leuk voor in het terrein maar kan drama op de openbare weg zijn.

Ja zoiets had ik al gezien in mijn excel. Bijna niet te doen om een set up te vinden waar je met beide uit de voeten kunnen.

Voor ons is het momenteel meer om lekker te kunnen touren door de polders en in een gekke bui of gezellig met vrienden leuk off road wat kunnen rommelen maar we sluiten het modder virus zeker niet uit.

Dus in eerste instantie zal het crawl ratio van minder groot belang zijn. De huidige geplande aanpassingen willen we wel zo uitvoeren dat mochten we toch meer off road willen gaan doen dat dit met aanpassingen gedaan kunnen worden waarbij niet de versnellingsbak etc hoeft te worden vervangen. Liever dan alleen gear en pinion aanpassingen bijvoorbeeld

Naar wat voor crawl ratio moeten we zien toe te werken om toch leuk mee te kunnen doen in het veld maar wat openbare weg handling niet onmogelijk maakt?

Zoeken we dan naar rond de 25/32 of heb ik het verkeerd begrepen?

D&N

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe je wagen rijdt in het terrein en op de openbare weg hangt ook af van wat jij gaat doen met de automaat, tussenbak en motor.

Als je toch moet gaan kiezen voor een andere automaat dan is een TH700R zeker een optie vanwege zijn overdrive. Zeker met het rijden op de openbare weg zal je nieuwe motor dat lekker vinden qua toeren en verbruik.

Je kan eventueel een dana 300 nemen en daar een 4 to 1 low gear set in plaatsen. Dan krijg je als je het terrein in gaat toch meer een crawl ratio en die gebruik je alleen in het terrein zonder dat je er hinder van ondervindt op de openbare weg.

Ook je nieuwe V8 motor speelt daarbij een rol. Het voordeel van elke V8 is dat ze al redelijk wat koppel leveren onderin en dan maakt een 2.73 overbrenging voor op de openbare weg echt niet uit.

Een blok zoals in deze link http://www.jegs.com/i/GM-Performance/809/10067353/10002/-1 is krachtig genoeg om alles rond te draaien. Voor in het terrein kan je dan eventueel de 4 to 1 gebruiken van de dana 300

Mocht je vooral veel in het terrein rijden dan zou ik zeker een andere R&P adviseren maar zoals ik het nu lees zal je dat veel minder doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja daar had ik ook al aan gedacht maar als ik de dana 300 4:1 gebruik samen met de th700-r4 en mijn assen behoud met de 2.73 ratio dan zit ik maar op ongeveer 1300 toeren in overdrive op 100km/h. Het lijkt me niet dat dat prettig rijdt.

Koppel onderin ben ik niet zo heel bang voor. Daar kan ik met een eventueel andere camshaft ook nog wel wat mee veranderen maar ik ben een beetje angstig voor de 1300 toeren in overdrive.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja daar had ik ook al aan gedacht maar als ik de dana 300 4:1 gebruik samen met de th700-r4 en mijn assen behoud met de 2.73 ratio dan zit ik maar op ongeveer 1300 toeren in overdrive op 100km/h. Het lijkt me niet dat dat prettig rijdt.

Koppel onderin ben ik niet zo heel bang voor. Daar kan ik met een eventueel andere camshaft ook nog wel wat mee veranderen maar ik ben een beetje angstig voor de 1300 toeren in overdrive.

Een chevy 350 blok vindt het het lekkerst als hij ongeveer 1800 a 2000 toeren maakt rond de 100 km per uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Psies. Dus de 700r4 met 4.1 assen.

Mijn vraag was dus aangezien ik beginnend ben met off road of ik met een crawl ratio van 32.75 uit de voeten kan.

Ik heb geen idee of dat laag of hoog is en wat ik daar wel en niet mee kan.

Ga jij crawlen dan?

Er zijn zoveel zaken die van belang zijn als je echt wil gaan terreinrijden. Alleen een goede crawlratio hebben is niet zaligmakend. Er zijn zoveel jeepers die met een redelijk standaard jeep het terrein in gaan en dara prima mee uit de voeten komen.

Ga ook eens bedenken wat je met de banden wil gaan doen. Ga je met 32 inch banden blijven rijden op stap je over op groter.

Je kan ook kiezen voor een handbak. Deze kan je ook voor een chevy small block plaatsen. Neem bijvoorbeeld de AX15. Deze heeft 5 versnellingen en een overdrive van 0.79 en een 1e versnelling van 3.83.

Dan krijg je een crawlratio van 3.83 / 2.62 / 4.10 maakt het 41.14

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks Michel1972. Ik ben door jouw advies en reacties een heel eind verder gekomen.

Een plan van aanpak van te voren realiseren qua keuze lift, motor, automaat, tussenbak, banden enz kan een idee zijn ivm de te verwachte kosten en tijdsplanning. Het bedrag wat je uiteindelijk kwijt zal zijn kan best wel eens hoog komen uit te vallen. De 1 ligt er wakker van en de ander juist weer niet maar voor velen is het gewoon een flinke som geld die bij een dergelijke verbouwing / aanpassing benodigt is.

Tevens is het vaak zo dat als je eenmaal aan het verbouwen bent. Je altijd dingen tegen komt die je dan ook gelijk wil gaan aanpakken. Denk daarbij aan chassis, body of interieur.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik weet er alles van. Ben net verhuist naar een huis waar een grote verbouwing gedaan moest worden en ondanks dat we een hele goed planning hadden gemaakt zijn juist de "kleine" dingetjes die je zakken echt leeg schudden.

Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht en al rijden we over twee maanden nog niet met een nieuwe motor dan sparen we gewoon een maandje langer.

En daarnaast het is en blijft een hobby. Eerst wat echt nodig is en daarna kijken we wel weer verder.

Het is net als vissen je kunt met de beste uitrusting aan het water zitten maar dat geeft geen garantie om ook wat te vangen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...