Spring naar bijdragen

Motor heet


Recommended Posts

Op de terugweg van Westervoort liep de temp van het water naar het rode gebied.

Ergens gestopt, in eerste instantie dacht ik dat er koelvloeistof bijgevuld moest worden.

Motor stationair laten draaien, kap open.

Het eerste wat mij opviel was dat de electrische fan niet draaide. (airco model)

Toen ik het water reservoir voorzichtig open draaide (zonder Beverwijk perikelen) ontsnapte er veel stoom, en het vat waar eerder geen vloeistof in zat huh.gif liep gelijk vol.

Ik heb voorzichtig alle stoom eruit gelaten, reservoir bleef vol staan, dop erop, temp bekeken (weer normaal), en verder gereden.

Geen temp problemen meer gehad.

Is de reden voor de te hoge temp. dat er lucht in het systeem zat?

Zo ja, reden?

Ook vindt ik dat de kachel in de auto niet echt warm wordt.

Ideeen? Shoot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Kameel@Jan 25 2004, 23:11

ok...

eerste idee: waterpomp werkt goed?

Ik weet het niet zeker, maar ik denk het wel.

Als de motor stationair draait komt er door het bovenste slangetje van het reservoir koelvloeistof het reservoir in gepompt.

Er zit dus beweging in het water (sorry Koelvloeistof) laugh.gif

Maar een goed punt, ik had er zelf nog niet aan gedacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Kameel@Jan 25 2004, 23:32

Idee 2: Wat is de kleur van je koelvloeistof? Misschien roest in het systeem ergens??

(een keer doorspoelen?)

Ga ik gelijk naar kijken.

Bij nader inzien, ga ik morgen gelijk naar kijken laugh.gif

Keep you informed:

Edit----

De kleur van het koelvloeistof is idd een klein beetje bruinig.

Ik zal het systeem eend doorspoelen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook veel last gehad met de koeling: dit zijn mijn ervaringen geweest.

1 Eerst heb ik een extra (electrische) fan ingebouwd. Deze hoort er standaard in als er airco inzit en hoort aan te gaan dmv een temperatuurswitch die op je radiateur is gemonteerd. Ook als je geen airoc hebt is deze extra ventilator handig: in de file op een warme zomerdag, op vaknatie in de bergen of door de modder zorgt deze voor extra koeling.

2 Deze ventilator ging keurig aan bij hoge temperatuur en weer uit als de temperatuur laag genoeg was. Later echter deed hij het niet meer en heb ik als test de draadjes naar de temp. switch verlengd en deze naar het interieur getrokken: bij hoge temperatuur kon ik zo de extra fan aandoen.

3 temp. switch heb ik vervangen door een nieuwe zodat deze automatisch aanging

4 Het bleek vervolgens dat de electrische fan wel erg vaak aanging: tevens kookte het waterreservoir bij hoge temp. over en moest ik steeds koelwater bijvullen.

5 Doordat er (snel) koelvloeistof uit het systeem lekte zat er te weinig in en werd de temperatuur zeer snel te hoog

6 Uiteindelijk bleek dat er een lek bij de aansluiting van het reservoir zat: nieuw (2e hands) reservoir gekocht (10 euro), koelvloeistof aangevuld en de temperatuur bleef weer keurig op niveau (al een aantal "proeffiles" meegemaakt in de zomer)

Conclusies van dit verhaal: het koelsysteem werkt onder (hoge) druk waardoor de koelvloiestof niet kookt bij 100 raden. Het koelsysteem dient dus luchtdicht te zijn en er dient voldoende vloeistof in het systeem aanwezig te zijn (bij koude motor ong. tot de helft van het reservoir)

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus een XJ met airco, maar deze fan draaide niet toen de motor heet was.

Ik zal het tempsensortje eens een keer opzoeken, zal waarschijnlijk dan stuk zijn.

Dat die vloeistoftankjes lek zijn heb ik vaker gelezen, ik zal er eens naar kijken.

Het gekke is dat, op het moment dat de hele boel te heet was, het reservoir leeg was.

Dop een beetje los gedraaid, en de vloeistof stroomde terug (onder druk).

Daarna bleef er gewoon vloeistof in het reservoir, ook als de motor koud is. blink.gifblink.gif

Het gekke is dat ik nog maar 1 keer een hete motor heb gehad, daarna (en ook daarvoor) is het nog niet voorgekomen. Ik zal me er nog eens goed in verdiepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is bij het gesloten koelsysteem van de oudere (niet HO) cherokees erg belangrijk om geen lucht in je koelsysteem te hebben. Zoals al opgemerkt, water onder druk kookt niet bij 100 graden maar bij een hogere temperatuur. De gesloten koelsystemen zijn makkelijk te herkennen: ze hebben geen dop op de radiateur.

Om het lucht uit het koelsysteem te krijgen zijn er verschillende mogelijkheden. Je kunt de temperatuursensor achterop het blok losdraaien (vlakbij het schutbord) dit is hoogste punt en dit is ook de snelste manier van ontluchten. Zorgen dat de cherokee een klein beetje voorover staat helpt

Andere methode (deze werkt voor mij) is het langzaam bijvullen met draaiende motor. Wel de kachel vol open zetten!

De officiele (en langdradigste) methode is: vullen, op temperatuur rijden, af laten koelen, bijvullen, op temperatuur rijden, af laten koelen, etc. tot je niet meer bij hoeft te vullen.

Overigens: de dop op het tankje van het koelreservoir heeft een overdruk ventiel, wat heel gemakkelijk kapot gaat. Je motor kookt dan heel makkelijk over.

Nog een opmerking: de 4.0L is gemaakt om heter dan normaal zijn werk te doen. Niet in het rode natuurlijk, maar aan de warme kant.

Ik denk dat je een flinke luchtbel in de kachel gehad hebt, dat verklaart ook waarom je kachel slecht werkte.

En je thermostaat vervangen (zijkant radiateur) of de diodes of het relais. Een van de drie is stuk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...