Spring naar bijdragen

Airco Niet Koud


Recommended Posts

Gezien mij airco niet erg koud was en het systeem waarschijnlijk nooit opnieuw gevuld was besloot ik langs een aircoboer te gaan.

Na het leeg halen en opnieuw vullen bleek het niet veel beter dan daarvoor te zijn. Hij is wel koud maar niet echt heel koud.

De garage melde dat de boven druk tussen de 10-15 bar moest zijn en de onderdruk rond de 3 bar. Nu klopte bij mij de boven druk wel die was 12 bar maar de onderdruk bleek ~9 bar te zijn.

Ze konden me niet duidelijk vertellen waar dit aan kon liggen. Kan de pomp zijn of verstopt systeem.

Het systeem is dicht van lekkage.

Heeft iemand dit al eens eerder mee gemaakt ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heb een soort gelijk probleem gehad.[jeep grand cherokee limited 3.1 diesel bj 2000]

Blend doors vervangen [waren kapot] en verdamper [airco] was niet zo fris meer ook vervangen

,dashboard lag er toch uit.

Droger/filter van de airco ook vervangen.

Airco werkt weer prima.

Succes er mee Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theorie:

Het airco-systeem bestaat uit 4 (5) hoofdcomponenten:

1. Compressor

2. Condensor

3. Expansieventiel

4. Verdamper

(5. Filter/droger)

In de compressor wordt het koudemiddel samengedrukt tot damp met een hoge temperatuur en wordt naar de condensor getransporteerd. Hierbij wordt er warmte afgegeven aan de veel koelere buitenlucht en het koudemiddel condenseert tot vloeistof.

Daarna naar het expansieventiel, die de druk verlaagd. Vervolgens naar de verdamper die de warmte opneemt uit het interieur.

De lagedruk in het systeem wordt dus bepaald door het expansieventiel.

Natuurlijk kan vuil/vocht voor verstopping zorgen in bijv. de filter/droger.

Wel raar dat een bedrijf wel kan aangeven dat de lagedruk te hoog is maar niet de oorzaak weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, dit heeft dus niet geholpen, maar je kon nooit weten.

volgende stap: heb je al de foutcodes van het systeem uitgelezen (niet die van de jeep zelf, maar van de climate-unit).

Dit doe je door het contact aan te zetten, de a/c en recirc knop terzelfdertijd ingedrukt houden en dan aan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blokventiel/expansieventiel vervangen deze zit gemonteerd tegen het schutbord onder de motorkap

Lijkt me een goed advies gezien de hoge onderdruk maar dan moet het systeem we eerst weer leeg gemaakt worden toch ?

zijn die expansie ventielen kostbaar ?

Overigens foutcode gaf aan dat de recircle door defect was. Verder geen codes. Gecheked en klopt hij zuigt van buiten aan en reageert niet op de schakelaar. Kan je deze zonder dashboard eruit te halen veranderen naar circulatie alleen uit de auto ? Als ik buitenlucht wil hebben doe ik het raam wel open.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...