Spring naar bijdragen

Slippende koppeling?


Recommended Posts

Hallo,

Sinds september 2003 ben ik in bezit van een GC Lim. 5.2 uit 1997 met 171 K op de teller.

Ik ben er afgelopen week mee naar de wintersport geweest en dat beviel super!

Ben alleen tijdens de vakantie tegen een probleem aangelopen:

Ik kom moeilijk weg uit stilstand. Ik moet dan een dot gas geven voordat hij em "pakt". Eerst dacht ik dat het door de kou kwam (-16) maar eenmaal thuis in een gematigd klimaat hetzelfde probleem.

Kan het zijn dat de koppelings platen (als die er al in zitten wink.gif ) versleten zijn? of is het wellicht een olie probleem.

Ik heb voor de vakantie een winter beurt laten doen en alle vloeistoffen laten controleren. Deze waren ok.

Als de motor eenmaal warm is dan is het slippende gevoel ook weg/minder.

Groet,

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan uit je post niet opmaken of je een automaat of een handgeschakelde grand cherokee hebt, maar als het een automaat is: als de olie in de automaat erg koud is, krijg je inderdaad het gedrag wat je beschrijft. Gewoon rustig rijden tot de olie een beetje op temperatuur is, dat is vrij snel, na een kilometertje of twee.

Vergeet niet dat je met een auto van bijna 2 ton rijdt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Het is een automaat.

Kan dit toch te maken hebben met te weinig olie?

Het zou nl kunnen zijn dat er tijdens de reis olie gelekt heeft. Bij de rubber slang bij de olie-koeler drupt ie olie (net gezien). Zou er dan toch te weinig inzitten? Heb wel gekeken naar de peilstok maar daar zie ik niet duidelijk genoeg of er in gebied OK olie aan blijft kleven (durf er ook niet zomaar olie bij te gooien).

Voor de vakantie had ik dit gedrag nog niet meegemaakt, althans niet in deze extreme mate.

Groet,

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet zomaar olie bijgooien!

Het oliepijl van de automaat moet je controleren met:

-draaiende motor

-als ie warm is

-vantevoren alle standen van de versnellingspook selecteren.

-olie pijlen met de bak in "N"

Lees het even na in je instructieboekje welke olie je nodig hebt.. hoogstwaarschijnlijk Chrysler ATF +4, en ja, het maakt veel uit smile.gif

Ik denk dat het gewoon de kou is. De olie moet even op temperatuur komen om de goede viscositeit te krijgen. Tot die tijd lijkt het wel of de automaat gevuld is met mayonaise.

Edit: olie pijlen met de bak in "N"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's een beetje teveel van het goede.. De olie moet wel altijd even op bedrijfstemperatuur komen maar dit wordt te gek. Het lijkt erop alsof je oliepomp in je automaat misschien niet goed zijn werk doet.

Weet je heel zeker dat er de goede olie inzit? dit is erg kritisch, 'zomaar' een atf olie erin kan ook dit soort problemen veroorzaken.

Alle chrysler automaten gebruiken ATF+4 van Chrysler.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by bart@Jan 28 2004, 11:25

Moest het controleren met draaiende motor en in Neutral (ikzelf had in P gecontroleerd).

Oei... die had ik er niet bijstaan inderdaad.. unsure.gif

Ik zet hem er in de post hierboven ook even bij voor het geval iemand ooit deze thread nog eens naleest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...